Jak zwrócić szczepionki przeciw COVID-19? Ministerstwo Zdrowia wydało komunikat

Autor: WOK • Źródło: MZ, Rynek Zdrowia29 lipca 2021 14:30

Na stronie Ministerstwa Zdrowia ukazał się komunikat dotyczący warunków zwrotu pobranych szczepionek przeciwko COVID-19.

Zwrot pobranych szczepionek przeciwko COVID-19 wymaga spełnienia wielu warunków; FOT. Shutterstock
  • Zwrot otrzymanych szczepionek przeciw COVID-19 jest możliwy tylko po spełnieniu wymagań określonych, m.in. w prawie farmaceutycznym
  • Zwrot realizowany jest przez hurtownię, która dostarczyła zwracaną szczepionkę do podmiotu wykonującego działalność leczniczą - podaje resort zdrowia
  • Szczepionki, które nie spełniają kryteriów kwalifikujących je do zwrotu do hurtowni farmaceutycznej, powinny zostać zutylizowane zgodnie z wewnętrzną procedurą podmiotu wykonującego działalność leczniczą

- W związku z dużą skalą zapytań dotyczących zwrotu otrzymanych szczepionek przeciw COVID-19 Minister Zdrowia informuje, że istnieje taka możliwość, ale wyłącznie przy zachowaniu najwyższych standardów jakości zgodnych z warunkami określonymi w ustawie z dnia 6 września 2001 r. -  Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 974 ze zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie wymagań Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 509 ze zm.) - zaznacza resort zdrowia.

Warunki konieczne do spełnienia, aby dokonać zwrotu szczepionek:

  • Produkty lecznicze znajdują się w swoich nieotwartych, nieuszkodzonych opakowaniach jednostkowych i są w bardzo dobrym stanie oraz nie upłynął ich termin ważności i nie zostały wstrzymane albo wycofane,
  • Osoba upoważniona tj. osoba odpowiedzialna lub kierownik apteki, działu farmacji szpitalnej, punktu aptecznego oświadczyli w postaci papierowej lub elektronicznej, że transport produktów leczniczych, ich przechowywanie i postępowanie z nimi odbywały się zgodnie ze specjalnymi wymogami dotyczącymi ich przechowywania, określonymi w Charakterystyce Produktu Leczniczego poszczególnych szczepionek; w przypadku braku wyznaczonej osoby odpowiedzialnej lub kierownika apteki oświadczenie powinno zostać poświadczone pieczątką i podpisem lekarza lub innej  osoby upoważnionej
  • Zwrot realizowany jest przez hurtownię, która dostarczyła zwracaną szczepionkę do podmiotu wykonującego działalność leczniczą

Zwracane szczepionki muszą także spełniać dodatkowe kryteria jakościowe określone poniżej. Dodatkowe wymagania - data ważności szczepionek w dniu zgłoszenia nie może być krótsza niż:

  • 9 dni dla szczepionki Pfizer
  • 9 dni dla szczepionki Moderna
  • 30 dni dla szczepionki Janssen
  • 30 dni dla szczepionki Astra Zeneca

Spełnienie dodatkowych formalności

Integralną częścią dostawy szczepionek są zestawy akcesoriów szczepiennych, w związku z czym zwrotowi do Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych podlegają również pakiety akcesoriów w nienaruszonych opakowaniach i w niezmienionym składzie, w ilości odpowiadającej zwracanym szczepionkom.

Dodatkowo hurtownia farmaceutyczna realizująca obsługę zwrotu może wymagać spełnienia dodatkowych formalności, zgodnych z wewnętrznymi procedurami mającymi na celu zapewnienia nadzoru nad jakością produktów leczniczych.

Zwrot szczepionki można zgłosić poprzez:

  • Kontakt z Infolinią Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych pod numerem 19457
  • Kontakt z Infolinią Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych pod adresem mailowym: szczepionkacovid@rars.gov.pl

- Szczepionki, które nie spełniają kryteriów kwalifikujących je do zwrotu do hurtowni farmaceutycznej, powinny zostać zutylizowane zgodnie z wewnętrzną procedurą podmiotu wykonującego działalność leczniczą, a strata powinna zostać zaraportowana w Systemie Dystrybucji Szczepionek (SDS) - informuje MZ.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum