Pracownicy szpitali udzielający informacji o koronawirusie są już bardzo zmęczeni Krystian Dudek: pracownicy szpitali udzielający informacji o kornawirusie są już bardzo zmęczeni; FOT. Materiały prasowe

Czy polityka informacyjna resortu zdrowia i innych instytucji w naszej ochronie zdrowia, a także placówek medycznych zdaje egzamin w wyjątkowych warunkach pandemii koronawirusa? Na to pytanie odpowiada dr Krystian Dudek*, ekspert ds. strategii komunikacji i komunikacji kryzysowej.

Wszyscy na pewno się starają. Jedni radzą sobie z tym całkiem dobrze, inni nieco gorzej. Zarówno wśród rzeczników placówek, jak i zarządzających szpitalami są osoby trafnie przewidujące sekwencję wydarzeń, a tym samym są przygotowane do przekazywania mediom koniecznych informacji.

Z drugiej strony, patrząc szerzej na branżę, niestety, nadal zdarza się sięganie w kryzysowych sytuacjach po strategię strusia, czyli chowania głowy w piasek, próby przeczekania, aż sprawa „sama się wyciszy”. Ta najczęściej nie cichnie i struś musi się pokazać.

Patrząc na przekazy medialne na temat danego szpitala jestem w stanie na ich podstawie powiedzieć czy pracuje tam rzecznik lub agencja PR, a może robi to ktoś, kto w gruncie rzeczy ma wiele innych obowiązków, a konieczność komunikacji spadła na niego jako zło konieczne.

Zobacz także materiał wideo:

My z naszymi klientami staramy się reagować na bieżąco, by gasić ewentualne pożary w zarodku i im zapobiegać. Pamiętajmy jednak, że pracownicy szpitali, także ci udzielający informacji mediom, są już bardzo zmęczeni. Od kilku tygodni muszą każdego dnia odpowiadać po kilkadziesiąt razy często na takie same pytania dotyczące epidemii.

Nie chodzi tylko o dziennikarzy, ale przede wszystkim pacjentów oczekujących rzetelnej informacji, np. o drogach zakażenia koronawirusem czy objawach tej infekcji. Ludzi bardzo niepokoi dziś każdy symptom nawet zwykłego przeziębienia, jak chociażby kichnięcie. Trzeba więc cierpliwie odpowiadać, tłumaczyć, uspokajać.

Wracając do przekazów medialnych - zarówno ze strony szpitali, jak i instytucji - najważniejsze jest zachowanie spokoju oraz spójność informacji. Nie jest zbyt szczęśliwym rozwiązaniem publikowanie danych o liczbie zakażeń przez urzędy wojewódzkie, a równolegle przez poszczególne miasta czy powiaty. Na to wszystko nakładają się później raporty ogólnopolskie.

Dziennikarze najpierw poznają dane wojewódzkie, później czytają komunikaty z różnych samorządów, więc zaczynają weryfikować wcześniejsze informacje, a docelowo zwracają się z pytaniami do szpitali i robi się niepotrzebne zamieszanie. Wszyscy chcą dobrze, a w tym trybie każdy ma więcej pracy, której i tak nie brakuje.

Jeśli chodzi o centralną politykę informacyjną dotyczącą pandemii, obecnie największym atutem rządu w tym zakresie stał się minister zdrowia Łukasz Szumowski. Jest dobrze lub bardzo dobrze odbierany przez większość społeczeństwa. Ludzie widzą zmęczonego człowieka, mówiącego prostym językiem, bez upiększania, o rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Bardziej kojarzą go jako człowieka niż polityka i na tym korzysta jego wizerunek.

Minister Szumowski jak ognia unika pytań natury politycznej, na przykład o termin wyborów prezydenckich. Poprzez budowanie pozytywnych emocji minister daje resortowi zdrowia „ludzką twarz”.

Pamiętajmy jednak, że pandemia kiedyś zostanie opanowana. Wówczas przyjdzie czas na chłodną, analityczną ocenę działań rządu, także w sferze informacyjnej. A twarz ministra Szumowskiego już nie wystarczy, bo uwaga zostanie zwrócona na inne resorty - m.in. gospodarki i rozwoju. Wtedy to one będą potrzebowały ludzkiej twarzy.

* Dr Krystian Dudek, ekspert ds. strategii komunikacji i komunikacji kryzysowej, właściciel agencji PR i szkoleniowej Instytut Publico.

Czytaj także:
Otwierasz lodówkę, jest koronawirus. Jak nie dostać obłędu w czasach infodemii

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.