Szpitale i poradnie będą raportować kolejki do świadczeń w nowy sposób. NFZ zmienia zasady
Ministerstwo Zdrowia wprowadza ważne zmiany dotyczące wyrobów medycznych oraz list oczekujących na przyjęcie do poradni, przychodni czy szpitala, na podstawie których NFZ informuje o wolnych terminach leczenia.

Ważne zmiany na listach kolejkowych do przychodni i szpitala na NFZ
2 czerwca do Komisji Prawniczej skierowano projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie zakresu niezbędnych informacji przetwarzanych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych.
Dokument zakłada kilka kluczowych zmian w zakresie wyrobów medycznych oraz zasad prowadzenia list oczekujących, które prowadzą placówki medyczne.
Najważniejsze zmiany w przepisach:
- W zakresie wyrobów medycznych:
- przepisy projektowanego rozporządzenia uwzględniają wykorzystywanie aplikacji przy wystawianiu zleceń na wyroby medyczne w postaci elektronicznej oraz odnotowywania każdego etapu realizacji tego zlecenia na bieżąco w aplikacji;
- dostosowano zakres przetwarzanych danych do zakresu wynikającego z rozporządzenia w sprawie zleceń;
- uproszczono dotychczasowy sposób rozliczania zleceń na wyroby medyczne i zleceń naprawy. Zestawienie refundacyjne wyrobów medycznych wynikające ze zrealizowanych zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne lub zleceń naprawy, będzie generowane przez system na podstawie danych wpisywanych przez świadczeniodawców do aplikacji eZWM;
- świadczeniodawcy będą przekazywać do Funduszu kopię dokumentu okazanego przez osobę, która uzyskała wyrób medyczny, uprawniającego do uzyskania świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji, w przypadku gdy realizowane zlecenie zostało wystawione osobie uprawnionej do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji
- Zmiany dotyczące informacji odnoszących się do list oczekujących.
- zmieniono sposób wyliczania średniego czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia – do czasu oczekiwania nie są wliczane te dni oczekiwania, w których dłuższe oczekiwanie na świadczenie wynikało z przyczyn leżących po stronie świadczeniobiorcy (np. termin przełożono na jego wniosek).
- w celu uzupełnienia informacji publikowanych przez Fundusz w informatorze o terminach leczenia, na podstawie której świadczeniobiorcy dokonują wyboru świadczeniodawcy, Narodowy Fundusz Zdrowia uzyska od świadczeniodawców informację:
- dotyczącą przedziału wiekowego dzieci, którym udziela świadczeń w przypadku świadczeniodawców, którzy w poradniach dla dorosłych udzielają świadczeń również dzieciom
- czy świadczeniodawca realizuje badania ze znieczuleniem – w przypadku świadczeń gastroskopii i kolonoskopii
Terminy leczenia NFZ. Informator z dodatkowymi informacjami dla pacjentów
Zmiany w zasadach list oczekujących wynikają - jak uzasadnia resort zdrowia - z dwóch problemów.
- Przy wyliczaniu przez świadczeniodawcę średnich czasów oczekiwania na uzyskanie świadczenia uwzględniane są także przypadki, w których długi czas oczekiwania danej osoby nie wynika z przyznanego przez świadczeniodawcę terminu, ale z faktu, że pacjent występuje do świadczeniodawcy z wnioskiem o przełożenie na później (często wielokrotnie) wyznaczonego mu terminu udzielenie świadczenia. W związku z powyższym średni czas ulega zawyżeniu, gdyż niezasadnie wliczany jest też czas wynikający z faktu, że pacjent przesunął wyznaczony mu termin udzielenia świadczenia - argumentuje Ministerstwo Zdrowia.
Ponadto ważną zmianą dla pacjentów jest informacja czy dana placówka wykonuje świadczenia z zakresu kolonoskopii i gastroskopii także ze znieczuleniem. Obecnie takiej informacji w systemie, którym NFZ informuje o terminach leczenia, nie mają.
Informator NFZ: Informator o Terminach Leczenia
Wchodzą nowe przepisy covidowe. Ważna zmiana
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)