Apel PAN: efekty szczepienia uczniów pojawią w listopadzie. Przed Deltą trzeba się chronić w szkołach inaczej REKOMENDACJE

Autor: oprac. KG • Źródło: PAN, Rynek Zdrowia06 września 2021 16:20

- Nie powtarzajmy błędów z zeszłego roku. Sezon jesienno-zimowy niesie ze sobą zagrożenie. Zachowajmy się odpowiedzialnie i mądrze - apeluje prof. Krzysztof Pyrć, przedstawiając stanowisko zespołu doradczego ds. COVID-19 powołanego w PAN.

Stanowczo postulujemy wdrożenie w szkołach przedstawionych powyżej zasad: wietrzenie, maseczki, testowanie (WMT) - piszą członkowie zespołu doradczego ds. COVID-19 powołanego w PAN. Fot. Shutterstock
  • Interdyscyplinarny zespół doradczy ds. COVID-19 Polskiej Akademii Nauk wystosował apel o pilne i konsekwentne wdrożenie w szkołach procedur WMT - wietrzenie, maseczki, testowanie
  • - Akcję szczepienia uczniów planuje się zintensyfikować dopiero w trzecim tygodniu września, co oznacza, że jej efekty pojawią się pod koniec listopada - zauważają autorzy stanowiska
  • Naukowcy z PAN podkreślają, że DELTA jest innym wariantem SARS-CoV-2 niż wcześniejsze - szerzy się bardziej drogą powietrzną, a mniej drogą kropelkową. Zatem priorytety poszczególnych działań profilaktycznych powinny być nieco inne niż wcześniej
  • Dlatego w szkołach ważne jest wietrzenie pomieszczeń, maseczki, testowanie, zachowanie dystansu i dezynfekcja

Członkowie interdyscyplinarnego zespołu doradczego ds. COVID-19 powołanego przez PAN w apelu z 6 września zwracają uwagę, że w chwili, gdy rozpoczyna się nowy rok szkolny epidemia COVID-19 ponownie nabiera tempa. Wskazują, że jesteśmy w początkowej fazie czwartej fali, a stan zaszczepienia jest wciąż zbyt niski by ją zatrzymać.

''Pozostają pytania, jak wysoko ta fala wzrośnie i ile osób będzie się w związku z nią zmagało z odwleczonymi skutkami początkowo łagodnej choroby? Ile będzie walczyło w oddziałach szpitalnych z niewydolnością oddechową, czy wreszcie, ile będzie jej śmiertelnych ofiar? Jedynie pilne i zdecydowane działania podjęte właśnie teraz mogą zminimalizować efekty czwartej fali. Każdy dzień zwłoki przełoży się na ludzkie tragedie'' - czytamy w apelu.

Promocja szczepień dzieci odniosła mizerny sukces

Naukowcy przypominają, że w Polsce zaszczepiono już 50% populacji. W wieku od 12 do 18 lat zaszczepiło się 24% uczniów.

‘’W grupie ich rodziców osiągnięto po wielu miesiącach kampanii promującej szczepienia stosunkowo mizerny sukces. Dla przykładu poziom zaszczepienia osób w wieku od 25 do 49 lat w województwie podkarpackim osiągnął 30%, lubelskim 31%, świętokrzyskim 33%, a warmińsko-mazurskim 34%. Można więc przypuszczać, że akcja szczepienia uczniów w tych województwach nie przyniesie takich wyników, które zmieniłyby istotnie stopień podatności uczniów na zakażenie DELTA SARS-CoV-2’’ - czytamy w stanowisku z 6 września.

Zespół doradczy ds. COVID-19 Polskiej Akademii Nauk podaje, że najwyższy wskaźnik zaszczepienia w tej kategorii wiekowej jest w województwie mazowieckim (50%), następnie wielkopolskim (46%) i dolnośląskim (45%).

''Wysokość wskaźników zaszczepienia jest więc bardzo różna w poszczególnych regionach kraju. Szczególnie na alarm powinniśmy bić tam gdzie poziom zaszczepienia jest stosunkowo niski. Tam czwarta fala, której głównym czynnikiem infekcyjnym będzie DELTA SARS-CoV-2, może mieć szczególnie groźne konsekwencje dla funkcjonowania szkól, oraz oczywiście również dla zdrowia ich mieszkańców’’ - podają naukowcy z PAN.

Szkoła na jesieni może szczególnie przyczynić się do wzrostu liczby infekcji SARS-CoV-2

Naukowcy w apelu zwracają uwagę,  że poprzednie - mniej zakaźne niż DELTA SARS-CoV-2 - warianty wirusa atakowały dzieci i młodzież.

''Metodami testów serologicznych wykazano, że ponad 40% dzieci i młodzieży już przed wakacjami doświadczyło infekcji SARS-CoV-2. Dotąd rzadko manifestowała się ona wyraźnymi objawami COVID-19, najczęściej więc pozostawała niezauważona. W przypadku DELTA SARS-CoV-2 ta sytuacja może się zmienić. Infekcja tym wariantem wirusa szerzy się wyjątkowo łatwo w zamkniętych pomieszczeniach, w których przebywają duże grupy ludzi oraz częściej wywołuje groźne objawy'' - piszą.

