Nie da się w sposób kompleksowy i odpowiedzialny tworzyć polityki lekowej i polityki zdrowotnej przy tak ograniczonym budżecie, jaki jest w Polsce. Wówczas ta polityka opiera się na wybieraniu mniejszego zła, co obserwujemy od wielu lat w naszym kraju. Wciąż aktualne jest pytanie, jak to zmienić. Pojawia się szereg pomysłów, w tym podział kontrybucji do budżetu na zdrowie pomiędzy państwo, pracodawców i pracowników.

- Jednym z pomysłów na zwiększenie wpływu firm na gospodarkę oraz międzyresortową współpracę, był tzw. refundacyjny tryb rozwojowy (RTR). Jak go Pan ocenia?
- Idea wydawała się dość atrakcyjnym narzędziem do przyciągania inwestycji do Polski. Zgodnie z prezentowanymi koncepcjami, firmy - w zamian za inwestycje dokonane w Polsce - miałyby dostęp do m.in szybkiego trybu refundacji leków.

Uważam, że powinniśmy iść w kierunku nowoczesnych instrumentów podziału ryzyka (RSS), opartych na skuteczności i efektach leczenia. Szukajmy takich rozwiązań, gdzie będziemy w stanie ocenić efekty leczenia, a firmy będą w stanie wziąć na siebie część ryzyka związanego z refundacją, np. zwrócić koszt leczenia tych pacjentów, którzy nie odpowiedzą na terapię.

Oczywiście realizowanie tego typu porozumień wymaga pewnych zmian i dodatkowej infrastruktury oraz nakładów po stronie NFZ, by płatnik mógł mierzyć rzeczywiste efekty zastosowanej u pacjentów terapii oraz wysokość nakładów poniesionych na diagnostykę.

Z perspektywy Ministerstwa Zdrowia wdrażanie narzędzi podziału ryzyka pozwala na optymalizację kosztów terapii dla danego pacjenta i wydatków na refundację. Za jeden milion wydanych złotych, można osiągnąć różne efekty, zawsze jednak chodzi o to, aby były one jak najlepsze.

Wróćmy do pytania, co ma być istotą RTR? Jeśli tym celem ma być to, że w Polsce powstawać będą innowacyjne leki, to pojawia się element jakościowy oceny. Zatem najpierw porównajmy, kto i ile wydał na innowacje w zdrowiu oraz zdefiniujmy, jak ma być rozumiana innowacja tak, aby nie nadużywać tego pojemnego znaczeniowo sformułowania.

Dużo zależy też od tego, co będzie zachętą do wysokich wydatków na innowacje w Polsce. Dotychczas nie było to doprecyzowane. Mieliśmy wyższe ceny na etapie oceny przez AOTMiT, które następnie były przedmiotem negocjacji z Komisją Ekonomiczną. Nikt nie był w stanie zagwarantować, jakie będą oczekiwania zespołu negocjacyjnego po stronie Ministerstwa Zdrowia i jak bardzo trzeba będzie je obniżyć po etapie oceny w Agencji.

Ostatnio pojawiła się ciekawa koncepcja zapewnienia szybszego dostępu do rynku. Jeżeli średni czas oczekiwania na decyzję (refundacyjną - red.) w Polsce wynosi, według jednego z badań, dwa lata, to przyspieszenie decyzji o refundacji do 6 miesięcy byłoby bardzo atrakcyjne.

* Cały wywiad ukaże się w listopadowym wydaniu miesięcznika Rynek Zdrowia (nr 11/2017).

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.