Czy przychodnie mogą nie przyjąć pacjenta niezaszczepionego na covid?

Autor: oprac. MP • Źródło: PAP07 października 2021 07:40

- Przychodnie nie mają podstaw prawnych, żeby nie przyjmować pacjentów niezaszczepionych na Covid-19 - mówi Bartłomiej Chmielowiec, rzecznik praw pacjenta.

Rzecznik praw pacjenta tłumaczy, że przychodnie nie mają podstaw prawnych, aby nie przyjmować pacjentów niezaszczepionych Fot. Shutterstock
  • Lekarze podstawowej opieki zdrowotnej nie przyjmą pacjentów niezaszczepionych przeciw Covid-19?
  • - Nie ma podstaw prawnych, żeby przychodnie nie przyjmowały niezaszczepionych - mówi Bartłomiej Chmielowiec
  • Rzecznik praw pacjenta odniósł się również do teleporad oraz odmowy odwiedzin chorych w szpitalach

Przychodnie nie przyjmą niezaszczepionych? "Nie ma podstaw prawnych"

Rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec zapytany o skomentowanie przypadków odmowy przez lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej przyjęcia pacjentów, którzy nie są zaszczepieni na Covid-19.

- Nie ma podstaw prawnych do tego, żeby takiej osoby nie przyjmować. W olbrzymiej większości personel medyczny jest już zaszczepiony. Po drugie, nie wiemy z jaką chorobą mamy do czynienia - odpowiedział Chmielowiec.

Rzecznik pacjentów przyznał, że szczepienie na Covid-19 nie jest obowiązkowe, ale wszystkich do niego zachęca.

- Szczepienie daje nam ochronę, że przejdziemy łagodniej tę bardzo ciężką chorobę, a system ochrony zdrowia będzie odporniejszy - powiedział Chmielowiec.

Czytaj także: Pacjenci masowo skarżą się na POZ. Jest raport Rzecznika Praw Pacjenta

Według rzecznika, w przypadku podejrzenia zarażenia koronawirusem u pacjenta lekarz podstawowej opieki zdrowotnej powinien zlecić tzw. wymaz.

- Pacjent powinien udać się do punktu wymazowego i tam ustalić, czy jest czy nie jest zarażony. Natomiast nie ma podstaw, żeby nie przyjmować pacjenta niezaszczepionego - powiedział Chmielowiec.

Teleporada. Kiedy nie może zastąpić wizyty u lekarza?

Kolejnym rozwiązaniem wskazanym przez rzecznika jest odbycie wizyty w formie teleporady. Zapytany o skuteczność teleporad rzecznik odpowiedział, że są one dobrym rozwiązaniem, ale powinny zostać zracjonalizowane.

Czytaj także: Teleporada. MZ wstrzymuje rewolucję. 1 października nieaktualny

- To zracjonalizowanie już jest. Jest rozporządzenie Ministerstwa Zdrowia w sprawie standardów udzielania świadczeń zdrowotnych w formie teleporady - poinformował Chmielowiec.

Rzecznik dodał, że teleporady mogą zastąpić osobistą wizytę u lekarza w przypadku, kiedy pacjent stara się o przedłużenie recepty. Wymienił też przypadki, w których lekarz bezwzględnie powinien przyjąć pacjenta osobiście.

- Wizyta w formie osobistej musi się bezwzględnie odbyć, jeżeli dotyczy dziecka do 6. roku życia, pacjenta z podejrzeniem choroby nowotworowej, pacjenta z chorobą przewlekłą, którego stan się pogorszył i pacjenta, który pierwszy raz udaje się na wizytę - wymienił Chmielowiec.

Rzecznik dodał, że Biuro Rzecznika Praw Pacjenta otrzymywało zgłoszenia dotyczące nadużywania teleporad i interweniowało w takich przypadkach. Zwrócił też uwagę na sytuację osób, które nie mogą udać się osobiście do przychodni ze względu na wiek.

- Jeżeli nie ma realnego zagrożenia tym, że pacjent jest zarażony koronawirusem, tylko jest to osoba starsza, do której trzeba przyjechać, pomóc jej, to taka wizyta domowa powinna się odbyć - powiedział Chmielowiec.

Dodał, że w ubiegłym roku jego biuro otrzymało ok. 1100 sygnałów związanych z odmową wizyty osobistej ze strony placówek podstawowej opieki zdrowotnej.

- Staramy się interweniować, wydawać zalecenia do placówek podstawowej opieki zdrowotnej, żeby tego typu sytuacje nie powstawały - powiedział Chmielowiec. Dodał, że na początku pandemii zgłoszeń o nieprawidłowościach było więcej, ale teraz widać stabilizację.

Odwiedziny w szpitalach. Czy szpital może odmówić odwiedzin chorych?

Rzecznik praw pacjenta zwrócił uwagę na kwestię odwiedzin chorych w szpitalach przez osoby, które nie są zaszczepione na koronawirusa.

- Na tym tle było wiele problemów. Przepis ustawy o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta mówi o tym, że pewne prawa, w tym prawo do odwiedzin, można ograniczyć. Ale nie można całkowicie rodzin pacjentów pozbawić tego prawa - wyjaśnił rzecznik.

Dodał, że w tej sprawie szczegółowe zalecenia szpitalom wydało Ministerstwo Zdrowia i Główny Inspektorat Sanitarny.

- Pamiętajmy o tym, że to zależy od sytuacji epidemicznej w danym regionie. Nie może być tak, że dana placówka zamyka się, bo tak jest jej wygodnie - powiedział Chmielowiec.

Rzecznik przypomniał, że problemy związane z funkcjonowaniem systemu ochrony zdrowia można zgłaszać pod numerem Telefonicznej Informacji Pacjenta: 800-190-590. Numer jest czynny od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 18.00. 

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum