Ustawa o jakości. Pacjenci będą oceniać szpitale. Pomysł wzbudza poważne wątpliwości

Autor: oprac. JKB • Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, Rynek Zdrowia12 sierpnia 2021 05:37

Ustawa o jakości. W lipcu oddano do konsultacji społecznych projekt ustawy o jakości w ochronie zdrowia. Jednym z proponowanych w projekcie rozwiązań jest włączenie pacjentów do oceny jakości działania szpitali.

Zgodnie z projektem ustawy o jakości pacjenci mają zostać włączeni do oceny szpitali. Fot. AdobeStock
  • 22 lipca minister zdrowia Adam Niedzielski przedstawił projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwa pacjenta
  • Według informacji zawartych w nowelizacji ustawy resort zdrowia chce, aby jakość w opiece zdrowia była mierzona za pomocą kilku wskaźników. Także przez pacjentów
  • Pomysł ten wzbudza poważne wątpliwości ekspertów. Ekspertka w Maria Libura w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" przyznała, że opieki medycznej nie da się sprowadzić do komercyjnej usługi

Ustawa o jakości. Pacjenci mają oceniać szpitale. Są wątpliwości

W lipcu do konsultacji społecznych trafił projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta. Jak się okazuje, resort zdrowia zamierza włączyć pacjentów w ocenę jakości działania szpitali. Tego typu pomysł nie spodobał się wielu ekspertom.

W Dzienniku Gazecie Prawnej pojawiła się wypowiedź Marii Libury z Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego i kierowniczki Zakładu Dydaktyki i Symulacji Medycznej Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Specjalistka wyraziła swoje wątpliwości dotyczące ujęcia pacjenta jako konsumenta.

- Jeśli mamy iść w stronę systemu, który płaci za jakość, to ostatecznie najważniejsze jest to, czy byliśmy tam możliwie skutecznie leczeni. Pacjent jako laik nie jest w stanie tego ocenić  - wskazała ekspertka na łamach "DGP".

Według Libury oceną tą powinien zajmować się organ niezależny. Przy okazji wskazała, że komfort pacjenta w szpitalu oraz wysoka jakość żywienia są ważne dla procesu zdrowienia i rzeczywiście należy je badać oraz ulepszać, ale nie traktować jako coś ekstra. "To musi stać się codziennością, a nie elementem konkurowania o pieniądze z NFZ" – dodała ekspertka dla "DGP".

Czytaj: Ustawa o jakości. Rejestr zdarzeń niepożądanych będzie obowiązkowy i niejawny

Ustawa o jakości w opiece zdrowotnej. Co przewiduje?

Wspomniana ustawa ma za cel wdrożenie rozwiązań prawno-organizacyjnych, które mają podnieść jakość w ochronie zdrowia. Zgodnie z planem proponowane rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2022 roku.

Główne założenia projektu:

  • Zakłada wprowadzenie wymogu autoryzacji dla szpitali w zakresie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Owej autoryzacji będą udzielać dyrektorzy Oddziałów NFZ na wniosek szpitali na 5 lat;
  • W ramach autoryzacji będzie weryfikowane spełnienie przez szpitale wymagań dla świadczeń zagwarantowanych, tzw. "koszykowych". Kryteria autoryzacji i oceny będą określane przez ministra zdrowia;
  • Do udzielenia autoryzacji będzie niezbędne spełnienie wszystkich kryteriów, z zastrzeżeniem "autoryzacji warunkowej" udzielanej przy 95 proc. stopniu spełnienia kryteriów w okresie przejściowym. Posiadanie autoryzacji będzie warunkiem uczestnictwa szpitala w systemie podstawowego zabezpieczenia zdrowotnego tzw. sieci szpitali.

Minister Niedzielski poinformował także, że projekt zakłada wprowadzenie systemu "no fault". Zakłada on, że nie zostaną nałożone sankcje na personel medyczny zgłaszający niepożądane incydenty.

Czytaj: Ustawa o jakości. Akredytacja szpitali budzi kontrowersje. "Nigdzie na świecie nie zajmuje się tym płatnik"

Ustawa o jakości w ochronie zdrowia. Niedzielski zapowiada system "no fault" i zmiany w rozliczeniach

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum