Senat: ustawa wprowadzająca opłatę cukrową i od "małpek" odesłana do komisji Senat odesłał "ustawę cukrową" do prac w komisji; FOT. Arch. RZ

W piątek rano (13 marca) połączone komisje zdrowia oraz budżetu i finansów publicznych rozpatrzą zgłoszone przez senatorów poprawki do ustawy wprowadzającej opłaty cukrową i od tzw. małpek. Jedna z nich dotyczy przesunięcia terminu wejścia w życie ustawy, żeby wobec pandemii koronawirusa nie obciążać przedsiębiorców dodatkowymi kosztami.

Ustawa o promocji prozdrowotnych wyborów konsumentów wprowadza opłatę od napojów słodzonych i od alkoholi o objętości nieprzekraczającej 300 ml - tzw. małpek.

W dyskusji w Senacie padły m.in. pytania o konsultacje ustawy z przedsiębiorcami. Wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński wyjaśniał, że odbyło się kilka spotkań resortu z przedstawicielami przedsiębiorców, producentów soków i żywności. Dotyczyły one trzech obszarów - wysokości opłat za napoje słodzone, opóźnienia ich poboru, a także przeniesienia poboru opłaty na producenta. Poinformował, że obu stronom nie udało się w tych sprawach wypracować konsensusu.

Senatorowie KO zwracali też uwagę, że niektóre rodzaje alkoholi, a także napoje izotoniczne nie są objęte dodatkową opłatą.

- Izotoniki nie są wyłączone, ale są objęte opłatą zmienną. Napoje izotoniczne - ze względu na swój charakter - stanowią uzupełnienie wysiłku fizycznego, zasługują na nieobejmowanie ich opłatą stałą. Jeżeli chodzi o napoje alkoholowe, posługujemy się kryterium objętości. Dlatego małpki są opłatą objęte. W przypadku piw do 0,5 proc. alkoholu, w których na etykiecie jest wskazana zawartość cukru, to opłata (cukrowa - PAP) obowiązuje, bo chcemy ograniczać spożycie cukru. Natomiast w przypadku piw o wyższej zawartości alkoholu nie ma informacji o zawartości cukru, stąd te napoje są wyłączone z zakresu tej ustawy - tłumaczył Cieszyński.

Kazimierz Kleina (KO) pytał, czy w związku z możliwymi problemami przedsiębiorców na skutek szerzenia się koronawirusa rząd nie rozważa przesunięcia o pół roku wejścia w życie ustawy. Cieszyński zadeklarował, że jeżeli taka propozycja by się pojawiła, rząd byłby skłonny ją poprzeć zarówno na etapie prac w Senacie, jak i podczas prac nad poprawkami Senatu w Sejmie.

W dyskusji zgłoszono 4 poprawki, w tym tę dotyczącą przesunięcia terminu wejścia w życie ustawy. Rozpatrzą je w piątek rano połączone komisje zdrowia oraz budżetu i finansów publicznych. Głosowanie ustawy ma się odbyć w piątek.

Zgodnie z ustawą o promocji prozdrowotnych wyborów konsumentów przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży na podstawie zezwolenia będą zobowiązani do wniesienia opłaty związanej ze sprzedażą napojów alkoholowych o objętości nieprzekraczającej 300 ml. Ma to być 25 zł od litra stuprocentowego alkoholu sprzedawanego w opakowaniach o objętości do 300 ml. Przykładowo oznacza to 1 zł od 100 ml małpki wódki 40-proc., 2 zł od 200 ml "małpki" wódki 40-proc. i 88 gr od 250 ml małpki wina 14-proc.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.