GIS: udzielamy szkołom wsparcia dotyczącego trybu nauczania podczas pandemii

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 24 września 2020 19:03

Nie mamy wątpliwości, co do kluczowych kryteriów i przesłanek, branych pod uwagę przy wydawaniu przez inspekcję sanitarną zgody o przejściu przez szkołę na zmianę trybu nauczania na inny niż stacjonarny - powiedziała zastępca głównego inspektora sanitarnego Izabela Kucharska.

GIS: udzielamy szkołom wsparcia dotyczącego trybu nauczania podczas pandemii

Kucharska wzięła udział w czwartek (24 września) we wspólnym posiedzeniu sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz sejmowej Komisji Zdrowia poświęconemu sytuacji epidemicznej w szkołach po rozpoczęciu roku szkolnego. Z początkiem nowego roku szkolnego wznowiona została nauka stacjonarna w szkołach.

Z wnioskiem o wspólne posiedzenie komisji wystąpili posłowie Lewicy wraz z posłami innych klubów opozycyjnych. Uzasadniając go Agnieszka Dziemianowicz-Bąk (Lewica) wskazała, że potrzebę omówienia sytuacji w szkołach "w warunkach narastającej epidemii". Przypomniała, że w czwartek Ministerstwo Zdrowia podało, że badania laboratoryjne potwierdziły zakażenie koronawirusem u kolejnych 1136 osób - to największy dobowy wzrost zakażeń od początku epidemii.

Posłanka pytała m.in. o kwestie zasad, którymi kieruje się sanepid wyrażając zgodę na przejście części placówek na pracę w trybie mieszanym, czyli z nauką prowadzoną częściowo w szkole i częściowo w domu lub w trybie wyłącznie zdalnym. W szczególnych sytuacjach dyrektorzy szkół w porozumieniu z organami prowadzącymi mogą wystąpić o przejście na inny tryb nauki niż stacjonarny. Aby tak się stało konieczna jest pozytywna opinia inspektora sanitarnego.

Odpowiadając zastępca głównego inspektora sanitarnego Izabela Kucharska zapewniła, że od 1 września powrót uczniów i nauczycieli do nauczania stacjonarnego jest intensywnie monitorowany.

- W zasadzie nie mamy wątpliwości co do przyjętych kluczowych kryteriów, czy przesłanek, branych pod uwagę wydając opinie o zmianie trybu nauczania. Od początku podzieliliśmy te kryteria na dwie grupy to kryteria epidemiologiczne i kliniczne, jak na przykład definicja przypadku i objawy. Drugim elementem są aspekty organizacyjne: począwszy od liczby przypadków COVID-19 stwierdzonych na terenie placówki, po warunki organizacyjne, urbanizacyjne, zagęszczenie, liczbę klas danego rocznika, liczba klas na korytarzu, liczba dostępnych wejść, krzyżowanie się, bądź nie, dróg wejścia i wyjścia, itd. - powiedziała Kucharska.

- Wszystkie działania podejmowaliśmy w ustaleniu z ministrem zdrowia i ministrem edukacji narodowej. Wypracowaliśmy też taki krótki schemat postępowania, żeby nie było wątpliwości dyrektorów szkół, kto jaką role pełni w nadzorze nad bezpiecznym powrotem do szkół i określiliśmy w tym rolę państwowej inspekcji sanitarnej - zapewniła.

- Zdarzają się przypadki - w tym trybie pracujemy dopiero cztery tygodnie - że dyrektorzy szkół w poczuciu odpowiedzialności i troski o swoich podopiecznych trochę jakby nadmiernie wychodzą z działaniami, które nie leżą w ich kompetencji. Dlatego staramy się cały czas informować, kontrolować, a w zasadzie nadzorować placówki, udzielać im wsparcia merytorycznego. Na blisko 19 tys. szkół, przez niespełna cztery tygodnie skontrolowaliśmy już blisko 40 proc. I wszystkie te jednostki przez nas skontrolowane posiadają wewnętrzne regulaminy dostosowane do wytycznych MEN, MZ i GIS - poinformowała Kucharska.

Zwróciła się do posłów, by przekazali do GIS informacje o niejasnościach w doborze kryteriów, czy ich stosowania w konkretnych placówkach. Wskazała, że jest to ważne, gdyż jednostki inspekcji sanitarnej nie zgłaszają żadnych problemów w kwalifikacji pod kątem przesłanek do przejścia na tryb nauki inny niż stacjonarny.

W czwartek po południu MEN podało, że w trybie mieszanym pracują 274 placówki oświatowe, a 92 w trybie zdalnym. Pozostałe, czyli prawie 48,1 tys. placówek, działa normalnie. Liczba szkół pracujących w czwartek w sposób mieszany i zdalny jest najwyższa od początku roku szkolnego.

Danuta Starzyńska-Rosiecka (PAP)

 

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum