Szpital, personel i pacjenci - wszyscy chcą bezpieczeństwa, szczególnie podczas epidemii Dla dobra pacjentów i lekarzy należy rzetelnie raportować i analizować zdarzenia niepożądane; FOT. Shutterstock; zdjęcie ilustracyjne

Trwa dyskusja o zwolnieniu personelu medycznego z odpowiedzialności za ewentualne błędy w pracy podczas epidemii COVID-19. Tymczasem takie rozwiązanie przewiduje, tkwiący od kilku lat w politycznej zamrażarce, projekt ustawy o bezpieczeństwie pacjenta. Zakłada też obowiązkowy system raportowania i analizy ciężkich zdarzeń niepożądanych.

Zdaniem ekspertów, bez trwałego wprowadzenia tych rozwiązań do naszego systemu ochrony zdrowia, bezpieczeństwo nie tylko pacjentów, ale i personelu medycznego oraz zarządzających lecznicami będzie narażone na coraz poważniejsze zagrożenia.

Pracujmy nad tym, aby unikać zdarzeń niepożądanych
- Pacjenci wyobrażają sobie, że już samo przyjście do szpitala powinno zagwarantować im zdrowie. Tymczasem z pracą lekarzy nieodłącznie wiąże się ryzyko - zaznaczył dr Jerzy Friediger, członek Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej i dyrektor Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Żeromskiego w Krakowie podczas Internetowego XVI Forum Rynku Zdrowia (19-20 października 2020).

Zauważył, że sporo się mówi o minimalizowaniu skutków zdarzeń niepożądanych, błędów medycznych, tymczasem warto zastanowić się, jak ich unikać. - Pierwsza sprawa to posiadanie wiedzy i kierowanie się w leczeniu właśnie nią, nieuleganie naciskom otoczenia. Pamiętajmy, że na lekarzy zawsze te naciski będą - ze strony rodziny, dyrektorów szpitali. Że ma leczyć inną metodą, że leczy za drogo - wyliczał.

Tłumaczył, że drugim najważniejszym elementem w unikaniu błędów jest ich ewidencjonowanie i publikowanie. - Cóż innego może nas uchronić przed ich powtórzeniem? - pytał. Zaakcentował jednocześnie, że lekarze nie mogą bać się mówić o błędach.

- Jeśli podczas mojej pracy wydarzyło się coś niepożądanego, muszę być pewien, że następnym krokiem nie będzie wezwanie mnie do prokuratury. Są dwie najniebezpieczniejsze rzeczy na świecie: przerażony słoń i przerażony lekarz. W obu przypadkach nie jesteśmy w stanie przewidzieć skutków - ocenił . Przytoczył  definicję błędu medycznego wybitnego karnisty, prof. Mariana Filara. - Błąd lekarz popełnia wtedy, kiedy leczy, choć nie powinien, nie leczy, choć powinien i leczy nie tak, jak powinien - mówił.

Dodał: - Rozmawiając z kolegami, którzy zajmują się odpowiedzialnością zawodową, dołożyliśmy jeszcze dwa punkty: lekarz gada, choć nie powinien i nie gada, choć powinien. - Nie chowajmy głowy w piasek, jeżeli coś złego się zdarzyło. Rozmawiajmy o tym i zapewnijmy, że zrobimy wszystko, by zaistniały błąd naprawić - zaapelował dr Friediger.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.