COVID-19. Kto płaci za leczenie osób bez ubezpieczenia? RPP odpowiada
Rzecznik Praw Pacjenta w sekcji pytań i odpowiedzi w serwisie rządowym wyjaśnił, że leczenie COVID-19 jest nieodpłatne nawet dla nieubezpieczonych i bez obywatelstwa polskiego.

- Czy leczenie COVID-19 w państwowej ochronie zdrowia jest dodatkowo płatne dla osób bez ubezpieczenia zdrowotnego? Okazuje się, że nie
- Niekonieczne jest również legitymowanie się obywatelstwem polskim
- Informacji udzielił Rzecznik Praw Pacjenta w ramach sekcji pytań i odpowiedzi w serwisie rządowym
Koronawirus. 10 stycznia. Nowe dane z Ministerstwa Zdrowia. Ile zakażeń i zgonów?
Zbiór pytań do RPP i jego odpowiedzi został opracowany na podstawie sygnałów, które wpływają za pośrednictwem Telefonicznej Informacji Pacjenta. Jest to zestawienie "najczęściej zadawanych pytań, które w ostatnim czasie budzą największe zainteresowanie" - pisze biuro RPP.
Leczenie COVID-19 bez ubezpieczenia i obywatelstwa
Jak pisze Rzecznik Praw Pacjenta, "każdy ma prawo do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej", takich jak leki, oraz "badań sanitarno-epidemiologicznych" - czyli m.in. testów. Mowa o świadczeniach związanych z COVID-19.
RPP podkreśla, że ten zapis dotyczy także osób:
- bez ubezpieczenia zdrowotnego;
- bez obywatelstwa polskiego.
- Koszty świadczeń pokrywane są z budżetu państwa i nie będziesz musiał za nie zapłacić - podsumowuje Rzecznik Praw Pacjenta.
ZUS odda nadpłacony podatek. Kto otrzyma pieniądze?
A co w przypadku niewylegitymowania się certyfikatem potwierdzającym zaszczepienie przeciw COVID-19?
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta informuje o aktualizowaniu zakładki na bieżąco. - Pytania są podzielone tematycznie, a interesujące nas sprawy można zlokalizować, korzystając z wyszukiwarki - dodaje.
W zakładce znajdziemy również m.in. informację dotyczącą postępowania w przypadku odmowy udzielenia świadczeń osobom niezaszczepionym przeciw COVID-19. RPP podaje, że jest to niedopuszczalne, ponieważ szczepienie "nie jest obowiązkowe i placówka medyczna nie może od faktu zaszczepienia warunkować udzielenia świadczeń zdrowotnych pacjentowi".
- Jeśli spotkałeś się z odmową udzielenia pomocy medycznej w takiej sytuacji, zadzwoń na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta pod nr telefonu 800 190 590 - apeluje RPP.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (0)