Utrudniony kontakt z lekarzem rodzinnym? Rzecznik pacjenta o tym, co można zrobić

Autor: oprac. JKB • Źródło: RPP, Rynek Zdrowia19 maja 2022 11:30

Do Rzecznika Praw Pacjenta regularnie napływają pytania od pacjentów, którzy borykają się z konkretnymi problemami. Tym razem RPP odpowiedział na pytanie związane z utrudnionym kontaktem z lekarzem rodzinnym.

Utrudniony kontakt z lekarzem rodzinnym? Rzecznik pacjenta o tym, co można zrobić
RPP odpowiedział na pytanie dotyczące problemów z lekarzem rodzinnym. Fot. AdobeStock
  • Za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta trafia wiele sygnałów związanych z wątpliwościami pacjentów
  • RPP tym razem odpowiedział na pytanie dotyczące utrudnionego kontaktu z lekarzem rodzinnym
  • Jak przypomina RPP w takiej sytuacji przychodnia ma obowiązek zarejestrowania pacjenta na konsultację – albo w dniu rejestracji albo w innym dogodnym dla pacjenta terminie
  • Jeśli przychodnia odmawia rejestracji, można wystąpić pisemnie o wyznaczenie wizyty np. wysyłając maila na adres podany przez placówkę – podaje RPP

Ograniczony kontakt z lekarzem rodzinnym. RPP wyjaśnia

Do RPP dotarło następujące pytanie: Mam utrudniony kontakt z lekarzem rodzinnym. Nie mogę dodzwonić się do przychodni POZ, a jeśli już mi się uda, personel mówi o braku miejsc i konieczności kontaktu nazajutrz. Czy przychodnie mają prawo odmawiać pacjentom konsultacji lekarskiej?

Już na wstępie Rzecznik zaznaczył, że przychodnie powinny w ten sposób zorganizować pracę, aby pacjenci mogli bez przeszkód dodzwonić się do rejestracji i umówić na teleporadę albo na wizytę osobistą.

- Jeśli nie uda Ci się umówić na konsultację w dniu, w którym dzwonisz, przychodnia ma obowiązek zarejestrowania Cię na następny dzień lub w innym ustalonym z Tobą terminie – wyjaśnia RPP.

W przypadku odmowy rejestracji przez przychodnię, pacjent może wystąpić pisemnie o wyznaczenie wizyty, np. poprzez maila na adres podany przez placówkę. Podobne sytuacje można zgłosić na infolinię RPP pod numerem 800 190 590.

Zamknięta przychodnia POZ. Co robić?

Warto przypomnieć, że RPP dość często odpowiada na pytania dotyczące ewentualnych utrudnień w dostępie placówki POZ. Jeśli przychodnia jest zamknięta, pacjent może się udać po pomoc do innego miejsca.

- O pomoc można się zwrócić do innej placówki medycyny rodzinnej (POZ), która ma podpisaną umowę z NFZ. Nie ma w takim przypadku ograniczeń związanych z miejscem zamieszkania pacjenta. W celu uzyskania pomocy należy skontaktować się telefonicznie z wybraną przychodnią i opisać swoją sytuację – podaje Rzecznik.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum