Kolegium Lekarzy Rodzinnych: opłata cukrowa uświadomi konsumentów Fot. Archiwum (zdjęcie ilustracyjne)

Opłata cukrowa to nie tylko przemawianie do kieszeni konsumentów, ale też zwracanie im uwagi, że ilość cukru w niektórych napojach jest ogromna - powiedział PAP dr Michał Sutkowski z Kolegium Lekarzy Rodzinnych. Dodał, że chodzi też o uświadamianie, że otyłość to nie tylko problem kosmetyczny, ale przede wszystkim zdrowotny.

We wtorek (4 lutego) rząd przyjął projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów. Zakłada on m.in. wprowadzenie opłat od napojów słodzonych i energetycznych.

Zdaniem dr Sutkowskiego takie opłaty to jedno z narzędzi kształtowania pozytywnych postaw zdrowotnych. - To jest nie tylko przemawianie do kieszeni konsumentów, ale zwracanie im uwagi, że ilość cukru w niektórych napojach jest ogromna. To jest też próba zwrócenia uwagi producentom tych napojów. Co więcej, skutek jest często taki, że zmniejszają oni ilość cukru w napojach. Więc efekt jest od razu widoczny - powiedział.

Dodał, że nakładanie dodatkowych opłat na niezdrową żywność zyskuje coraz więcej zwolenników na świecie. Jednocześnie - według niego - planowana u nas opłata cukrowa nie zamyka problemu i dyskusji. - Można też zwrócić uwagę na dużą ilość soli i tłuszczy trans w niektórych produktach - zauważył.

Jak mówił, dla większości ludzi otyłość to problem kosmetyczny. - Nie rozumiemy natomiast, jak to jest potężny problem zdrowotny - nie tylko dla osób, które takich produktów nadużywają, ale dla nas wszystkich, dla całej gospodarki. Od 59 do 64 proc. mężczyzn i od 49 do 62 proc. kobiet, w zależności od statystyk, ma nadwagę i otyłość. Odsetek nastolatków z nadwagą i otyłością jest jednym z największych na świecie. Musimy coś z tym zrobić, bo doganiamy Amerykanów, niedługo przegonimy południe Europy. Ten problem jest ogromny z punktu widzenia zdrowia publicznego, nowotworów, chorób układu krążenia, cukrzycy - wyliczał.

Zgodnie z projektem, opłata od napojów słodzonych ma się dzielić na część stałą i zmienną. Opłata stała to 50 gr za litr napoju z dodatkiem cukru lub substancji słodzącej, dodatek 10 gr za litr napoju z dodatkiem substancji aktywnej (kofeina lub tauryna), opłata zmienna to 5 gr za każdy gram cukru powyżej 5 gram/100 ml - w przeliczeniu na litr napoju.

Dochody z opłaty od napojów słodzonych będą wpływać do NFZ i muszą być przeznaczone na działania o charakterze edukacyjnym i profilaktycznym oraz na świadczenia opieki zdrowotnej związanej z utrzymaniem i poprawą stanu zdrowia świadczeniobiorców z chorobami rozwiniętymi na tle niewłaściwych wyborów i zachowań zdrowotnych, w szczególności z nadwagą i otyłością.

117 mln zł z opłaty rocznie będzie trafiać na rzecz Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, tj. na finansowanie zajęć szkolnych dla dzieci i młodzieży w ramach profilaktyki pierwotnej. W pierwszym roku działania ustawy, która ma wejść w życie w kwietniu, kwota będzie proporcjonalnie mniejsza.

Skierowany do Sejmu projekt przepisów wprowadza też opłaty od alkoholu sprzedawanego w opakowaniach o objętości do 300 ml, czyli tzw. małpek. Odstąpiono natomiast od opłat za reklamy suplementów diety.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.