Pacjenci masowo skarżą się na POZ. Jest raport Rzecznika Praw Pacjenta
- Przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie szpitalnictwa, natomiast obecnie pacjenci najczęściej skarżą się na Podstawową Opiekę Zdrowotną - mówi Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

- W 2020 roku o ponad 57 proc. wzrosła liczba skarg wpływających do Rzecznika Praw Pacjenta
- Pacjenci narzekali głównie na trudności z rejestracją wizyt, odwoływane terminy zabiegów czy funkcjonowanie Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych
- Największa liczba skarg dotyczy świadczeń w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej. W 2021 roku jest podobnie
Rzecznik Praw Pacjenta. Rośnie liczba skarg POZ
Brak kontaktu z rejestracją, odmowa rejestracji na wizytę, odmowa wydania zaświadczenia (np. zwolnienia) i trudności w uzyskaniu transportu sanitarnego - to najczęściej zgłaszane przez pacjentów trudności w uzyskaniu świadczenia w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej.
Jak tłumaczy Rzecznik Praw Pacjenta, odwrócił się trend panujący w latach ubiegłych, kiedy to najczęściej wpływające skargi dotyczyły szpitali.
- Przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie szpitalnictwa, natomiast obecnie pacjenci najczęściej skarżą się na Podstawową Opiekę Zdrowotną - wyjaśnia Bartłomiej Chmielowiec.
W 2020 roku do RPP wpłynęło ponad 135 tys. skarg, z czego większość dotyczyła właśnie placówek POZ.
Pacjenci najczęściej skarżyli się na problemy w kontaktach z przychodniami POZ, z dostępnością do wizyt, z odległym terminem przyjęcia czy jakością świadczeń realizowanych w ramach teleporady.
Skargi dotyczące szpitali: głównie dotyczyły odwołanych zabiegów
Jeśli chodzi o leczenie szpitalne, do Rzecznika Praw Pacjenta trafiały skargi dotyczące głównie odwoływania przez placówki planowych zabiegów czy funkcjonowania Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych. Pacjenci zgłaszali również odmowy obecności osoby bliskiej w szpitalu.
Ponad 9 tys. zgłoszeń dotyczyło zaś długiego czasu oczekiwania na świadczenie w ramach Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej.
Pacjenci dzwonili też z prośbą o wytłumaczenie, w jaki sposób mogą złożyć skargę na lekarza lub inną osobę z personelu medycznego.
Od momentu rozpoczęcia szczepień przeciw Covid-19 do RPP wpływało wiele zapytań związanych z zapisem na szczepienia, procedurą, dokumentacją szczepienia, a także o paszport covidowy.
Pojawiały się też zapytania dotyczące rekompensaty za wystąpienie niepożądanego odczynu poszczepiennego.
Jak podaje RPP, w 2021 również najwięcej skarg dotyczy Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Od stycznia do połowy września było ich ponad 22 tys. z ponad 80 tys. wszystkich, które wpłynęły w tym okresie.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)