Liczba telefonicznych zgłoszeń do rzecznika pacjentów rośnie z roku na rok. Jest raport

Autor: Szymon Bijak • Źródło: RPP, Rynek Zdrowia07 lipca 2022 14:00

Rzecznik Praw Pacjenta opublikował raport dotyczący działalności Telefonicznej Informacji Pacjenta w 2021. Jak się okazuje: z roku na rok liczba zgłoszeń rośnie.

Liczba telefonicznych zgłoszeń do rzecznika pacjentów rośnie z roku na rok. Jest raport
Liczba zgłoszeń do RPP przez telefon rośnie z roku na rok. Jest raport. Fot. Shutterstock
  • Rzecznik Praw Pacjenta opublikował raport dotyczący działalności Telefonicznej Informacji Pacjenta w 2021. Jak się okazuje: z roku na rok liczba zgłoszeń rośnie
  • W ubiegłym roku licznik zatrzymał się na 133 tys. zgłoszeniach. Dla porównania w 2020 było "tylko" 110 tys. 
  • - Wskazuje to na stałe i wysokie zapotrzebowanie ze strony społeczeństwa na wsparcie przez Rzecznika Praw Pacjenta - czytamy we wspomnianym raporcie

Liczba zgłoszeń do RPP przez telefon rośnie z roku na rok

Z roku na rok wzrasta liczba rozmówców Telefonicznej Informacji Pacjenta - tak wynika z raportu, który został opublikowany na początku lipca na stronie Rzecznika Praw Pacjenta. 

Na wspomniany wzrost z pewnością wpłynęła sytuacja epidemiczna w Polsce. Liczba połączeń przychodzących w ostatnich latach prezentuje się następująco:

  • rok 2019 – 66,5 tys.,
  • rok 2020 – 110 tys.,
  • rok 2021 – 133 tys.

- Wskazuje to na stałe i wysokie zapotrzebowanie ze strony społeczeństwa na wsparcie przez Rzecznika Praw Pacjenta - czytamy we wspomnianym raporcie. 

Osoba dzwoniąca na infolinię może uzyskać fachową informację z zakresu praw pacjenta, jak i również zostać odpowiednio pokierowana
po systemie ochrony zdrowia, co wpływa na rozwiązanie danego problemu. 

Częściej na infolinię dzwonią kobiety

Dane statystyczne wskazują, że najliczniejszą grupą rozmówców są mieszkańcy dużych województw.

Biorąc pod uwagę wskaźnik procentowy zgłaszalności w stosunku
do liczby mieszkańców w danym województwie, najwięcej zgłoszeń zarejestrowano z następujących województw: mazowieckiego, dolnośląskiego i lubuskiego. 

Z analizy zgromadzonych danych za ubiegły rok, wynika, że częściej za pośrednictwem TIP z Rzecznikiem Praw Pacjenta kontaktują się kobiety (62 proc.). 

- Może to wynikać z faktu, że kobiety kontaktują się podnosząc problemy nie tylko w swoich sprawach, ale też działają w imieniu osób chorych, większość w imieniu swoich bliskich (zarówno dzieci, jak i seniorów) - czytamy. 

Pacjenci poruszają często problematykę związaną z dostępem do POZ

Jeśli chodzi o same zgłoszenia, najwięcej dotyczyło:

  • podstawowej opieki zdrowotnej (26,6 proc.),
  • leczenia szpitalnego (15,1 proc.) oraz
  • Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej (11,3 proc.). 

Pacjenci więc często poruszali problematykę związaną z dostępem do POZ. Mieli bowiem trudności z kontaktem z placówką lub nie mieli możliwości uzyskania szybkiego terminu świadczenia. Do tego dochodziły także obawy skierowania na bezpodstawną kwarantannę lub izolację ze względu na standardowe diagnozowanie w kierunku COVID-19. 

W raporcie wskazano również, że problematyka poruszana przez pacjentów dotyczyła ponadto m.in. :

  • porodów w warunkach reżimu sanitarnego;
  • zakazu odwiedzin w szpitalach ze względu na pandemię koronawirusa;
  • dostępu do dokumentacji medycznej;
  • odmowy zapewnienia transportu sanitarnego czy
  • barier w udzielaniu świadczeń osobom z niepełnosprawnościami.

Na podstawie zgłoszeń pacjentów, liczba interwencji w podmiotach udzielających świadczeń zdrowotnych, w indywidualnych sprawach pacjentów i w sytuacjach szczególnych wzrosła w ubiegłym roku o ok. 50 proc. w stosunku do 2020. 40 proc. ze wszystkich interwencji dotyczyło trudności z uzyskaniem świadczeń w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.

"Pewne problemy były poruszane przez dzwoniących ze zwiększonym nasileniem"

- Rok 2021 był czasem szerokiego dostępu do szczepień ochronnych, jednocześnie jednak rejestrowano utrzymujące się kolejne wzrosty zakażeń SARS-COV2. Pomimo szczepień cały rok był również okresem zgłaszania przez pacjentów problemów związanych z dostępnością do leczenia. Zakres przedmiotowy zgłoszeń telefonicznych w okresie pandemii pozostaje niezmienny w 2020 i 2021 r., jednakże pewne problemy były poruszane przez dzwoniących ze zwiększonym nasileniem - możemy przeczytać w podsumowaniu. 

Przypomnijmy, że Telefoniczna Informacja Pacjenta funkcjonuje całą dobę i  przez siedem dni w tygodniu. Wystarczy zadzwonić na bezpłatny numer 800 190 590. 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum