Teleporada. Rewolucyjne zmiany wchodzą już 1 października. LISTA nowych zasad

Autor: WOK • Źródło: Rynek Zdrowia28 września 2021 06:00

Teleporada. Od 1 października zaczną obowiązywać nowe zasady udzielania przez lekarzy specjalistów porad telefonicznych. Przed placówkami i pacjentami mała rewolucja, dlatego przypominamy najważniejsze zmiany, które nas czekają w tym zakresie.

Teleporada. Rewolucyjne zmiany wchodzą już 1 października. LISTA nowych zasad
Od 1 października zaczną obowiązywać nowe zasady udzielania teleporad przez lekarzy specjalistów FOT. Shutterstock
  • Od 1 października lekarz specjalista nie będzie mógł udzielić teleporady, m.in. pacjentowi rozpoczynającemu leczenie w danej placówce
  • Podmiot leczniczy będzie też musiał uwzględnić prawo pacjenta do zgłoszenia w trakcie udzielania teleporady woli osobistego kontaktu z lekarzem
  • Opinie środowiska lekarskiego dotyczące nowych zasad udzielania teleporad nie są do końca jednoznaczne

Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowa w sprawie standardu organizacyjnego udzielania świadczeń opieki zdrowotnej za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności określa, między innymi zasady oraz warunki udzielania teleporad przez placówki ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (AOS) - z wyłączeniem psychiatrii, rehabilitacji i stomatologii.

Teleporada. Kiedy lekarz specjalista nie będzie mógł jej udzielić

Według lipcowej wersji projektu rozporządzenia - od 1 października br. poradnie specjalistyczne będą musiały udzielać porad w formie bezpośredniej wizyty pacjenta w poniższych przypadkach:

  • Gdy pacjent albo jego opiekun ustawowy nie wyraził zgody na realizację świadczenia w formie teleporady
  • W przypadkach związanych z wydaniem zaświadczenia
  • Podczas pierwszej porady w przypadku pacjentów rozpoczynających leczenie w danym podmiocie albo już objętych opieką w tej placówce, ale zgłaszających nowy problem zdrowotny
  • W związku z chorobą przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów
  • W związku z podejrzeniem, zdiagnozowaniem i leczeniem choroby nowotworowej

Standard organizacyjny teleporady. Co obejmuje?

Zgodne z projektem rozporządzenia, od 1 października standard organizacyjny teleporady obejmie:

  • Informację placówki medycznej w miejscu wykonywania świadczeń oraz na stronie jej internetowej (a na żadanie pacjenta również telefonicznie) o warunkach udzielania teleporad, a także informacje dotyczące:
  • Uwzględnienia prawa pacjenta do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym
  • Systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, przy użyciu których są udzielane teleporady
  • Sposobu ustalenia terminu teleporady
  • Sposobu nawiązania kontaktu pomiędzy podmiotem a pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposobu jej udzielenia
  • Sposobu postępowania w sytuacji, kiedy brak kontaktu z pacjentem w ustalonym terminie teleporady skutkuje jej anulowaniem
  • Możliwości skorzystania ze świadczenia opieki zdrowotnej udzielonego w bezpośrednim kontakcie z pacjentem, w przypadku, gdy niezbędne z uwagi na stan zdrowia pacjenta świadczenie zdrowotne nie jest możliwe do zrealizowania w formie teleporady
  • Sposobu realizacji:
    - e-recepty
    - e-skierowania
    - e-zlecenia na wyroby medyczne
  • Sposobu realizacji zlecenia badań dodatkowych, w szczególności laboratoryjnych lub obrazowych oraz możliwości aktywowania przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta.

Standard organizacyjny teleporady obejmuje też konieczność poinformowania Narodowego Funduszu Zdrowia - przez podmiot posiadający umowę z NFZ na świadczenia ambulatoryjnej opieki specjalistycznej - o numerze telefonu, pod którym udzielane są teleporady.

Czytaj też: Rewolucja w teleporadach. Od 1 października MZ zaostrzy zasady

Teleporada podzieli środowisko lekarskie?

Opinie środowiska lekarskiego dotyczące nowych zasad udzielania teleporad nie są do końca jednoznaczne.

 - Chcę podkreślić, że to teleporada jest dla pacjenta, a nie pacjent dla teleporady. Dlatego, w mojej opinii, przepisy regulujące zasady oraz warunki jej udzielania - zarówno w POZ, jak i AOS - są w naszym kraju bardzo potrzebne. Do tej pory w tej kwestii panowała zbyt duża dowolność - mówi lek. Artur Prusaczyk, wiceprezes zarządu Centrum Medyczno-Diagnostycznego Sp. z o.o. w Siedlcach, członek zarządu Stowarzyszenia IFIC POLSKA, działającego na rzecz opieki koordynowanej.

Z kolei prof. Ryszard Piotrowicz z Narodowego Instytutu Kardiologii uważa, że zapis o konieczności stacjonarnej wizyty pierwszorazowej utrwala w systemie ochrony zdrowia sytuację, w której pacjent zmuszony jest do oczekiwania na wizytę do specjalisty kardiologa tygodniami.

- Bywa, że na skutek braku porady kończy się to wezwaniem pogotowia i hospitalizacją. Co więcej, niejednokrotnie świadczenie telemedyczne może okazać się dużo lepszym rozwiązaniem, m.in. z uwagi na możliwość podjęcia szybszej reakcji i oceny wskazań dotyczących zasadności i pilności badania bezpośredniego - wskazywał w rozmowie z Rynkiem Zdrowia prof. Piotrowicz.

Tak teleporada została uregulowana w POZ

Przypomnijmy, że wcześniej zasady udzielania teleporad zostały uregulowane w podstawowej opiece zdrowotnej.

- Według zarządzenia prezesa NFZ z czerwca 2021 r. w sprawie zawarcia i realizacji umów o udzielanie świadczeń w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej - jeśli lekarz POZ udziela nie więcej niż 25 proc. porad w formie telefonicznej, otrzyma premię w wysokości 5 proc. stawki wynikającej z umowy z NFZ - przypomina Tomasz Zieliński, lekarz rodzinny, wiceprezes Federacji Porozumienie Zielonogórskie i wiceprezes Polskiej Izby Informatyki Medycznej.

- Natomiast jeżeli odsetek teleporad przekracza 75 proc. wszystkich porad udzielanych w danej placówce POZ, wynagrodzenie jest pomniejszane o 10 proc. - dodaje ekspert i zaznacza, że takie progi procentowe - skutkujące nagradzaniem lub karaniem, w zależności od odsetka udzielanych porad telefonicznych - sprawdziły się w praktyce.

Niewykluczone jednak, że także w POZ, być może już w październiku, zostaną wprowadzone kolejne modyfikacje dotyczące udzielania teleporad przez lekarzy rodzinnych.

Czytaj też:

Teleporada. Kiedy może być udzielona przez lekarza specjalistę? Mamy różnicę zdań

Zarządzenie NFZ o teleporadach i POZ. Wiceprezes PZ: korzystne dla lekarzy i pacjentów

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum