Rzecznik GIS: w 2021 r. inspekcja sanitarna otrzyma 337 mln zł więcej niż w tym roku FOT. Domena publiczna

Na inspekcję sanitarną w 2021 r. zaplanowano z budżetu państwa przeznaczyć łącznie 1,67 mld zł, czyli o ponad 337 mln zł więcej niż w tym roku - poinformował PAP rzecznik prasowy Głównego Inspektoratu Sanitarnego Jan Bondar.

- Porównując te środki do roku bieżącego, rzeczywisty wzrost wynosi ponad 337 mln zł i jest bezwzględnie największym odnotowanym wzrostem, jaki dotychczas się pojawił - powiedział PAP rzecznik sanepidu.

Przypomniał też, że zgodnie z projektem ustawy budżetowej na 2021 rok na inspekcję sanitarną na 2021 rok zaplanowano 1,67 mld zł.

Pieniądze na inspekcję sanitarną sukcesywnie rosną, a pierwsze decyzje płacowe zapadły jesienią 2019 r., a więc jeszcze przed wybuchem epidemii. Wytłumaczył, że przyszłoroczny wzrost pieniędzy na środków na sanepid wynika przede wszystkim z uwzględnienia w projekcie ustawy budżetowej skutków decyzji z 2020 r., dotyczących podwyżek dla pracowników i dodatkowego dofinansowania realizacji zadań sanepidów bieżących w wysokości prawie 200 mln zł.

- Dzięki temu możliwe będzie zarówno zatrudnienie nowych pracowników, jak również podwyższenie wynagrodzeń osób zatrudnionych obecnie, a także realizacja niezbędnych zakupów usług i sprzętów, które będą przydatne zarówno podczas pandemii, jak i w terminie późniejszym - dodał.

Pokreślił również, że w ciągu przyszłego roku fundusze te będą dodatkowo zwiększone, ponieważ na kolejną transzę podwyżek dla pracowników zabezpieczono pieniądze w rezerwie celowej budżetu państwa.

Rzecznik GIS, odnosząc się do wydatków stacji sanitarnych związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, powiedział, że w tym roku pieniądze przeznaczone na zadania związane z przeciwdziałaniem COVID-19 pochodzą z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 oraz z rezerw, które przeznaczone są m.in. na wynagrodzenia dla pracowników i nadgodziny i zakup sprzętu i środków ochronnych, testów i odczynników do własnych laboratoriów.

- Niezależnie na wynagrodzenia wynikającego z obowiązujących aktów prawnych, stacje otrzymały w tym roku pieniądze na podwyższenie pensji średnio o 500 zł miesięcznie na etat - zaznaczył Bondar.

Zauważył także, że GIS rozpoczął we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji proces digitalizacjia inspekcji. Przygotowano mechanizmy raportowania zakażeń oraz rozwiązań technologicznych, czyli m.in. aplikacji mobilnych, stron internetowych, intranetowych, ujednolicono standardy prowadzenia stron wojewódzkich i powiatowych inspekcji sanitarno-epidemiologicznych. Uruchomiono też całodobową infolinię (+48-22-25-00-115), która do końca października ma być podłączona do systemu, do którego dostęp mają pracownicy sanepidu.

- Spowoduje to skrócenie i uproszczenie rejestracji nowych przypadków - wyjaśnił rzecznik.

Wyliczył, że pracownikom dostarczono już 2 tys. komputerów, a do końca października 2020 r. zostanie dostarczonych kolejnych 7 tys. i 4 tys. smartfonów. Sprzęt umożliwia - jak zaznaczył - realizowanie zadań w terenie i natychmiastowe reakcje służb sanitarnych.

Klaudia Torchała (PAP)

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.