Minister zdrowia: pacjenci będą proszeni o odpowiedź na dziewięć pytań. Dziś rusza ankieta

Autor: oprac. WOK • Źródło: NFZ, Rynek Zdrowia26 października 2021 19:00

Od 26 października NFZ będzie pytał pacjentów o opinię na temat pobytu w szpitalu. - W naszym imieniu będą dzwonić ankieterzy. Poproszą pacjentów o odpowiedź na dziewięć pytań - informuje Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia. Pytania będą dotyczyły m.in. wyżywienia, wsparcia emocjonalnego czy warunków sanitarnych.

NFZ chce poznać opinie Polaków o leczeniu w szpitalach FOT. PAP/Wojtek Jargiło
  • 26 października NFZ rusza z ankietą oceny doświadczeń pacjenta z pobytu w szpitalu
  • Pacjenci, którzy przebywali ostatnio w szpitalu, będą proszeni o odpowiedź na dziewięć pytań
  • Będą dotyczyły m.in. wyżywienia, wsparcia emocjonalnego czy warunków sanitarnych
  • Ankieta jest anonimowa. Ankieterzy będą znali numer telefonu oraz płeć pacjenta, placówkę, w której pacjent się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć

Od 26 października NFZ będzie pytał pacjentów o wrażenia z pobytu w szpitalu

- Od 26 października ruszamy z ankietą oceny doświadczeń pacjenta z pobytu w szpitalu. Pacjenci, którzy przebywali ostatnio w szpitalu, będą proszeni o odpowiedź na 9 pytań dot. jakości komunikacji, traktowania i wyżywienia. Z góry dziękuję za poświęcony czas - napisał w poniedziałek, 25 października na Twitterze minister zdrowia Adam Niedzielski.

9 pytań od NFZ

Jak podaje NFZ, pytania będą dotyczyć dziewięciu obszarów związanych z pobytem w szpitalu. Fundusz zapyta pacjentów:

  1. Czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?
  2. Jaka była jakość wyżywienia?
  3. Czy komunikacja była zrozumiała?
  4. Czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?
  5. Czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?
  6. Czy bezpośrednie otoczenie było czyste?
  7. Czy w nocy była cisza?
  8. Czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?
  9. Jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?

NFZ prosi pacjentów, aby ocenili wymienione obszary w skali od 0 do 10.

Cel? Poprawienie jakości i dostępności świadczeń

- Działamy w imieniu i na rzecz pacjentów. Wspólnie ze świadczeniodawcami chcemy dbać o ich zdrowie. Robimy to m.in. przez monitorowanie należytej jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej oraz przez efektywne gospodarowanie środkami publicznymi. Dlatego tak ważna jest dla nas opinia pacjentów na temat warunków udzielania świadczeń w placówkach leczniczych. Nasza ankieta ma na celu poznanie tej opinii i znalezienie obszarów, które wymagają poprawy

Badanie jest pilotażem. Ankieterzy nie dotrą do wszystkich pacjentów, którzy leczą się w szpitalach.

- Liczymy jednak, że dla wspólnego dobra pacjentom uda się wygospodarować kilka minut, by odpowiedzieć na pytania ankietera. Wszystkim pacjentom bardzo dziękujemy za poświęcony nam czas i udział w ankiecie - czytamy na stronie NFZ.

Fundusz prosi, aby pacjenci nie podawali żadnych innych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, czy informacji o świadczeniu, z jakiego korzystali). To jest ważne dla ich bezpieczeństwa.

Informacje o pacjencie, które mają ankieterzy

Ankieta jest anonimowa. Ankieterzy będą znali numer telefonu oraz płeć pacjenta, placówkę, w której pacjent się leczył, oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę. Pacjenci muszą mieć jasność, które świadczenie oceniają.

Ankieterzy nie będą mieli danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, PESEL) pacjentów, do których dzwonią, ani danych o rodzaju świadczenia, z jakiego pacjenci korzystali. Dane zostaną wykorzystane tylko w celu przeprowadzenia badania ankietowego dotyczącego monitorowania jakości i dostępności świadczeń.

W razie jakichkolwiek wątpliwości pacjenci mogą potwierdzić ich tożsamość w naszej infolinii (TIP), pod numerem 800 190 590.

- Prosimy, aby pacjenci kończyli rozmowę z ankieterem, gdy poprosi on o ocenę świadczenia, które nie miało miejsca, i poinformowali nas o tym. Taka sytuacja może wynikać z pomyłki w numerze telefonu. Pacjenci powinni zakończyć rozmowę i skontaktować się z nami (800 190 590) zawsze, gdy zachowanie ankieterów wzbudzi jakiekolwiek ich wątpliwości - tłumaczy NFZ.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum