Nadwykonania to czubek góry lodowej

Płatnik powinien prowadzić kontrolę ordynacji świadczeń. Jeżeli NFZ, instytucja wydająca 56 mld zł rocznie, przeznacza jeden procent na administrację, to znaczy, że nie wie, co kupuje, ponieważ za te pieniądze nie można niczego skontrolować poza papierami. Nie ma kontroli udzielania świadczeń i nie ma autoryzacji, czyli pacjent nie potwierdza uzyskania świadczenia. Może być zamieszczony przez szpital w sprawozdaniu finansowym dla NFZ wielokrotnie. Repertuar sposobów oszukiwania płatnika publicznego jest oczywiście znacznie bogatszy - mówi w wywiadzie dla miesięcznika Rynek Zdrowia prof. Jacek Ruszkowski, dyrektor Centrum Zdrowia Publicznego w Akademii Leona Koźmińskiego.

Rynek Zdrowia: – Panie Profesorze, miniony rok zakończył się w ochronie zdrowia pod znakiem nadwykonań, pojawiają się obawy o dostępność świadczeń w tym roku, bo kryzys wpłynął na finanse NFZ. Jaka jest Pana diagnoza, będzie boleć?

Prof. Jacek Ruszkowski: – Nie ma powodu używania określeń emocjonalnych typu kryzys czy – jak niektórzy wieszczą – katastrofa, bo tu nie ma żadnej katastrofy. Pieniędzy w systemie publicznym jest i będzie więcej, ale to „więcej” okaże się znacznie mniejsze niż w roku ubiegłym. Oczywiście o dotychczasowej dynamice wzrostu środków ze składki zdrowotnej – przypomnijmy: rok 1999 – 21 mld zł, rok 2008 – 56 mld zł – należy zapomnieć. Zapowiada się pogłębienie nierównowagi społecznej systemu zdrowotnego, mierzonej miedzy innymi rosnącą przewagą oczekiwań pacjentów nad jego wydolnością.

– Wiadomo, że system ochrony zdrowia skonsumuje każdą ilość dosypywanych pieniędzy. Czy nie warto zatem, szczególnie teraz, lepiej zidentyfikować miejsca, w których te pieniądze wyciekają z systemu?

 – Podstawową rzeczą, którą należy zrobić jest wprowadzenie przez płatnika kontroli ordynacji świadczeń. Jeżeli NFZ, instytucja wydająca 56 mld zł rocznie, przeznacza jeden procent na administrację, to znaczy, że nie wie, co kupuje, ponieważ za te pieniądze nie można niczego skontrolować poza papierami. Nie ma kontroli udzielania świadczeń i nie ma autoryzacji, czyli pacjent nie potwierdza uzyskania świadczenia. Może być zamieszczony przez szpital w sprawozdaniu finansowym dla NFZ wielokrotnie. Repertuar sposobów oszukiwania płatnika publicznego jest oczywiście znacznie bogatszy.

– A czym są nadwykonania?

– To wystawienie rachunku za coś, co nie było zamówione przez płatnika.

– Ale pacjenci tego wymagali...
– Nadwykonania powszechnie wynikają z działania szpitala, ponieważ dyrekcja chce za wszelka cenę utrzymać miejsca pracy i substancję. Szpital jest zainteresowany, żeby ludziom, którzy są opłacani za gotowość do udzielania świadczeń , a nie za ich udzielanie, zapewnić chleb.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.