Epidemii nie przewidzieliśmy, ale starzenie się - już tak. Mimo to nadal robimy zbyt mało Nie możemy zawężać polityki senioralnej do opieki medycznej. Fot. PTWP

60 proc. świadczeń wykonywanych na oddziałach wewnętrznych dotyczy pacjentów powyżej 65. roku życia, a 30 proc. - chorych 85+. Warto zastanowić się, czy „furtką” do lepszego finansowania nie powinna być ocena, w jaki sposób szpital opiekuje się seniorami - wskazał podczas V Kongresu Wyzwań Zdrowotnych Filip Nowak, zastępca prezesa ds. operacyjnych NFZ.

Przedstawiciel NFZ podczas sesji zatytułowanej "Czy Polska jest przygotowana na starość?" (16 czerwca br.) przypomniał, że "za rok przestaje funkcjonować sieć szpitali w konwencji, jaką znamy". Wskazał, że będzie to dobry moment, by zastanowić się, czy nie premiować szpitali za jakość opieki nad seniorami - ale nie tylko w zakresie jakości leczenia, lecz także „humanizmu” rozumianego jako poprowadzenie starszego pacjenta w systemie ochrony zdrowia.

- Skoro część interny już teraz zaczyna realizować funkcje oddziałów geriatrycznych, warto pomyśleć nad zmianą funkcji nawet całych szpitali, także w kierunku opieki długoterminowej - mówił Nowak. Zwracał także uwagę, że „opieka domowa długoterminowa to przyszłość”, ale musi jasno określać, jakie czynności mają być wykonywane i za co NFZ powinien zapłacić. - To samo dotyczy zakładów opiekuńczo-leczniczych - podkreślał.

Zastępca RPP: w czasie epidemii seniorzy wymagają szczególnej troski
- Choć sytuacja się poprawia, na początku epidemii koronawirusa w Polsce mieliśmy bardzo dużo zgłoszeń dotyczących m.in. trudności w dostępie do świadczeń zdrowotnych. Grupą, która potrzebowała szczególnej pomocy i nadal wymaga ponadstandardowego wsparcia, są seniorzy - mówił Grzegorz Błażewicz, zastępca Rzecznika Praw Pacjenta.

Tłumaczył, że w trudnym czasie zachorowań na COVID-19 wszystkie grupy wiekowe potrzebują wsparcia - nie tylko Rzecznika Praw Pacjenta, ale całego systemu - jednak to seniorzy powinni móc liczyć na ponadstandardową pomoc.

- Rzecznik Praw Pacjenta pracuje obecnie 7 dni w tygodniu - powiedział Błażewicz i wyliczył najczęstsze problemy, które sygnalizowali pacjenci po wybuchu epidemii w Polsce.

- Sytuacja się poprawia, efekt przynoszą na bieżąco wprowadzane przez odpowiednie instytucje działania naprawcze, ale na początku (epidemii koronawirusa - red.) mieliśmy bardzo dużo zgłoszeń. Wiele z nich dotyczyło trudności w kontakcie z przychodnią czy szpitalem w celu uzyskania informacji o dalszym leczeniu lub wypisania e-recepty - mówił zastępca RPP.

Wskazał, że Biuro RPP odnotowywało problemy w realizacji lekarskich wizyt osobistych lub domowych. Pojawiały się też trudności dotyczące przekazywania pacjentów ze szpitali ogólnych do jednoimiennych zakaźnych. - Były zastrzeżenia co do terminu badań diagnostycznych, organizacji świadczeń zdrowotnych udzielanych osobom na kwarantannie - wyliczał.

comments powered by Disqus

PARTNER SERWISU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.