Pacjenci masowo skarżą się na POZ. Jest raport Rzecznika Praw Pacjenta

Autor: oprac. MP • Źródło: RPP/Rynek Zdrowia02 października 2021 06:00

- Przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie szpitalnictwa, natomiast obecnie pacjenci najczęściej skarżą się na Podstawową Opiekę Zdrowotną - mówi Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec tłumaczy, że najwięcej skarg dotyczy POZ PAP/Leszek Szymański
  • W 2020 roku o ponad 57 proc. wzrosła liczba skarg wpływających do Rzecznika Praw Pacjenta
  • Pacjenci narzekali głównie na trudności z rejestracją wizyt, odwoływane  terminy zabiegów czy funkcjonowanie Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych
  • Największa liczba skarg dotyczy świadczeń w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej. W 2021 roku jest podobnie

Rzecznik Praw Pacjenta. Rośnie liczba skarg POZ

Brak kontaktu z rejestracją, odmowa rejestracji na wizytę, odmowa wydania zaświadczenia (np. zwolnienia) i trudności w uzyskaniu transportu sanitarnego - to najczęściej zgłaszane przez pacjentów trudności w uzyskaniu świadczenia w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej.

Jak tłumaczy Rzecznik Praw Pacjenta, odwrócił się trend panujący w latach ubiegłych, kiedy to najczęściej wpływające skargi dotyczyły szpitali.

- Przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie szpitalnictwa, natomiast obecnie pacjenci najczęściej skarżą się na Podstawową Opiekę Zdrowotną - wyjaśnia Bartłomiej Chmielowiec.

W 2020 roku do RPP wpłynęło ponad 135 tys. skarg, z czego większość dotyczyła właśnie placówek POZ. 

Pacjenci najczęściej skarżyli się na problemy w kontaktach z przychodniami POZ, z dostępnością do wizyt, z odległym terminem przyjęcia czy jakością świadczeń realizowanych w ramach teleporady.

Liczba zgłoszeń kierowanych do RPP w latach 2015-2020
Liczba zgłoszeń kierowanych do RPP w latach 2015-2020

Skargi dotyczące szpitali: głównie dotyczyły odwołanych zabiegów

Jeśli chodzi o leczenie szpitalne, do Rzecznika Praw Pacjenta trafiały skargi dotyczące głównie odwoływania przez placówki planowych zabiegów czy  funkcjonowania Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych. Pacjenci zgłaszali również odmowy obecności osoby bliskiej w szpitalu.

Ponad 9 tys. zgłoszeń dotyczyło zaś długiego czasu oczekiwania na świadczenie w ramach Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej.

Pacjenci dzwonili też z prośbą o wytłumaczenie, w jaki sposób mogą złożyć skargę na lekarza lub inną osobę z personelu medycznego.

Od momentu rozpoczęcia szczepień przeciw Covid-19 do RPP wpływało wiele zapytań związanych z zapisem na szczepienia, procedurą, dokumentacją szczepienia, a także o paszport covidowy.

Pojawiały się też zapytania dotyczące rekompensaty za wystąpienie niepożądanego odczynu poszczepiennego.

Jak podaje RPP, w 2021 również najwięcej skarg dotyczy Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Od stycznia do połowy września było ich ponad 22 tys. z ponad 80 tys. wszystkich, które wpłynęły w tym okresie.

Skargi zgłaszane do RPP od stycznia do września 2021 roku
Skargi zgłaszane do RPP od stycznia do września 2021 roku

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum