NFZ: korzystając ze świątecznej opieki zdrowotnej pamiętajmy o telemedycynie

www.rynekzdrowia.pl Autor: PTWP - RynekZdrowia.pl • Źródło: PAP, DK, MAK/Rynek Zdrowia   • 11 kwietnia 2020 08:43

Centrala Narodowego Funduszu Zdrowia opublikowała wskazówki dotyczące leczenia w czasie świąt, także w kontekście epidemii koronawirusa. Na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ podane są szczegółowe adresy i dane kontaktowe oraz wyjaśnienia. Fundusz przypomina, gdzie w nagłych przypadkach można szukać pomocy medycznej, a także zaleca korzystanie z teleporad.

Podczas epidemii koronawirusa korzytajmy z telemedycyny; FOT. PTWP

NFZ, podobnie jak Główny Inspektorat Sanitarny i Ministerstwo Zdrowia, zaleca by w Wielkanoc pozostać w domach i zrezygnować z tradycyjnych spotkań w rodzinnym gronie. - Najbezpieczniej dla nas i naszych bliskich będzie, jeśli spędzimy Święta w gronie tych, z którymi na co dzień mieszkamy - podkreśla NFZ.

Jeśli tylko można, korzystajmy z teleporad
Fundusz wskazuje, że dzięki technologiom teleinformatycznym, można w razie potrzeby skorzystać z pomocy medycznej, nie wychodząc z domu.

Podczas świąt oraz dni wolnych od pracy pomocy medycznej w nagłych zachorowaniach udzielają punkty nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Nocna i świąteczna opieka zdrowotna to świadczenia w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej udzielane od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 oraz w dni wolne od pracy przez całą dobę.

Obecnie aby zminimalizować ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa gabinety nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w pierwszej kolejności udzielają teleporad. Podczas teleporady lekarz wyda zalecenia dotyczące terapii, a także w razie potrzeby może wystawić e-zwolnienie oraz e-receptę. Jeżeli lekarz w trakcie telefonicznego wywiadu potwierdzi konieczność osobistej wizyty - taka wizyta się odbywa.

Świąteczny poradnik medyczny NFZ na stronie:
https://www.nfz.gov.pl/aktualnosci/aktualnosci-centrali/gdzie-sie-leczyc-w-czasie-swiat-wielkanocnych,7692.html

W razie nagłego zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć lub szpitalne oddziały ratunkowe. NFZ podkreśla, że pacjenci, którzy podejrzewają, że ich zły stan zdrowia może być wywołany koronawirusem, powinni skontaktować się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną lub specjalnie przygotowanym szpitalem jednoimiennym bądź inną placówką z oddziałem zakaźnym.

W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia można skorzystać z pomocy zespołu ratownictwa medycznego, dzwoniąc pod numer 999 lub 112.

Jeśli chory podejrzewa, że jego zły stan zdrowia może być wywołany koronawirusem lub miał kontakt z osobą zakażoną, powinien koniecznie poinformować o tym dyspozytora, który przyjmuje zgłoszenie.

NFZ przypomina, że przez cały świąteczny okres do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta. Pod numerem infolinii 800 190 590 bezpłatnie i przez całą dobę można uzyskać wszelkie, niezbędne informacje o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem. Konsultanci podpowiedzą również, jak skontaktować się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, szpitalem czy punktem nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Telemedycyna w przepisach
Przypomnijmy, że teleporadę lekarską wprowadziła nowelizacja rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej z 31 października 2019 r. (przepisy zaczęły obowiązywać od 5 listopada 2019 roku).

- Od tej pory teleporada w podstawowej opiece zdrowotnej jest taką  samą poradą jak inna, więc nie ma dodatkowego finansowania. Natomiast jeżeli udzielimy teleporady nie swojemu pacjentowi, a pacjentowi, który albo przyjechał z kraju UE, albo jest pacjentem poradni, która została zamknięta, np. ze względu na kwarantannę personelu, to takie świadczenie możemy dodatkowo rozliczyć - tłumaczył niedawno Rynkowi Tomasz Zieliński, wiceprezes Federacji Porozumienie Zielonogórskie zrzeszającej lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej.

Pacjenci mają również do dyspozycji inne możliwości do wykorzystania, czyli np. wideoporady. 12 marca br. prezes NFZ podpisał zarządzenie rozszerzające dofinansowanie informatyzacji świadczeń udzielanych przez lekarza POZ.

- Zarządzenie daje, między innymi możliwość szybkiego i sfinansowanego w 80 proc. przez NFZ wprowadzenia wideoporad przez lekarzy rodzinnych - skomentował w mediach społecznościowych wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński.

Branża medyczna oferuje liczne rozwiązania
Sektor medyczny w Polsce od kilku lat wdraża rozwiązania telemedyczne, które w dobie pandemii koronawirusa i narodowej kwarantanny nabierają szczególnego znaczenia w systemie ochrony zdrowia.

- Bardzo dobrze dawaliśmy sobie radę telemedycznie, mieliśmy dobre podstawy, więc ta transformacja nastąpiła zaledwie w ciągu dwóch tygodni. Przede wszystkim zwiększyła się skala, bo mieliśmy już czaty online, wideowizytę z pacjentem, na dużą skalę natomiast  uruchomiliśmy nową usługę - poradę telemedyczną - wyjaśniała Rynkowi Zdrowia Anna Rulkiewicz, prezes zarządu Lux Med i prezes Pracodawców Medycyny Prywatnej.

Firma wprowadziła nowy model opieki, w którym pacjenci mają możliwość zrealizowania usług w postaci trzech form konsultacji z lekarzem: porady telemedycznej (telefoniczna, którą można zrealizować wybierając spośród wszystkich lekarzy danej specjalizacji z całej Polski), konsultacji online (czat, audio lub wideo), ale są również porady udzielane stacjonarnie w placówce. Dzisiaj jednak 80 proc. porad jest realizowanych telemedycznie.

- Uruchomiliśmy usługę porady telemedycznej 12 marca i do dzisiaj skorzystało z niej już ponad 120 tys. osób, więc obserwujemy bardzo dużą dynamikę wzrostu. Kontynuujemy też rozwój konsultacji online w formie czatu, których w ostatnim czasie przeprowadziliśmy aż 40 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - wylicza Anna Rulkiewicz.

Konsultacje online
Także znana platforma do umawiania wizyt lekarskich ZnanyLekarz.pl wprowadza nową usługę - konsultacje online. To część rozwiązania SaaS (ang. Software as a Service, oprogramowanie sprzedawane jako usługa) dla lekarzy i placówek medycznych. W obliczu pandemii koronawirusa firma postanowiła udostępnić tę funkcję dla swoich obecnych i nowych klientów.

- Uruchomienie konsultacji online, w tym również wideo, jest naszą odpowiedzią na obecną sytuację i wierzymy, że to rozwiązanie pozwoli przetrwać wielu podmiotom medycznym na rynku, a nam pacjentom - zapewni opiekę medyczną i bezpieczeństwo. Nowa usługa jest bezpłatna dla lekarzy i specjalistów, którzy mają aktywne kalendarze w serwisie, bez względu na specjalizację - tłumaczy Piotr Radecki, dyrektor zarządzający w ZnanyLekarz.pl.

Dodaje, że tylko w ciągu ostatnich dwóch tygodni chęć uruchomienia usługi zadeklarowało aż 2 500 lekarzy z obecnej bazy klientów i "ta liczba rośnie z dnia na dzień".

Jak to działa? Wystarczy wejść na stronę znanylekarz.pl, wybrać opcję “online”, następnie wybrać lekarza lub specjalistę, do którego chcemy się umówić. Ostatni krok to wybór terminu wizyty. Możliwe formy konsultacji to: wideo, rozmowa telefoniczna lub czat. Płatność pobierana jest przed wizytą (płatność online) i trafia bezpośrednio do lekarza lub placówki medycznej.

Ułatwienia dla szpitali, gabinetów i przychodni
Z myślą o usprawnieniu zdalnego kontaktu z pacjentami w warunkach pandemii koronawirusa powstały pakiety usług IT „Pacjencie #zostańwdomu”, dedykowane użytkownikom oprogramowania AMMS dla szpitali i mMedica używanych przez gabinety i przychodnie - informuje nas dostawca tych rozwiązań, Asseco Poland.

Placówki medyczne będą mogły bezpłatnie do 31 lipca br. korzystać z szeregu funkcjonalności, usprawniających pracę w tym wyjątkowym czasie. Głównym elementem pakietów jest opracowany przez Asseco moduł Teleporada, który wykorzystując technologię komunikacji audiowizualnej, pozwoli lekarzom na udzielanie porad w sposób zdalny i zapewni dostęp do cyfrowej dokumentacji medycznej pacjenta.

- W czasie pandemii kluczowe jest zapewnienie bezpieczeństwa pacjentów i personelu medycznego, przy jednoczesnym zachowaniu ciągłości świadczenia opieki lekarskiej. Jest to możliwe dzięki zdalnemu kontaktowi lekarza z pacjentem, dlatego przygotowaliśmy moduł Teleporada, z którego mogą korzystać lekarze w szpitalach i przychodniach - mówi Jan Butkiewicz, zastępca dyrektora Pionu ds. Sprzedaży w Pionie Opieki Zdrowotnej Asseco Poland.

Uruchomienie usługi w placówce ochrony zdrowia nie wymaga skomplikowanego wdrożenia i dodatkowych nakładów na infrastrukturę informatyczną. Również ze strony pacjenta nie jest konieczne instalowanie żadnego oprogramowania, wystarczy dostęp do przeglądarki internetowej na telefonie lub komputerze. Otrzymuje on sms-em lub e-mailem unikalny link do spotkania.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum