Pacjenci masowo skarżą się na POZ. Jest raport Rzecznika Praw Pacjenta

Autor: oprac. MP • Źródło: RPP/Rynek Zdrowia02 października 2021 06:00

- Przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie szpitalnictwa, natomiast obecnie pacjenci najczęściej skarżą się na Podstawową Opiekę Zdrowotną - mówi Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.

Pacjenci masowo skarżą się na POZ. Jest raport Rzecznika Praw Pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec tłumaczy, że najwięcej skarg dotyczy POZ PAP/Leszek Szymański
  • W 2020 roku o ponad 57 proc. wzrosła liczba skarg wpływających do Rzecznika Praw Pacjenta
  • Pacjenci narzekali głównie na trudności z rejestracją wizyt, odwoływane  terminy zabiegów czy funkcjonowanie Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych
  • Największa liczba skarg dotyczy świadczeń w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej. W 2021 roku jest podobnie

Rzecznik Praw Pacjenta. Rośnie liczba skarg POZ

Brak kontaktu z rejestracją, odmowa rejestracji na wizytę, odmowa wydania zaświadczenia (np. zwolnienia) i trudności w uzyskaniu transportu sanitarnego - to najczęściej zgłaszane przez pacjentów trudności w uzyskaniu świadczenia w ramach Podstawowej Opieki Zdrowotnej.

Jak tłumaczy Rzecznik Praw Pacjenta, odwrócił się trend panujący w latach ubiegłych, kiedy to najczęściej wpływające skargi dotyczyły szpitali.

- Przed pandemią najwięcej skarg pojawiało się w zakresie szpitalnictwa, natomiast obecnie pacjenci najczęściej skarżą się na Podstawową Opiekę Zdrowotną - wyjaśnia Bartłomiej Chmielowiec.

W 2020 roku do RPP wpłynęło ponad 135 tys. skarg, z czego większość dotyczyła właśnie placówek POZ. 

Pacjenci najczęściej skarżyli się na problemy w kontaktach z przychodniami POZ, z dostępnością do wizyt, z odległym terminem przyjęcia czy jakością świadczeń realizowanych w ramach teleporady.

Liczba zgłoszeń kierowanych do RPP w latach 2015-2020
Liczba zgłoszeń kierowanych do RPP w latach 2015-2020

Skargi dotyczące szpitali: głównie dotyczyły odwołanych zabiegów

Jeśli chodzi o leczenie szpitalne, do Rzecznika Praw Pacjenta trafiały skargi dotyczące głównie odwoływania przez placówki planowych zabiegów czy  funkcjonowania Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych. Pacjenci zgłaszali również odmowy obecności osoby bliskiej w szpitalu.

Ponad 9 tys. zgłoszeń dotyczyło zaś długiego czasu oczekiwania na świadczenie w ramach Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej.

Pacjenci dzwonili też z prośbą o wytłumaczenie, w jaki sposób mogą złożyć skargę na lekarza lub inną osobę z personelu medycznego.

Od momentu rozpoczęcia szczepień przeciw Covid-19 do RPP wpływało wiele zapytań związanych z zapisem na szczepienia, procedurą, dokumentacją szczepienia, a także o paszport covidowy.

Pojawiały się też zapytania dotyczące rekompensaty za wystąpienie niepożądanego odczynu poszczepiennego.

Jak podaje RPP, w 2021 również najwięcej skarg dotyczy Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Od stycznia do połowy września było ich ponad 22 tys. z ponad 80 tys. wszystkich, które wpłynęły w tym okresie.

Skargi zgłaszane do RPP od stycznia do września 2021 roku
Skargi zgłaszane do RPP od stycznia do września 2021 roku

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
    PARTNERZY SERWISU
    partner serwisu
    partner serwisu

    Najnowsze