Długie kolejki do lekarzy rodzinnych i teleporad. Pacjenci skarżą się na POZ

Autor: oprac. JKB • Źródło: prawo.pl, Rynek Zdrowia13 grudnia 2021 12:00

Pacjenci skarżą się na POZ i dostęp do lekarzy rodzinnych. Skargi, które napływają do Rzecznika Praw Pacjenta, dotyczą m.in. braku możliwości kontaktu z lekarzem czy zbyt długiego czasu oczekiwania na teleporadę.

Pacjenci skarżą się na ograniczony dostęp do lekarzy. Fot. AdobeStock
  • W 2020 roku do RPP wpłynęło aż 135 tys. skarg od pacjentów, z czego 29 proc. dotyczyła zgłoszeń POZ
  • Natomiast do jesieni 2021 roku, jeszcze przed rozpoczęciem czwartej fali pandemii, skarg było już 117 tys.
  • Zdaniem RPP przyczyną narastających problemów z dostępnością do lekarzy rodzinnych jest pandemia i próba jej przeciwdziałania
  • Jeśli chodzi o POZ, pacjenci zgłaszają najczęściej m.in. problemy z kontaktem, długi czas oczekiwania na teleporadę i brak wizyt

Czytaj: Zostawili mu w ranie 4 cm łańcucha od piły. Interweniuje Rzecznik Praw Pacjenta

Nowotwory leczą wlewami wody utlenionej i witamin. RPP grozi ogromną karą

Od 2022 roku rewolucja w L4. Zwolnienie lekarskie z nowego powodu

Pacjenci skarżą się na podstawową opiekę zdrowotną i dostęp do lekarzy rodzinnych

Jak wylicza prawo.pl, w 2020 roku do Rzecznika Praw Pacjenta łącznie wpłynęło ponad 135 tys. skarg od pacjentów, z czego 29 proc. dotyczyło podstawowej opieki zdrowotnej, 24 proc. ambulatoryjnej opieki specjalistycznej oraz 18 proc. lecznictwa szpitalnego.

Z kolei jesienią 2021 roku samych skarg na POZ było już przeszło 117 tys. Zdaniem RPP Bartłomieja Chmielowca problem z dostępnością lekarzy rodzinnych wynika z problemów bezpośrednio związanych z pandemią.

- To między innymi wpływ zmiany systemu ochrony zdrowia, jakie były dokonywane w związku z zapobieganiem epidemii Covid-19, w szczególności ograniczenia lub czasowego zawieszenia udzielania świadczeń przez świadczeniodawców, w szczególności leczenia szpitalnego – cytuje prawo.pl.

Jakie problemy najczęściej zgłaszają pacjenci dotyczące POZ?

  • brak możliwości kontaktu;
  • brak rejestracji osobistej lub elektronicznej;
  • brak możliwości złożenia deklaracji;
  • długi czas oczekiwania na teleporadę i brak wizyt osobistych;
  • brak opieki nad pacjentem zakażonym w DPS-ach.

Według RPP jedną z trudności, na którą natrafia jest brak możliwości sprawdzenia wszystkich placówek, ponieważ przychodni POZ jest 9500 – przypomina prawo.pl.

Sprawdź: Ogromne kolejki do lekarzy rodzinnych. "Kumulacja wszystkiego, co możliwe"

W kolejce do lekarza rodzinnego. Można pisać skargi, tylko to nic nie zmieni

Pacjenci nie mogą uzyskać informacji od lekarza

Prawo.pl wspomina również, że od stycznia do połowy września 2021 roku pacjenci skarżyli się na ambulatoryjną opiekę specjalistyczną. Głównymi zastrzeżeniami były: długi czas oczekiwania na świadczenie, długi czas oczekiwania na wizytę, a także brak kontaktu z rejestracją oraz zastrzeżenia do leczenia. Pacjenci skarżyli się również na brak kontaktu z bliskimi w szpitalu.

W tym samym okresie, RPP podjął 137 postępowań w sprawie praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów (wymagających powtarzalności zachowania). Wiązały się one – jak wskazuje prawo.pl – m.in. z funkcjonowaniem placówek POZ w dobie pandemii, teleporad, dostępu do osobistej wizyty u lekarza, rejonizacji.

 Zobacz też: Kolejki do lekarzy na NFZ. Na niektóre zabiegi trzeba czekać 3 lata. RAPORT

Zostawili mu w ranie 4 cm łańcucha od piły. Interweniuje Rzecznik Praw Pacjenta

Krytyczna sytuacja szpitala dziecięcego. Od 1 stycznia szpital opuści 77 lekarzy

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum