Rekordowa liczba skarg do RPP na Komisji Zdrowia. Chmielowiec: to był trudny rok

Autor: Mariusz Polak • Źródło: Rynek Zdrowia14 września 2022 14:30

- To był trudny rok, drugi rok pandemii, w związku z tym odnotowaliśmy największą liczbę sygnałów w dotychczasowej 13-letniej działalności Rzecznika Praw Pacjenta - raportował Bartłomiej Chmielowiec w trakcie sejmowej Komisji Zdrowia, która przyjęła sprawozdanie RPP z przestrzegania praw pacjenta w 2021 roku.

Rekordowa liczba skarg do RPP na Komisji Zdrowia. Chmielowiec: to był trudny rok
Rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec Fot. PAP/Adam Warżawa
  • 14 września podczas posiedzenia sejmowej Komisji Zdrowia przyjęto sprawozdanie Rzecznika Praw Pacjenta z przestrzegania praw pacjenta w 2021 roku
  • RPP wyliczał, że wszystkich zgłoszonych sygnałów o nieprawidłowościach było najwięcej w dotychczasowej 13-letniej działalności rzecznika
  • Posłowie pytali, o problemy z dostępnością do świadczeń i czy z interwencji rzecznika wyciągane są wnioski
  • - Rzecznik podaje aspirynę, ale choroby, jaką jest system, to nie leczy - podkreślał poseł Andrzej Sośnierz
  • - Należy kontynuować i rozszerzać działania w konsekwentnym zwiększaniu finansowania oraz w kwestiach związanych z lepszą organizacją placówek i wzmocnieniem kadr medycznych - odpowiadał RPP Bartłomiej Chmielowiec

Sejmowa Komisja Zdrowia. Sprawozdanie Rzecznika Praw Pacjenta za 2021 rok

- To był trudny rok, drugi rok pandemii, w związku z tym odnotowaliśmy największą liczbę sygnałów w dotychczasowej 13-letniej działalności Rzecznika Praw Pacjenta - raportował Bartłomiej Chmielowiec.

RPP wyliczał, że wszystkich zgłoszonych sygnałów o nieprawidłowościach było 164 tys. - Jeżeli stwierdziliśmy, że doszło do naruszenia praw pacjenta, te postępowania kończą się zaleceniami dla podmiotów leczniczych, które mają na celu poprawienie procedur, aby nie dochodziło do kolejnych naruszeń w przyszłości. W blisko 90 proc. przypadków placówki te zalecenia przestrzegały - tłumaczył.

- W 2021 roku wszczęliśmy 181 postępowań w sprawie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjenta. Wydaliśmy 199 decyzji o nałożeniu kary do wysokości 5 tys. zł - wyliczał. 

- Za mojej kadencji łącznie wydaliśmy 630 decyzji dotyczących naruszenia zbiorowych praw pacjenta i tylko cztery z nich zostały uchylone przez sądy, w tym dwie z tych decyzji dotyczyły wysokości nałożonej kary - dodawał.

RPP podkreślał, że do uprawnień rzecznika jest prowadzenie postepowań cywilnych, czyli "wsparcie pacjentów w dochodzeniu na drodze sądowej odszkodowań, zadośćuczynień w przypadku doznania uszczerbku na zdrowiu".

- W ubiegłym roku toczyły się 93 takie postepowania, a w całej mojej kadencji  łącznie uzyskaliśmy na rzecz pacjentów ponad 7 mln zł z tytułu odszkodowań - wyliczał. 

Blisko 3 mln za niepożądane odczyny poszczepienne

Jako najczęściej zgłaszane problemy przez pacjentów Rzecznik wymienił:

  • prawo do świadczeń zdrowotnych,
  • prawo do informacji,
  • prawo do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego,
  • problemy z dodzwonieniem się do rejestracji,
  • problemy z osobistą czy domową wizytą,
  • odwoływanie planowanych zabiegów,
  • odwoływanie odwiedzin bliskich,
  • brak możliwości porodów rodzinnych,
  • separowanie dzieci od matek.

Podkreślał również istotę powołanego Funduszu Kompensacyjnego dotyczącego szczepień. Wyliczał, że od jego powstania wydano ponad 130 decyzji o wypłaceniu odszkodowań za niepożądane odczyny poszczepienne na kwotę blisko 3 mln zł.

"Same interwencje są jak podawanie aspiryny w chorobie"

W trakcie dyskusji członkowie komisji pytali przede wszystkim o problemy z dostępem do świadczeń. Poseł Andrzej Sośnierz chciał wiedzieć, czy z tych interwencji wyciągane są szersze wnioski, które diagnozowałyby powody tak wielu zgłoszeń nieprawidłowości. Zwrócił uwagę, że "same interwencje są jak podawanie aspiryny w chorobie".

- Rzecznik podaje aspirynę, ale chorobę, jaką jest system, to nie leczy - mówił Sośnierz, którego zdaniem "może trzeba przeorganizować NFZ czy Ministerstwo Zdrowia, skoro system jest niewydolny".

W odpowiedzi RPP podkreślał, że wnioski są formułowane i przede wszystkim należy "kontynuować i rozszerzać działania w konsekwentnym zwiększaniu finansowania oraz w kwestiach związanych z lepszą organizacją placówek, głownie podstawowej opieki zdrowotnej, by pacjent nie czuł się zagubiony, jak to często ma miejsce".

- W dalszym ciągu powinniśmy reformować system ochrony zdrowia, tak aby był odporny na kryzysy - tłumaczył, dodając, że jednym z ważnych wniosków jest wzmocnienie kadr medycznych.

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum