- W części województw ze świadczeniodawcami zawierano aneksy, proponując im 100 proc. stawki kontraktowej, a w innych województwach zawierano ugody według różnej stawki procentowej ceny kontraktowej. Najmniej otrzymywali oni 42 proc. ceny kontraktowej - wyjaśniła Bar.

Przedstawiciele Izby wykazali, że bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na dostępność do tego typu opieki jest miejsce zamieszkania pacjenta.

- Najlepszy dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej mieli mieszkańcy woj. kujawsko-pomorskiego i świętokrzyskiego, najtrudniejszy - mazowieckiego, lubelskiego i podlaskiego. Ze świadczeń korzystało ponad 30 proc. mniej pacjentów z gmin wiejskich niż miejskich - powiedziała Bar.

Ekspertka zwróciła też uwagę na to, że resort zdrowia nie opracował strategii rozwoju opieki paliatywnej. Wpływa to na nierównomierny jej rozwój, zróżnicowanie jakości świadczeń, podnosi niepewność co warunków funkcjonowania hospicjów. Problemem jest także nieskoordynowanie opieki paliatywnej z opieką długoterminową i opieką społeczną.

- Pacjenci muszą odrębnie występować do kilku podmiotów: hospicjów, POZ i ośrodków pomocy społecznej - wyjaśniła Bar.

Ponadto, jak wykazała kontrola NIK, obowiązujące przepisy nie wymagały od hospicjów wypracowania indywidualnych planów opieki nad pacjentem. Niemniej niektóre placówki wprowadzały je z własnej inicjatywy. - Wprowadzenie takiego planu zapewniłoby większą elastyczność tej opieki. Powinna ona odpowiadać na konkretne potrzeby pacjenta i rodziny - powiedziała.

Kolejna poruszoną w raporcie kwestią było to, że minister zdrowia nie skorzystał z dodatkowego premiowania świadczeniodawców, którzy oferowali wyższą jakość usług. NIK wskazał również, że brakuje w hospicjach kadry medycznej. - Obecnie w opiece domowej na 1 etat pielęgniarki przypada 15 pacjentów dorosłych i 12 dzieci, a powinno przypadać 4-6 pacjentów - powiedziała Bar.

NIK wskazał również pewne nieprawidłowości po stronie świadczeniodawców - niewystarczającą obecność personelu przy pacjencie. Były przypadki, gdy pacjentami opiekował się niewykwalifikowany personel, ograniczono wizyty domowe. Niemniej jednak przedstawiciele NIK mówili również o dobrych praktykach w opiece paliatywnej. Świadczeniodawcy wykorzystywali pracę wolontariuszy, oferowali bezpłatne wypożyczenie sprzętu, badali satysfakcję pacjentów, wykorzystując ankiety, opracowywali indywidualne plany opieki czy umożliwili korzystanie z usług dietetyka, kosmetyczki czy fryzjera.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.