GIS ostrzega przed "wędzeniem" dymem tytoniowym
"Nie zawsze wędzone trzyma dłużej" - to hasło tegorocznej kampanii antynikotynowej realizowanej przez Główny Inspektorat Sanitarny. Kampania jest częścią prowadzonego od 2007 r. Programu Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w Polsce.

Program określa priorytetowe cele i zadania na jakich powinny opierać się działania związane z redukcją zagrożeń wynikających z palenia tytoniu.
Kampania społeczna "Nie zawsze wędzone trzyma dłużej" w oryginalny sposób ukazuje skutki narażenia na dym tytoniowy. Motywem przewodnim kampanii są zniszczone płuca, które zostały "uwędzone" dymem tytoniowym i nie nadają się już do zdrowego i długiego życia. Kampania ma nie tylko zachęcić społeczeństwo do nierozpoczynania palenia lub do zerwania z nałogiem, ale przede wszystkim zwrócić uwagę na problem palaczy, którzy nie szanują obowiązku nieszkodzenia innym.
Kampania zostanie przeprowadzona w największych miastach w Polsce, na nośnikach typu citylight, na ekranach LCD w komunikacji miejskiej, w formie ulotek informacyjnych oraz w internecie.
Pomysł na kampanię jest wynikiem badań nad postawami i zachowaniami Polaków w stosunku do palenia tytoniu. Mimo istniejącego zakazu palenia w miejscach publicznych - który obowiązuje w Polsce od 15 listopada 2010 r. - wiele osób go ignoruje. Łamanie tego zakazu szczególnie obserwuje się w miejscach takich jak przystanki autobusowe , czy place zabaw dla dzieci.
Ludzie często palą papierosy również na klatkach schodowych w blokach mieszkalnych, na plażach i w parkach, co nie jest uregulowane prawnie, ale może przeszkadzać osobom niepalącym. Zauważalny jest również problem palenia w obecności niepalących domowników, np. dzieci lub kobiet w ciąży.
Obecnie realizowana jest edycja Programu przyjęta przez Radę Ministrów na lata 2014-2018. Jej celem jest ograniczenie ekspozycji na dym tytoniowy - w odniesieniu do czynnego i biernego palenia tytoniu.
Jednym z zadań Programu Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w Polsce jest "informowanie i ostrzeganie o ryzyku zdrowotnym związanym z używaniem tytoniu", w tym realizacja kampanii społecznych. Główny Inspektorat Sanitarny każdego roku stara się zwrócić uwagę na różne aspekty palenia tytoniu, organizując ogólnopolskie kampanie społeczne poświęcone tej problematyce.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)