×
Subskrybuj newsletter
rynekzdrowia.pl
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole

RPP: lekarz zawsze musi zapytać pacjenta o ból, będziemy monitorować standardy

Autorzy: PAP; oprac. JW • Źródło: PAPOpublikowano: 17 lipca 2023 15:07Zaktualizowano: 17 lipca 2023 16:25

Jako instytucja będziemy monitorować, jak standard organizacyjny leczenia bólu jest wdrażany, będziemy reagować na wszystkie sygnały od pacjentów – zapewnił w poniedziałek, 17 lipca, Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec na briefingu poprzedzającym posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Praw Pacjenta.

RPP: lekarz zawsze musi zapytać pacjenta o ból, będziemy monitorować standardy
Na zdj. Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec. Fot. PAP/Radek Pietruszka
  • 24 sierpnia wszystkie placówki POZ i AOS mają mieć wdrożony standard organizacyjny leczenia bólu przewlekłego
  • Rzecznik Praw Pacjenta przypomina lekarzom, aby w każdym przypadku zapytać pacjenta, czy towarzyszy mu ból. Jeśli tak, to należy go zdiagnozować, zbadać, zmierzyć i wdrożyć odpowiednie leczenie
  • Stosowne rozporządzenie ministra zdrowia zapewnia, że karta oceny natężenia bólu jest fragmentem dokumentacji medycznej
  • Pacjenci z bólem przewlekłym bardzo często nie kwalifikują się do leczenia szpitalnego i w związku z tym nie otrzymują właściwej pomocy
  • Po zmianach koncentracja na leczeniu bólu nastąpi już na etapie ambulatoryjnym, w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej

Rzecznik Praw Pacjenta: lekarz w każdym przypadku musi zapytać pacjenta, czy towarzyszy mu ból

W poniedziałek, 17 lipca, przed posiedzeniem Parlamentarnego Zespołu ds. Praw Pacjentów na temat poprawy jakości opieki nad pacjentem z bólem przewlekłym, podczas briefingu prasowego głos zabrał m.in. Rzecznik Praw Pacjenta, który przypomniał, że standard organizacyjny leczenia bólu dotyczy wszystkich lekarzy.

Wskazał, że nałożony jest obowiązek, aby w każdym przypadku zapytać pacjenta, czy towarzyszy mu ból. Jeśli tak, to należy go zdiagnozować, zbadać, zmierzyć i wdrożyć odpowiednie leczenie.

Chmielowiec przypomniał, że Biuro Rzecznika Praw Pacjenta monitoruje, jak ten standard organizacyjny jest wdrażany i będzie reagować na wszystkie sygnały od pacjentów.

- Z drugiej strony pacjenci, my wszyscy, powinniśmy pamiętać o tym, że do każdej wizyty lekarskiej powinniśmy się przygotować. Przypomnieć sobie, od kiedy ten ból nam dokucza, jakie są jego objawy, jakie braliśmy wcześniej leki. Powinniśmy zawsze na tej wizycie lekarskiej - jeśli nas nie zapyta lekarz - sami zakomunikować, że ból nam towarzyszy - podkreślił.

Przypomniał, że w parlamencie procedowana jest ustawa o jakości i bezpieczeństwie pacjenta. - Wprowadza jedną bardzo ważną rzecz, a mianowicie kwestię ankietowania satysfakcji pacjenta w placówce medycznej. W ramach tych ankiet również będą pytania dotyczące leczenia bólu - dodał.

Pacjent będzie określał, jak ocenia własne natężenie bólu

Dyrektor Departamentu Lecznictwa w Ministerstwie Zdrowia Michał Dzięgielewski przypomniał, że rozporządzenie ministra zdrowia w sprawie standardu organizacyjnego leczenia bólu w warunkach ambulatoryjnych jest "pewnego rodzaju standardem monitorowania bólu".

- W najprostszej możliwej 10-stopniowej skali pacjent będzie określał, jak ocenia własne natężenie bólu. Potem można porównywać to z pierwotnie dokonaną oceną w czasie kolejnej wizyty - tłumaczył. Dodał, że rozporządzenie zapewnia, że karta oceny natężenia bólu jest fragmentem dokumentacji medycznej.

Na początku lutego minister zdrowia opublikował rozporządzenie w sprawie standardu organizacyjnego leczenia bólu u pacjentów w warunkach ambulatoryjnych. Rozporządzenie określa organizację opieki zdrowotnej, która dotyczy rozpoznania, leczenia, monitorowania bólu - niezależnie od jego przyczyny - u pacjentów leczonych ambulatoryjnie.

W historii choroby pacjenta musi się znaleźć karta oceny natężenia bólu

Zgodnie z rozporządzeniem pierwszym elementem standardu postępowania jest ocena bólu u pacjenta. Lekarz przeprowadza wywiad z pacjentem, badanie przedmiotowe, badanie z użyciem skali natężenia bólu i badania pomocnicze. Wywiad lekarski powinien skupiać się na poszukiwaniu przyczyn, ocenie natężenia bólu, charakterze i okolicznościach jego występowania, informacjach o dotychczasowym leczeniu, wypływie dolegliwości na jakość życia pacjenta oraz dolegliwościach, które mogą wynikać bezpośrednio z bólu. Bardzo ważne jest, aby badanie przedmiotowe było nakierowane na objawy bólów, które pacjent opisał w wywiadzie.

Istotnym elementem standardu jest obowiązkowe dołączenie do historii choroby pacjenta karty oceny natężenia bólu. Stanie się ona obowiązkowym elementem dokumentacji medycznej i umożliwi monitorowanie dolegliwości bólowych. Standard precyzuje rodzaje leczonego bólu u pacjentów - ból, który stanowi istotny problem kliniczny (ból wymagający leczenia w opinii pacjenta lub lekarza), i ból przewlekły - ból bez oczywistej biologicznej wartości, który zwykle trwa dłużej niż trzy miesiące i nie pełni już roli ostrzegawczo-obronnej.

Pacjenci z bólem przewlekłym bardzo często nie kwalifikują się do leczenia szpitalnego i w związku z tym nie otrzymują właściwej pomocy. Dzięki rozporządzeniu, koncentracja na leczeniu bólu nastąpi już na etapie ambulatoryjnym, w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej. Świadczenia w poradni leczenia bólu, będą udzielane w przypadku wyczerpania możliwości diagnostycznych i leczniczych pacjenta w podstawowej opiece zdrowotnej. Pacjenci będą kierowani do poradni, również w przypadku trudności w postawieniu diagnozy, niewielkiej skuteczności dotychczasowej terapii konieczności zastosowania inwazyjnych metod leczenia.

Od dnia wejścia w życie rozporządzenia placówki medyczne mają 6 miesięcy na dostosowanie swojej działalności do nowych wymagań.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum