Teleporada trwała zaledwie 5 minut. "Lekarz nie może odesłać pacjenta do treści ulotki leku"

Autor: oprac. JKB • Źródło: RPP, Rynek Zdrowia25 maja 2022 10:30

Czy wizyta lekarska w ramach teleporady może trwać tylko 5 minut? Rzecznik Praw Pacjenta wyjaśnia sprawę związaną z możliwą długością wizyty u lekarza.

Teleporada trwała zaledwie 5 minut. "Lekarz nie może odesłać pacjenta do treści ulotki leku"
RPP odpowiada na pytanie dotyczące długości teelporady. Fot. AdobeStock
  • Ostatnio odbyłam wizytę u mojego lekarza rodzinnego w ramach teleporady. Trwała ona tylko 5 min. Czy to wystarczający czas? – padło pytanie skierowane do Rzecznika Praw Pacjenta
  • - Nie ma odgórnych wytycznych ile czasu lekarz powinien poświęcić pacjentowi w ramach teleporady – zaznaczył RPP
  • Jak wyjaśnił  Rzecznik, w przypadku wszelkich wątpliwości pacjent powinien zgłosić swoje uwagi do lekarza prowadzącego

Teleporada trwała 5 minut. RPP odpowiada

Z Biura Rzecznika Praw Pacjenta regularnie prezentowane są odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania pacjentów przekazane przez Telefoniczną Informację Pacjentów. Wiele z nich dotyczy funkcjonowania przychodni, a także wizyt u lekarzy rodzinnych.

- Ostatnio odbyłam wizytę u mojego lekarza rodzinnego w ramach teleporady. Trwała ona tylko 5 min. Czy to wystarczający czas? – padło pytanie.

Odpowiedź Rzecznika wskazuje jednoznacznie, że nie można przewidzieć czasu każdej wizyty czy teleporady lekarskiej i nie jest on określony przez żadne wytyczne.

- Nie ma odgórnych wytycznych ile czasu lekarz powinien poświęcić pacjentowi w ramach teleporady. Nieraz będzie to 10 minut, w innym przypadku 20 minut. Konsultacja powinna trwać tyle czasu, ile wymaga tego przypadek konkretnego pacjenta. Lekarz musi zapoznać się z problemem pacjenta, ocenić jego stan zdrowia, ustalić postępowanie medyczne, być może także wystawić receptę lub zwolnienie – wskazał RPP.

Wątpliwości można zgłosić do lekarza

Rzecznik dodał także, że w ramach porady lekarz musi uwzględnić przekazanie pacjentowi stosownych informacji, w tym o zaleceniach co do postępowania terapeutycznego. „Nie można tego zastąpić i skrócić wizyty odsyłając pacjenta do treści ulotki dołączonej do opakowania leku”.

- Każdy jednak przypadek jest inny. Jeżeli masz wątpliwości co do przebiegu wizyty zgłoś je swojemu lekarzowi – podkreślił.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum