Rzecznik Praw Pacjenta na HCC Online: bezpieczeństwu sprzyja edukacja pacjentów i system ‘’no fault’’ Rzecznik praw pacjenta Bogdan Chmielowiec: - Potrzebujemy realnego wprowadzenia systemu ''no fault''.

Konieczne jest zwrócenie pacjentom uwagi, że z jednej strony mają prawa, ale z drugiej powinności - mówił Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Łukasz Chmielowiec w poniedziałek (15 czerwca) podczas sesji ''Bezpieczeństwo wykonywania zawodu lekarza i pielęgniarki'' w ramach V Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Health Challenges Congress - HCC Online).

Wskazał, że jeśli chcemy mówić o współodpowiedzialności pacjentów należy zacząć od ich edukacji.

- Stąd moja propozycja wprowadzenia do szkół przedmiotu ‘’wiedza o zdrowiu. W czasie pandemii widzimy, że zdrowie jest najważniejsze i ma realny wpływ na ekonomię i gospodarkę. Należy nauczać dzieci o zdrowiu, abyśmy powstrzymali sytuacje, które przerażają, czyli żniwa szarlatanów i oszustów, masowe wykupowanie suplementów, masowe leczenie. To trzeba zmienić. Oczywiście nie da się tego zrobić od razu - mówił Rzecznik Praw Pacjenta.

Podkreślił, że edukowaniu społeczeństwa służył również projekt, który RPP przygotował z organizacjami pacjentów.

- Projekt nowelizacji ustawy o prawach pacjenta i rzeczniku pacjenta przekazaliśmy w 2019 r. do Ministerstwa Zdrowia. Wiemy, że wiele projektów zostało wstrzymanych przez epidemię, ale mam głęboką nadzieję, że ten projekt uda się zrealizować, jeśli nie w tym, to w przyszłym roku - dodał Bartłomiej Łukasz Chmielowiec.

Zwrócił uwagę, że w tym projekcie zawarty został mocny sygnał edukacyjny.

- Wskazaliśmy na parę kwestii, które powinny zostać uregulowane, jeśli chodzi o powinności pacjentów. M.in. zwrócenie uwagi pacjentom, że z jednej strony mają prawa do leczenia zgodnie z obowiązującą wiedzą i staranną należnością, ale z drugiej są powinności takie, jak współpraca z personelem medycznym, niezatajanie niczego w trakcie wywiadu lekarskiego, dbałość o właściwy przebieg procesu terapeutycznego, zażywanie leków przepisanych przez lekarza, poszanowanie praw innych pacjentów, powiadomienie podmiotu medycznego o niestawieniu się na wizycie - wymieniał RPP.

Kolejną kwestią na którą zwrócił uwagę Rzecznik Praw Pacjenta jest odbiurokratyzowanie ochrony zdrowia.

- Wspólnie z NIL wspólnie zbieraliśmy sygnały, żeby móc wypracować rozwiązania, które z jednej strony dadzą więcej czasu personelowi medycznemu na opiekę nad pacjentem, z drugiej strony zapewnią bezpieczeństwo w procesie leczenia, czyli czas na dokumentację medyczną - mówił.

Podniósł, że bardzo istotną rzeczą jest depenalizacja zachowań lekarskich.

- Postuluję dwie bardzo istotne kwestie. Pierwsza to wprowadzenie ustawy  jakości i bezpieczeństwie pacjenta i umożliwienie personelowi medycznemu zgłaszania zdarzeń niepożądanych bez ryzyka poniesienia konsekwencji karnych i dyscyplinarnych. To w znaczący sposób wpłynęłoby na bezpieczeństwo zawodów medycznych. Zastanawialibyśmy się wtedy jak poprawić bezpieczeństwo pacjenta, a nie szukać winnego - zauważył Chmielowiec.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.