Zaznaczają, że w przypadku tego wariantu, dzieci mogą przechodzić infekcje ciężej i częściej mogą u nich występować przypadki wielonarządowego zespołu zapalnego (PIMS, MIS-C). Dzieci mogą też przekazywać infekcję rodzicom, rodzeństwu, dziadkom i znajomym. Podobnym źródłem zakażeń może być kadra szkolna, szczególnie ta niezaszczepiona, czyli ok. 20 jej procent.

''Efekt końca wakacji obserwowaliśmy również w zeszłym roku. Dlatego z całą pewnością rozpoczęcie zajęć szkolnych dla 4,5 miliona uczniów przyczyni się i w tym roku do znacznego wzrostu intensywności epidemii'' - podkreśla zespół ds. COVID-19.

Efekty szczepienia uczniów pojawią się pod koniec listopad

Naukowcy z PAN zwracają uwagę, że akcję szczepienia uczniów planuje się zintensyfikować dopiero w trzecim tygodniu września, co oznacza, że jej efekty pojawią się pod koniec listopada.

''Wobec braku szczepionki dopuszczonej do zastosowania w przypadku dzieci do lat 12 i braku wprowadzenia obowiązku szczepień dzieci powyżej 12 roku życia, w szkołach mogą być użyte jedynie działania z zakresu profilaktyki nieswoistej: wietrzenie pomieszczeń, maseczki, testowanie, zachowanie dystansu i dezynfekcja'' - podkreślają.

Naukowcy z PAN: Delta jest trochę innym wariantem SARS-CoV-2 niż wcześniejsze

Mutacja Delta szerzy się bardziej drogą powietrzną, a mniej drogą kropelkową, wobec tego priorytety poszczególnych działań profilaktycznych powinny być nieco inne niż wcześniej.

Co rekomenduje interdyscyplinarny zespół doradczy ds. COVID-19?

 - Po pierwsze intensywne wietrzenie pomieszczeń szkolnych nawet kosztem tego, że w szczególnie chłodne dni dzieci i nauczyciele musieliby w szkole funkcjonować w ciepłych okryciach. Najlepiej by podczas lekcji okna były cały czas otwarte lub wyraźnie uchylone. Stale dopływające świeże powietrze, rozcieńcza to skażone wirusem i sprawia, że infekcje nie następują tak łatwo.

- Drugim stanowczo rekomendowanym przez nas postępowaniem jest noszenie maseczek. Ważne jednak, żeby maseczki były noszone prawidłowo - zakryte nimi powinny być usta i nos. Co więcej maseczki powinny być dwa razy dziennie wymieniane na nowe lub czyste, a zużyte maseczki jednorazowe po odpowiednim przecięciu zauszników utylizowane w szkole.

- Trzecią niezmiernie ważną praktyką powinno być dopilnowanie, aby nawet w przypadku najlżejszych objawów przeziębieniowych (gorączka, pojawienie się kataru) uczeń pozostawał w domu lub był odsyłany do domu.

''Zalecamy również przekazanie do szkół szybkich, certyfikowanych testów antygenowych. Umożliwi to testowanie uczniów, którzy mają nawet niewielkie objawy, lub mieli kontakt z osobami z infekcją. Użyte tu mogą być testy szybkie. Być może w szkołach do testowania mogłyby być też użyte testy zbiorowe wykorzystujące próbki śliny (np. Sonar Anty-CoronaVirus). Są one mniej uciążliwe i tańsze. Przestrzeganie powyższych zasad wydaje się nam w tej chwili najważniejsze'' - czytamy w apelu.

Zespół doradczy przypomina, że o kosztach nauki zdalnej pisał już w  Stanowisku nr 10: ''Konsekwencje pandemii COVID-19 dla zdrowia psychicznego i edukacji dzieci i młodzieży'', które ogłosił 25 stycznia 2021 r.

''Podtrzymujemy tezy tego stanowiska i tym bardziej stanowczo postulujemy wdrożenie w szkołach przedstawionych powyżej zasad: wietrzenie, maseczki, testowanie (WMT). Nie zapominajmy też w szkołach o przestrzeganiu stosownego dystansu pomiędzy osobami, jak najczęstszym myciu rąk i dezynfekcji powierzchni'' - podkreślają naukowcy.

Kto wchodzi w skład zespołu doradczego ds. COVID-19 powołanego przez PAN?

Interdyscyplinarny zespół doradczy ds. COVID-19 powołano w PAN 30 czerwca 2020 r. Przewodniczącym grupy jest prezes PAN prof. Jerzy Duszyński, a jego zastępcą - prof. Krzysztof Pyrć (Uniwersytet Jagielloński). Funkcję sekretarza pełni dr Anna Plater-Zyberk (Polska Akademia Nauk). Członkami zespołu są ponadto: 
- dr Aneta Afelt (Uniwersytet Warszawski),
- prof. Małgorzata Kossowska (Uniwersytet Jagielloński),
- prof. Radosław Owczuk (Gdański Uniwersytet Medyczny),
- dr hab. Anna Ochab-Marcinek (Instytut Chemii Fizycznej PAN),
- dr Wojciech Paczos (Instytut Nauk Ekonomicznych PAN, Cardiff University),
- dr hab. Magdalena Rosińska (Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny),
- prof. Andrzej Rychard (Instytut Filozofii i Socjologii PAN),
- dr hab. Tomasz Smiatacz (Gdański Uniwersytet Medyczny).

 

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum