Co mi władzo zrobisz, jak mnie złapiesz: kto ma prawo karać nas za unikanie szczepień?
Do tej pory za uchylanie się od obowiązku szczepień groziła grzywna. Karę taką nakładali inspektorzy sanitarni. Naczelny Sąd Administracyjny zdecydował jednak, że takie uprawnienia ma nie inspekcja sanitarna, a wojewodowie. Ci ostatni wydają się jednak zaskoczeni takim obrotem sprawy.

1 sierpnia br. Naczelny Sąd Administracyjny uchylił wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim. Sprawa dotyczyła skargi na postanowienie Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego dotycząca nałożenia grzywny za uchylanie się od obowiązku szczepień
Z lęku przed powikłaniami
Matka dziecka, na którą nałożono karę, odmawiała szczepienia dziecka przeciw błonicy, tężcowi i krztuścowi, zakażeniom haemophilus influenzae typ B oraz wirusowemu zapaleniu wątroby typu B. Jak czytamy w aktach sprawy uzasadniała swoją decyzję ryzykiem wystąpienia groźnych powikłań poszczepiennych.
WSA odrzucił skargę matki uznając postępowanie inspektorów sanitarnych za prawidłowe. Sprawa trafiła do NSA, a tam stwierdzono, że sanepidy nie mają kompetencji, by nakładać na rodziców grzywny, które przymusiłyby ich do szczepień dzieci. Może to uczynić jedynie wojewoda.
Jak poinformowano portal rynekzdrowia.pl w biurze prasowym NSA sprawa została skierowana do ponownego rozpoznania w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Gorzowie Wielkopolskim. Czy w tej sytuacji inspekcja sanitarna zaprzestanie nadzoru nad szczepieniami ?
Co właściwie można egzekwować?
- Profilaktyka chorób szerzących się epidemicznie jest konstytucyjnym obowiązkiem władz publicznych. W ramach realizacji tego obowiązku corocznie opracowywany jest Program Szczepień Ochronnych - mówi nam Elżbieta Otwinowska , naczelnik w Biurze Głównego Inspektora Sanitarnego i dodaje, że obowiązkiem Państwowej Inspekcji Sanitarnej jako organu rządowej administracji i jest realizacja zadań z zakresu zdrowia publicznego.
- Zgodnie z ustawą o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, osoby przebywające na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są zobligowane do poddania się obowiązkowym szczepieniom ochronnym - przypomina Elżbieta Otwinowska.
Podkreśla, że wykonywanie tych zadań polega między na nadzorze realizacji szczepień ochronnych. Sprawując z mocy ustawy nadzór nad realizacją ustawowego obowiązku szczepień, organy Inspekcji są zaś zobowiązane do jego egzekwowania.
- Inspektorzy sanitarni są uprawnieni do prowadzenia postępowania w zakresie egzekwowania ustawowego obowiązku szczepień ochronnych - zaznacza Otwinowska, ale przyznaje, że podejmowane w tym zakresie czynności odnoszą się w szczególności do działań edukacyjnych, w tym: wezwań do stawienia się na szczepienie oraz wywiadów środowiskowych o charakterze instruktażowym wśród osób uchylających się od szczepień.
Kiedy inspektor wlepiał mandat?
- Natomiast zaniechanie poddania się obowiązkowemu szczepieniu, mimo zastosowania środków egzekucji administracyjnej, rodzi odpowiedzialność karno-administracyjną. Podlegają jej także opiekunowie osób małoletnich - zwraca uwagę nasza rozmówczyni.
Przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji sprowadzają się do możliwości nałożenia w takich przypadkach grzywny w wysokości do 1,5 tys. złotych. Jednak zazwyczaj kary wynoszą do kilkuset złotych.
W sytuacji, gdy osoba odpowiedzialna uchyla się od wykonania obowiązku ustawowego, istnieje możliwość zastosowania wobec niej odpowiednich sankcji. Inicjatorem postępowania w tej sprawie jest lekarz, który sprawuje profilaktyczną opiekę nad dzieckiem. Ma on bowiem obowiązek zawiadomienia o fakcie uchylania się od poddania obowiązkowym szczepieniom ochronnym właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
Ten zaś może zastosować odpowiednie instrumenty prawne, zmuszające do wykonania obowiązku szczepienia. Stosuje się w tym zakresie przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Na jej podstawie możliwe jest zastosowanie grzywny w wysokości do 10 tys. zł.
Elżbieta Otwinowska zwraca uwagę, że wojewoda, stosownie do art. 20 par. 1 pkt 1 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji jest organem egzekucyjnym w zakresie egzekucji administracyjnej obowiązków o charakterze niepieniężnym. - W świetle przepisów prawa, obowiązek poddania dziecka obowiązkowemu szczepieniu ochronnemu jest obowiązkiem prawnym, z którego zwolnić mogą tylko konkretne przeciwwskazania lekarskie do szczepienia dziecka - dodaje naczelnik.
Wojewodowie czekają...
Jak sprawdziliśmy rozstrzygnięcie NSA zaskoczyło też wojewodów. Jak informuje nas Jan Brodowski, rzecznik wojewody małopolskiego do tej pory nie było przypadku, by wojewoda podejmował działania egzekucyjne w stosunku do rodziców uchylających się od obowiązkowych szczepień. Ivetta Biały, rzecznik wojewody mazowieckiego stwierdza, iż również na Mazowszu nie było takiego przypadku. Podobne zapewnienia usłyszeliśmy od rzeczników wojewodów: śląskiego, podlaskiego i podkarpackiego.
Co do samego rozstrzygnięcia NSA wojewodowie nie mają jeszcze chyba planu działania. Joanna Gaweł, rzecznik wojewody podlaskiego przyznaje, że orzeczenie NSA jest dosłownie sprzed kilku dni - w związku z tym orzeczeniem odpowiednia procedura postępowania dopiero zostanie przygotowana.
Jan Brodowski zwraca też uwagę, że nie ma jeszcze pisemnego uzasadnienia wyroku. - Nie znając treści wyroku trudno ustosunkować się do ustaleń w nim zawartych. Ponadto z uwagi na fakt, że orzeczenia sądów obowiązują w konkretnej sprawie, skierowane są do konkretnych podmiotów - odpowiedź na pytanie, czy powyższe rozstrzygnięcie sądowe będzie stanowić podstawę do podejmowania działań przez inspektorów sanitarnych, np. w woj. małopolskim i wojewodę wymaga analizy prawnej oraz konsultacji - zaznacza rzecznik.
Grzywny do zwrotu?
Wydział informacji sądowej NSA w Warszawie przypomina, że na przygotowanie pisemnego uzasadnienia sędzia ma ok. 30 dni.
Rozstrzygnięcie NSA już jednak wywołało falę entuzjazmu wśród przedstawicieli ruchów antyszczepionkowych. Jak zauważają przedstawiciele Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Wiedzy o Szczepieniach STOP NOP (NOP to Niepożądany Odczyn Poszczepienny) wyrok NSA oznacza, że rodzice, na których nałożono grzywny, mogą składać w sanepidach wnioski o umorzenie postępowań oraz zwrot grzywien, jeśli zostały już od nich pobrane.
Elżbieta Otwinowska powiedziała nam, że do tej pory do organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie zwracano się o zwrot grzywien.
Z danych GIS wynika, że ponad 95 proc. rodziców szczepi swoje dzieci do 12. roku życia, zgodnie z obowiązującym kalendarzem szczepień. W ubiegłym roku nie było zaszczepionych ok. 4 tys. dzieci.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)