RCL: rozporządzenie Rady Ministrów ws. ograniczeń i zakazów w związku ze stanem epidemii Projekt został opublikowany 3 listopada Fot. Fotolia

We wtorek (3 listopada) na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowane zostało rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie ws. ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

Jak czytamy w uzasadnieniu, propozycja dodania ust. 4a w § 3a rozporządzenia jest uzasadniona potrzebą jak najszybszego objęcia kwarantanną osób zamieszkających z osobą zakażoną we wspólnym gospodarstwie domowym, nawet przed przeprowadzeniem przez organ inspekcji sanitarnej postępowania epidemicznego i umieszczenia o tym informacji w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w § 2 ust. 3 pkt 1 zmienianego rozporządzenia (systemie EWP), przez wzgląd na zdrowie publiczne. Dodawany w § 4 ust. 7 rozporządzenia wskazuje, że w takim przypadku wynagrodzenie lub inne należne świadczenia przysługują takiej osobie na podstawie oświadczenia przedstawionego pracodawcy lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich wypłaty.

Przepis § 3b zmienianego rozporządzenia zakłada odstąpienie od wydawania decyzji o nałożeniu izolacji lub izolacji w warunkach domowych, co pozwoli znacząco odciążyć organy inspekcji sanitarnej, w sytuacji gdy informacja o tej izolacji znalazłaby się w systemie EWP.

Dodanie § 4 ust. 6 rozporządzenia w proponowanym brzmieniu uzasadnione jest potrzebą umożliwienia wypłaty świadczeń (zasiłku opiekuńczego) dla osoby opiekującej się objętym kwarantanną dzieckiem lub inną osobą bliską, o której mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2, 2a i 3 ustawy z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. z 2020 r. poz. 870), przez wskazanie dokumentu, na podstawie którego ona nastąpi. Przepis ten został uzgodniony z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.

Ponadto wprowadza się doprecyzowanie kwestii podawania posiłków w pociągach, ograniczenia liczby osób w niektórych typach samochodów.

Celem dodania § 24a rozporządzenia jest niezwłoczne wprowadzenie w urzędach administracji publicznej lub jednostkach organizacyjnych wykonujących zadania o charakterze publicznym rozwiązań, które przyczynią się do zahamowania rozwoju epidemii COVID-19. Przepis § 24a rozporządzenia był konsultowany z przedstawicielami strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego i uwzględnia część uwag zgłoszonych przez organizacje samorządowe.

Przedmiotowy przepis należy wykładać i stosować łącznie z § 24 obowiązującego rozporządzenia, który określa, że zadania niezbędne do zapewnienia pomocy obywatelom muszą być stale realizowane. Zalicza się do nich również sprawy związane z procesem inwestycyjnym. Jednocześnie, jeżeli polecenie pracy zdalnej pracownikom zostało wydane przed dniem wejścia w życie projektowanego rozporządzenia – pracownicy ci świadczą pracę zdalną po tym dniu na podstawie dotychczasowych poleceń.

Więcej: rcl.gov.pl

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.