Minister zdrowia: teleporady były nadużywane, dlatego ograniczamy ich stosowanie MZ mocno ograniczy możliwość stosowania teleporad; FOT. Shutterstock

Prawdopodobnie jeszcze dzisiaj podpiszę rozporządzenie ograniczające stosowanie teleporad - powiedział w piątek minister zdrowia Adam Niedzielski.

  • Mamy bardzo dużo sygnałów o nadużywaniu teleporad jako formy kontaktu lekarza z pacjentem. Niesie to również negatywne konsekwencje dla zdrowia publicznego - mówi minister Niedzielski
  • Porady lekarskie przez telefon nie będą mogły być udzielane dzieciom do 6. roku życia oraz osobom w wieku powyżej 65 lat
  • Z jakiegoś powodu resort zdrowia wspiera teleporady w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej, a zakazuje w POZ - wskazuje Tomasz Zieliński, lekarz rodzinny wiceprezes Porozumienia Zielonogórskiego

Szef resortu zdrowia potwierdził, że - zgodnie z już wcześniej opublikowanym projektem rozporządzenia - porady lekarskie przez telefon nie będą mogły być udzielane dzieciom do 6. roku życia oraz osobom w wieku powyżej 65 lat.

Komunikacja z dzieckiem jest utrudniona

- Mamy bardzo dużo sygnałów o nadużywaniu teleporad jako formy kontaktu lekarza z pacjentem. Niesie to również negatywne konsekwencje dla zdrowia publicznego, dlatego zdecydowałem się ograniczyć stosowanie teleporad - powiedział Niedzielski podczas piątkowej (5 marca) konferencji prasowej.

- Wiadomo, że komunikacja z dzieckiem jest utrudniona, dziecko nie zawsze potrafi opisać objawy, stąd konieczność badania na miejscu. Oczywiście w przypadkach, kiedy według rodzica czy opiekuna wystarczy udzielenie konsultacji telefonicznie, taką możliwość dopuszczamy - podał minister zdrowia.

Dodał, że w rozporządzeniu zawarto jednak kilka wyłączeń, gdy teleporada w ogóle nie będzie mogła być stosowana. Są to, między innymi przypadki:

  • Wizyt pierwszorazowych
  • Sytuacji, w których pacjent wyraźnie życzy sobie wizyty tradycyjnej

Kwestia zakresu stosowania teleporad podzieliła środowisko medyczne. Lekarze POZ wytykają resortowi zdrowia, że chce im zabronić udzielania porad przez telefon dzieciom w wieku do 6 lat i osobom od 65. roku życia, podczas gdy takie ograniczenie nie dotyczy lekarzy specjalistów.

Opublikowany w lutym projekt rozporządzenia ministra zdrowia "w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej" od momentu publikacji wzbudzał wiele kontrowersji.

Przypomnijmy, że w uzasadnieniu projektu wskazano, że "celem wprowadzanych zmian jest zwiększenie dostępu do świadczeń realizowanych na poziomie podstawowej opieki zdrowotnej w bezpośrednim kontakcie z właściwym personelem medycznym".

PZ: to ograniczanie dostępu do świadczeń!

Przeciwko takiemu rozwiązaniu ostro zaprotestowali m.in. lekarze rodzinni z Porozumienia Zielonogórskiego.

"Pacjent senior nie będzie mógł poprosić przez telefon o wyjaśnienie wyników badań u lekarza POZ natomiast nadal jest możliwa teleporada u ginekologa czy chirurga. Panie Ministrze, gdzie w tym logika?" - pyta szefa resortu zdrowia na Twitterze Tomasz Zieliński, lekarz rodzinny wiceprezes Porozumienia Zielonogórskiego.

Dodaje, że "z jakiegoś powodu resort zdrowia wspiera teleporady w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej, a zakazuje w POZ. Pacjenci do endokrynologa od roku nie mogą się dostać, bo tylko teleporady" - pisze wiceszef PZ.

"Ostatnio pacjentka po urazie dłoni zaopatrzonym przez lekarza SOR dostała od niego skierowanie do chirurga na kontrolę i zadzwoniła z pytaniem czy nie przyjmę jej jednak ja w POZ, bo chirurg tylko teleporadę zaproponował. Także to już działa" - przestrzega Tomasz Zieliński.

Łamanie Konstytucji RP, niezgodność z ustawą o zawodzie lekarza, ograniczanie dostępu do świadczeń, spowodowanie pogorszenia stanu zdrowia dzieci i seniorów - to tylko niektóre z licznych argumentów, podniesionych przez Porozumienie Zielonogórskie, przeciwko zmianom zasad udzielania teleporad w POZ.

Pewną granicę warto wyznaczyć

O opinię na temat projektowanej zmiany zapytaliśmy w lutym br,. m.in. prof. Piotra Jankowskiego z I Kliniki Kardiologii CM UJ: - Pamiętajmy, że ryzyko postawienia nieprawidłowej diagnozy lub zastosowania niewłaściwego leczenia podczas telefonicznego udzielania porady lekarskiej rośnie u osób w podeszłym wieku oraz w przypadku dzieci - zaznaczył kardiolog.

- Oczywiście można się zastanawiać, czy limit wieku, do którego dopuszcza się stosowanie teleporady powinien sięgać 65 czy na przykład 75 lat, ale pewną granicę warto wyznaczyć. Tym bardziej, że czas trwania teleporady u osób w wieku podeszłym wydłuża się nie tylko z powodu wielochorobowości, ale także częstych trudności w komunikacji - powiedział nam prof. Jankowski.

- Odnoszę wrażenie, że  szczególnie w pierwszym okresie epidemii - dochodziło do pojedynczych sytuacji, w których należało przeprowadzić klasyczną, bezpośrednią konsultację, ale ograniczano się do teleporady. Z drugiej strony, o czym warto pamiętać, teleporady pozwoliły uniknąć wielu nowych zakażeń wirusem SARS-CoV-2 - przyznaje specjalista.

Kiedy sprawdza się teleporada

W jego opinii teleporada - o ile dobrze znamy pacjenta, jego stan nie ulega pogorszeniu, a wszystkie parametry w porządku - powinna przede wszystkim służyć przedłużaniu ordynacji leków, na przykład stosowanych w nadciśnieniu tętniczym, cukrzycy, hipercholesterolemii, astmie.

- Jeśli jednak pojawiają się nowe objawy lub wątpliwości, powinna odbyć się normalna, stacjonarna wizyta - podkreśla prof. Piotr Jankowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.