
Palenie papierosów powoduje co roku śmierć prawie 6 mln osób na świecie. Z inicjatywy WHO 31 maja obchodzony jest Światowy Dzień Bez Tytoniu. W tym roku tematem przewodnim jest zakaz reklamy, promocji i sponsorowania tytoniu.
W Polsce Dzień Bez Tytoniu obchodzony jest od roku 1989. Jak przypomniał PAP prof. Witold Zatoński z Zakładu Epidemiologii i Prewencji Nowotworów Centrum Onkologii-Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie, palenie tytoniu to najważniejszy pojedynczy czynnik zagrożenia zdrowia i przedwczesnej umieralności na świecie. Prócz zdrowotnych, palenie pociąga za sobą poważne skutki społeczno-ekonomiczne.
Z powodu palenia lub używania tytoniu w innej formie na świecie co roku umiera prawie 6 milionów ludzi, w Unii Europejskiej 650 tys., w Polsce prawie 70 tys. - to 14 razy więcej niż ginie w wypadkach samochodowych.
W 2013 r. tematem Światowego Dnia Bez Tytoniu jest zakaz reklamy, promocji i sponsorowania tej używki. To ważne narzędzie chroniące dzieci i młodzież przed rozpoczynaniem palenia - uważają lekarze. Kompleksowy zakaz reklamy, promocji i sponsorowania tytoniu jest jednym z najważniejszych wymogów Ramowej Konwencji o Ograniczeniu Używania Tytoniu Światowej Organizacji Zdrowia ratyfikowanej przez 162 państwa na całym świecie (przez Polskę w 2006 r.). Ale tylko 6 proc. krajów wprowadziło taką regulację prawną. Jednym z pierwszych była Polska.
Mimo sprzeciwów przemysłu tytoniowego, Sejm zdecydowaną większością głosów przyjął zakaz reklamy, promocji i sponsorowania tytoniu już w roku 1999; jeszcze przed opracowaniem Ramowej Konwencji.
Zakaz reklamy, promocji i sponsorowania tytoniu dał wymierne korzyści zdrowotne i społeczne. Badania Global Youth Tobacco Survey (GYTS) pokazują, że odsetek 13-15-letnich dzieci, którym oferowano bezpłatną próbkę papierosów spadł w Polsce z 46 proc. w 1999 r. do 20 proc. w 2009. Zmalała też częstość palenia przez dzieci w Polsce - u 15-16-letnich chłopców z 32 proc. w 1998 r. do 23 proc. w 2010 r., a u dziewcząt w tym wieku odpowiednio z 28 do 19 proc.
Jednak badania Global Adult Tobacco Survey (GATS) wskazują, że z jakąkolwiek formą reklamy lub promocji papierosów styka się wciąż co czwarty Polak, w tym 37 proc. Polaków w wieku 15-30 lat. Wykorzystywana jest kryptoreklama w punktach sprzedaży, promocja wyrobów tytoniowych w internecie. Poza tym zdarza się, że logo lub marka producentów papierosów jest umieszczana na produktach innych branż, choćby odzieży.
Nadal jesteśmy narażeni na postrzeganie symboli i przekazów marketingowych na opakowaniach wyrobów tytoniowych, a w ostatnich latach także na reklamę i promocję e-papierosów.
- Dlatego konieczne jest bardziej skuteczne kontrolowanie przestrzegania obowiązujących przepisów prawnych zarówno przez instytucje państwowe (np. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, policja, straż miejska), jak i organizacje obywatelskie - mówił PAP prof. Zatoński.


- 21:41 Szczerski: Andrzej Duda rozmawiał z prezydentem Chin o możliwości zakupu szczepionek
- 21:10 Czy pandemia ma szansę zakończyć się w tym roku? WHO: oczekiwania przedwczesne i nierealistyczne
- 20:39 W Szpitalu Narodowym szybko przybywa chorych: uruchamiają kolejne moduły, szukają personelu
- 20:08 Kraska o osobach, które nie mogą przyjąć drugiej dawki szczepionki: status prawny - do uregulowania
- 19:36 Trzy dawki szczepionki dla osób otyłych? Według Włochów to może być konieczne
- 19:04 Ukraińscy lekarze nie chcą się szczepić. Placówki wyrzucają szczepionki
- 18:38 Od wtorku zapisy na szczepienia pracowników żłobków i opiekunów - krótka rejestracja
- 18:17 WUM zbada, jak pandemia wpłynęła na wybór zawodu pielęgniarki
- 17:56 Leczenie astmy oskrzelowej powinno stać się priorytetem polityki zdrowotnej
- 17:35 Grupę 0 z Warmińsko-Mazurskiego zaszczepią AstraZeneką. Jest 10 tys. dodatkowych szczepionek
- 17:14 NFZ: uzdrowiska wznawiają działalność. Co muszą wiedzieć pacjenci?
- 17:05 MZ opublikowało projekt uchwały ws. Planu dla Chorób Rzadkich - do pre-konsultacji
- 1 Liczba potwierdzonych zakażeń koronawirusem w Polsce to 1 711 772, zmarło 43 793 pacjentów
- 2 Koronawirus już nam niestraszny? „Polacy nie nauczyli się niczego poza kombinowaniem”
- 3 Prof. Horban: jesteśmy na fali wznoszącej, może warto wstrzymać szczepienia nauczycieli?
- 4 Sanepid kontroluje największy hotel w Mikołajkach. "Paranoja"
- 5 AOTMiT: pierwszy wykaz leków do sfinansowania przez Fundusz Medyczny, m.in. w terapii SMA
- 6 SMA: koniec zbiórek w sieci na terapię genową? Jest decyzja agencji ws. refundacji
- 7 Rok z pandemią. "Koronawirus po godz. 15 ma wolne, spędza czas z rodziną"
- 8 Kpt. dr Siewiera: pandemia mówi "sprawdzam". Włoscy lekarze rodzinni nie zawiedli
- 9 Plan dla chorób rzadkich już gotowy. 37 zadań do realizacji
- 10 Pandemia skraca życie chorym na nowotwory. Najgorsze jeszcze przed nami
- 11 "Ekstremalnie duży" poziom przeciwciał po drugiej dawce szczepionki. Psychoterapeuta ujawnia swoje wyniki
- 12 Izby wytrzeźwień? A jednak potrzebne, tam pacjentów nadal sporo
Newsletter
Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku
Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze
Follow @rynekzdrowiaRSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych