COVID-19. Kto płaci za leczenie osób bez ubezpieczenia? RPP odpowiada

Autor: oprac. KM • Źródło: Rzecznik Praw Pacjenta, Rynek Zdrowia10 stycznia 2022 19:42

Rzecznik Praw Pacjenta w sekcji pytań i odpowiedzi w serwisie rządowym wyjaśnił, że leczenie COVID-19 jest nieodpłatne nawet dla nieubezpieczonych i bez obywatelstwa polskiego.

COVID-19. Kto płaci za leczenie osób bez ubezpieczenia? Fot. Shutterstock
  • Czy leczenie COVID-19 w państwowej ochronie zdrowia jest dodatkowo płatne dla osób bez ubezpieczenia zdrowotnego? Okazuje się, że nie
  • Niekonieczne jest również legitymowanie się obywatelstwem polskim
  • Informacji udzielił Rzecznik Praw Pacjenta w ramach sekcji pytań i odpowiedzi w serwisie rządowym

Koronawirus. 10 stycznia. Nowe dane z Ministerstwa Zdrowia. Ile zakażeń i zgonów?

Zbiór pytań do RPP i jego odpowiedzi został opracowany na podstawie sygnałów, które wpływają za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta. Jest to zestawienie "najczęściej zadawanych pytań, które w ostatnim czasie budzą największe zainteresowanie" - pisze biuro RPP.

Leczenie COVID-19 bez ubezpieczenia i obywatelstwa

Jak pisze Rzecznik Praw Pacjenta, "każdy ma prawo do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej", takich jak leki, oraz "badań sanitarno-epidemiologicznych" - czyli m.in. testów. Mowa o świadczeniach związanych z COVID-19.

RPP podkreśla, że ten zapis dotyczy także osób:

  • bez ubezpieczenia zdrowotnego;
  • bez obywatelstwa polskiego.

- Koszty świadczeń pokrywane są z budżetu państwa i nie będziesz musiał za nie zapłacić - podsumowuje Rzecznik Praw Pacjenta.

A co w przypadku niewylegitymowania się certyfikatem potwierdzającym zaszczepienie przeciw COVID-19?

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta informuje o aktualizowaniu zakładki na bieżąco. - Pytania są podzielone tematycznie, a interesujące nas sprawy można zlokalizować, korzystając z wyszukiwarki - dodaje.

W zakładce znajdziemy również m.in. informację dotyczącą postępowania w przypadku odmowy udzielenia świadczeń osobom niezaszczepionym przeciw COVID-19. RPP podaje, że jest to niedopuszczalne, ponieważ szczepienie "nie jest obowiązkowe i placówka medyczna nie może od faktu zaszczepienia warunkować udzielenia świadczeń zdrowotnych pacjentowi".

- Jeśli spotkałeś się z odmową udzielenia pomocy medycznej w takiej sytuacji, zadzwoń na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta pod nr telefonu 800 190 590 - apeluje RPP.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum