Ta ustawa to spora operacja - Senat debatował nad ustawą o tzw. sieć szpitali

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 30 marca 2017 10:40

W środę (30 marca) Senat debatował nad ustawą wprowadzającą tzw. sieć szpitali. Zdaniem opozycji nie rozwiązuje ona najważniejszych problemów służby zdrowia i jest wprowadzana zbyt szybko. Według PiS nowe przepisy zapewnią szpitalom stabilne finansowanie i poprawią dostęp do leczenia.

Ta ustawa to spora operacja - Senat debatował nad ustawą o tzw. sieć szpitali
Minister zdrowia ocenił, że tempo wprowadzania zmian nie jest zbyt szybkie i pozwala szpitalom oraz NFZ na przygotowanie się do nowych przepisów. Fot. Archiwum

Senatorowie debatowali nad uchwaloną 23 marca przez Sejm nowelizacją ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Przewiduje ona utworzenie systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej (PSZ), czyli tzw. sieci szpitali.

Sprawozdawca senackiej komisji zdrowia senator Waldemar Kraska (PiS) ocenił, że system służby zdrowia wymaga zmian, które - jak wskazał - muszą być przeprowadzone w interesie pacjentów i nie można z nimi zwlekać.

- Obecny system się nie sprawdził. Prawo i Sprawiedliwość ma odwagę by go zmienić. Ustawa przygotowana przez rząd zapewnia szpitalom i pacjentom pełne bezpieczeństwo - powiedział.

Ocenił, że wolny rynek w służbie zdrowia nie sprawdził się, bo pojawiła się wyniszczająca konkurencja. Przypomniał, że komisja wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Senator sprawozdawca wniosku mniejszości Tomasz Grodzki (PO) powiedział, że podczas posiedzenia komisji podnoszono szereg wątpliwości.

-Ta ustawa jest dość sporą operacją - w cudzysłowie i bez zbędnej emfazy - można powiedzieć, że trochę zmieniającą ustrój służby zdrowia - powiedział.

Przekonywał, że zmiany należy wprowadzać ostrożnie i wskazał, że stąd poprawka by zrealizować jej roczny pilotaż w dwóch województwach - podkarpackim i zachodniopomorskim. Komentując tę propozycję, wiceminister zdrowia Piotr Gryza ocenił, że przeprowadzenie takiego pilotażu tylko w części kraju nie dałoby wiarygodnych wyników.

Minister zdrowia Konstanty Radziwiłł ocenił, że tempo wprowadzania zmian nie jest zbyt szybkie i pozwala szpitalom oraz NFZ na przygotowanie się do nowych przepisów. Przekonywał, że ustawa uporządkuje system, zapewni szpitalom stabilne finansowanie i poprawi pacjentom dostęp do leczenia.

Senator Grodzki zwracał uwagę, że ustawa zakłada, iż w przyszłości ryczałt będzie wyliczany na podstawie liczby procedur wykonanych przez szpital.

- Czym to się różni w takim razie od kontraktu? Czy to jest tylko zamiana słowa? - pytał.

Gryza przypomniał, że zgodnie z ustawą szpitale sieciowe poza ryczałtem będą otrzymywały także środki na wykonanie świadczeń, które będą rozliczane na dotychczasowych zasadach (będą to m.in. porody, transplantacje, chemioterapia).

- Ryczałt jest próbą zaradzenia sytuacji, (...) w której świadczeniodawca stara się wykonać jak najwięcej świadczeń. Chodzi o to, żeby stymulować szpital do (zapewnienia) adekwatnej dostępności do świadczeń, a nie do tego, żeby wykonywać jak największą liczbę świadczeń - powiedział Gryza.

Na prośbę senator Doroty Czudowskiej (PiS) wiceminister Katarzyna Głowala przedstawiła informację o zadłużeniu szpitali. Ze wstępnych danych wynika, że na koniec 2016 r. ogółem zobowiązania szpitali wyniosły 11,2 mld zł, w tym zobowiązania wymagalne - 1,8 mld zł.

- Należy zauważyć, że w tej kwocie mieszczą się zobowiązania instytutów podległych Ministrowi Zdrowia, które nie są w sektorze finansów publicznych - zaznaczyła Głowala.

Zobowiązania instytutów to 1,2 mld (zobowiązania wymagalne: 100,8 mln zł).

Gryza był pytany o powody nieuwzględnienia w sieci szpitali oddziałów geriatrycznych. Wiceminister odpowiedział, że lekarz geriatra powinien być konsultantem dla innych lekarzy, np. w kwestiach związanych z odpowiednim dawkowaniem leków przez osoby starsze.

- Dlatego zdecydowanie potrzeba nam lekarzy geriatrów i powinniśmy ich kształcić. Chodzi o to, żeby ośrodki geriatryczne rozwijały się w ośrodkach klinicznych, naukowo-dydaktycznych i taki jest zamysł. Dlatego geriatria może być finansowana w sposób bezpośredni w szpitalach ogólnopolskich (...), a także w szpitalach III stopnia - powiedział Gryza. Wskazał, że leczenie geriatryczne będzie mogło być rozliczane przez oddziały wewnętrzne.

Senator Mieczysław Augustyn (PO) zapowiedział, że złoży poprawkę, która pozwoli oddziałom geriatrycznym na samodzielne funkcjonowanie. Zaznaczył, że takie rozwiązanie nie wyklucza proponowanych przez MZ konsultacji geriatrycznych.

Augustyn wyraził obawę, że ustawa doprowadzi do zaprzepaszczenia dorobku, "który był udziałem finansów prywatnych w systemie powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego".

- Ten komponent nam ubędzie, te wysokospecjalistyczne procedury, jeśliby nie zostały zakontraktowane, będą dostępne, ale tylko za prywatne pieniądze - powiedział.

- Nikt nie zamierza uderzać w prywatny sektor, nie ma takiego kryterium (kwalifikacji do sieci - PAP). W ani jednym miejscu tej ustawy, ani rozporządzeń, które są do niej przygotowane, nie ma wzmianki na temat struktury własnościowej - odpowiadał minister Radziwiłł.

Poinformował, że wśród placówek zakwalifikowanych do szpitali I stopnia (powiatowych) i onkologicznych ok. 15 proc. będą stanowić placówki niepubliczne.

Senator Leszek Czarnobaj (PO) oceniał, że w ustawie zabrakło m.in. wymagania, by szpital sieciowy obowiązkowo posiadał przychodnię nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Wyraził opinię - zastrzegając, że nie jest to stanowisko klubu - że sieć szpitali "jest ważnym instrumentem bezpieczeństwa pacjentów", ale powinna być tworzona m.in. w oparciu o dane epidemiologiczne i potrzeby zdrowotne.

Zgodnie z ustawą placówki znajdujące się w sieci będą miały gwarantowaną umowę z NFZ i zostaną podzielone na kilka różnych poziomów systemu zabezpieczenia. Na funkcjonowanie tego systemu przeznaczonych będzie ok. 91 proc. środków, z których obecnie finansowane jest leczenie szpitalne. Pozostałe 9 proc. (ok. 3 mld zł) będzie przeznaczone na konkursy świadczeń, do których będą mogły przystąpić placówki, które nie zakwalifikowały się do sieci.

Pierwsze wykazy szpitali zakwalifikowanych do sieci w każdym województwie będą ogłaszane nie później niż do 27 czerwca br. Do 26 września zostaną one uzupełnione o podmioty lecznicze, które powstaną w wyniku połączenia dwóch lub więcej podmiotów. Wykazy będą obowiązywały od 1 października 2017 r. przez kolejne 4 lata.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum