×
Subskrybuj newsletter
rynekzdrowia.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole

Ustawa o jakości w ochronie zdrowia. Niedzielski zapowiada system "no fault" i zmiany w rozliczeniach

Autor: JKB • Źródło: Rynek Zdrowia23 lipca 2021 03:01Aktualizacja: 23 lipca 2021 06:22

Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Adam Niedzielski w czwartek, 22 lipca, przedstawił najważniejsze założenia projektu ustawy

Ustawa o jakości w ochronie zdrowia. Niedzielski zapowiada system "no fault" i zmiany w rozliczeniach
Wrocław. Minister zdrowia Adam Niedzielski podczas briefingu w Dolnośląskim Centrum Onkologii PAP/Sebastian Borowski
  • Projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta został przedstawiony 22 lipca przez Adama Niedzielskiego podczas spotkania w Dolnośląskim Centrum Onkologii we Wrocławiu 
  • Jak wyjaśnił minister, wprowadzone zmiany pomogą w poprawie dostępności usług medycznych
  • Zgodnie z projektem zostanie wprowadzony system "no fault", który umożliwi personelowi medycznemu anonimowe zgłoszenie niepożądanych zdarzeń

Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Co zakłada?

Minister zdrowia Adam Niedzielski podczas czwartkowego (22 lipca) spotkania w Dolnośląskim Centrum Onkologii we Wrocławiu przedstawił główne założenia proponowanego projektu o poprawie jakości w opiece zdrowotnej oraz bezpieczeństwie pacjenta.

-Ta jakość ma fundamentalne i kluczowe znaczenie, ponieważ definiujemy ją zupełnie na nowo. Nie traktujemy jej tylko i wyłącznie w kategoriach klinicznych, czyli myśląc o takich standardowych parametrach, jak liczba rehospitalizacji po zabiegu, jak czas trwania rekonwalescencji czy o innych - mówił szef resortu zdrowia.

Jak przyznał są to ważne zmiany "dla poprawy dostępności do usług medycznych oraz nagradzanie podmiotów, które sprostają zdefiniowanym standardom".

Jakość usług - główny element rozliczeniowy ze szpitalami

Podczas briefingu Niedzielski przypomniał, że jednym z głównych elementów rozliczeniowych ze szpitalami będzie jakość świadczony usług. Ministerstwo planuje w związku z tym brać "pod uwagę wskaźniki mówiące o komforcie pacjenta i jego ocenie usługi medycznej".

Oprócz tego projekt zakłada wprowadzenie tzw. systemu "no fault", która zakłada, że nie zostaną nałożone sankcje na personel medyczny zgłaszający niepożądane incydenty.

- Chcemy, by personel medyczny mógł zgłosić zdarzenie niepożądane anonimowo. To również będzie stanowić podstawę do różnicowania płatności - dodał minister.

Rekompensaty za szkody dla pacjentów bez orzekania o winie

Minister przyznał, że zostaną także wprowadzone zmiany w rekompensatach szkód. Będą one przyznawane bez orzekania o winie, a całą procedurę postępowania będzie przeprowadzał Rzecznik Praw Pacjenta. 

Dzięki takiemu działaniu, rekompensaty poszkodowanym pacjentom będą przyznawane znacznie szybciej i sprawniej.

Koordynowana opieka nad pacjentem

Podczas czwartkowego spotkania zabrał głos także prezes Fundacji "Wygrajmy Życie" Szymon Chrostowski, który opowiedział o potrzebie koordynowanej opieki nad pacjentem. Jak zauważył, to właśnie pacjent w wielu systemach ochrony zdrowia jest najważniejszy i tak powinno być wszędzie.

- Ważne jest to, żeby pacjent był prowadzony od samego początku: od rejestracji poprzez diagnostykę, poprzez leczenie, ale także poprzez właściwą komunikację. Komunikację wewnętrzną - wewnątrz szpitala, ale także komunikację pomiędzy lekarzem, a pacjentem i rodziną. Dzisiaj ważne jest to, żeby pacjent miał możliwość również uczestniczenia ze swoją rodziną w konsultacjach medycznych, bo zapamiętuje tylko 10% z tego, co lekarz przekaże - zaznaczył.

Pilotaż standardu opieki nad pacjentem onkologicznym został uruchomiony właśnie w Dolnośląskim Centrum Onkologii we Wrocławiu. Jak się okazuje, wnioski okazały się bardzo pozytywne, bo dla pacjentów bardzo ważna jest komunikacja. 

- Jesteśmy przekonani jako organizacje pacjenckie, że ta kooperacja i współpraca z klinikami, z centrami onkologii, przyniesie wymierne korzyści i to, że uczestniczymy również w pilotażu jako organizacje pacjenckie, we współtworzeniu ankiet, współtworzeniu infolinii, wydaje się, że daje bardzo duży asumpt do tego, że te narzędzia są jeszcze lepsze - dodał Chrostowski.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
    PARTNERZY SERWISU
    partner serwisu
    partner serwisu
    partner serwisu
    partner serwisu

    Najnowsze