Jacek Wykowski, MAK/Rynek Zdrowia | 22-12-2019 18:02

Adam Niedzielski: szpitalami nie da się już zarządzać w sposób intuicyjny

- W coraz większym stopniu chcemy płacić za wyniki leczenia, a nie tylko za samo wykonanie procedury w ośrodku medycznym. Jako płatnik planujemy też dokładniej przyjrzeć się kulturze organizacyjnej panującej w polskich szpitalach - zaznacza prezes NFZ Adam Niedzielski w rozmowie z Rynkiem Zdrowia.

Adam Niedzielski, prezes NFZ; FOT. PTWP

- Coraz bardziej będziemy starali się mierzyć jakość wykonywanych procedur. W czerwcu 2019 roku udostępniliśmy pacjentom platformę internetową zdrowedane.nfz.gov.pl, na której dostępne są między innymi informacje pozwalające na porównywanie wyników osiąganych przez poszczególne ośrodki - przypomina Adam Niedzielski, prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.

- Na razie dzięki temu portalowi takie porównywanie jest możliwe w dwóch zakresach: onkologii zabiegowej oraz w okulistyce. W systemie finansowania świadczeń będziemy chcieli promować ich dobrą jakość - zapowiada nasz rozmówca.

- Z czasem, jeżeli chodzi o ewolucję funkcjonowania sieci szpitali, będziemy przede wszystkim stawiali na te placówki, które w rankingach oraz zestawieniach wypadają zdecydowanie lepiej od pozostałych jednostek. Planujemy poszerzanie zakresu świadczeń, o których informacje będą trafiały na ogólnodostępną platformę zdrowedane.nfz.gov.pl. Poza dalszym zwiększeniem obszaru informacji dotyczących świadczeń onkologicznych, myślimy też o kardiologii - mówi prezes NFZ.

Zwraca przy tym uwagę, że oprócz zajmowania się wynikami typowo klinicznymi, płatnik chce również bliżej przyjrzeć się kulturze organizacyjnej panującej w polskich szpitalach: - Obecnie funkcjonujący system akredytacji lecznic chcielibyśmy rozbudować o kryteria związane ze sprawnych zarządzaniem jednostki właśnie pod kątem organizacyjnym - informuje.

Zaznacza, że podobnie jak wiele podmiotów w innych branżach, także placówki ochrony zdrowia powinny posiadać swoją strategię rozwoju, określoną politykę kadrową, a także kulturę pomiaru osiąganych przez lecznicę wyników.

- Dobra kultura pomiaru stanowi jeden z ważniejszych warunków prowadzenia przez szpital zarówno dobrej działalności klinicznej, jak też efektywnego kontrolowania tego, co się dzieje w sferze organizacyjnej. To wszystko pozwala odpowiednio sterować rozwojem szpitala, a nie tylko bierne przyglądać się jego funkcjonowaniu - podkreśla prezes NFZ.

I dodaje: - Szpitalami nie da się już zarządzać w sposób intuicyjny. W krajach zachodnich ta dziedzina wymaga naprawdę już bardzo zaawansowanej wiedzy menedżerskiej, umożliwiającej, między innymi: skuteczne monitorowanie i mierzenie efektów działalności placówki, a także podejmowanie decyzji zarządczych na bazie twardych danych pochodzących z systemów kontrolingowych.

Prezes Adam Niedzielski przyznaje jednocześnie, że takie podejście do zarządzania szpitalami wprawdzie zaczyna już być obecne także w Polsce, jednak w tym obszarze mamy jeszcze spory dystans do odrobienia w stosunku m.in. do krajów Europy Zachodniej.

Obszerny wywiad z Adamem Niedzielskim: TUTAJ