54 tysiące pacjentów oceniło opiekę w szpitalach. CMJ opublikowało wyniki ankiet ze 134 placówek
88 proc. pacjentów poleciłoby innym szpital, w którym byli leczeni. Pytani o poziom opieki najlepiej oceniają tę udzielaną przez pielęgniarki. Negatywne opinie dotyczą przede wszystkim warunków pobytu i jakości posiłków. Wyniki badania, w którym zebrano opinie opublikowało Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.

- Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia przedstawiło wyniki badania PASAT OPEN 2022, w którym zebrało opinie ponad 54 tysiące pacjentów leczonych w 134 szpitalach
- Są w kraju lecznice, w których pobyt rekomendowałoby innym 100 proc. ankietowanych pacjentów, ale i takie, o których tylko co trzeci pacjent ma dobre zdanie
- Pacjenci uznający, że ich prawa nie są przestrzegane, najczęściej wskazywali na brak poszanowania prawa do intymności czy godności oraz prawa do kontaktu z osobą bliską
- Hospitalizowani pacjenci najlepiej oceniają opiekę pielęgniarską. 80 proc. respondentów wybrało najwyższą możliwą ocenę „5”
- W ankiecie trzy czwarte pacjentów zdecydowanie potwierdziło, iż personel szpitala podejmował skuteczne próby zmniejszenia bólu
- Wśród ocen negatywnych, jakie pacjenci wystawili szpitalom, są noty dotyczące żywienia
- 9 proc. ankietowanych pacjentów twierdzi, że doświadczyło zdarzenia niepożądanego. Najczęściej dotyczyły podania leków
54 tysiące pacjentów oceniło opiekę w 134 szpitalach
Ankietowani pacjenci ocenili, że w wyniku hospitalizacji ich stan zdrowia poprawił się. Takiego zdania było ponad 80 proc. pacjentów, ale 7 proc. zdecydowanie wskazywało, że nie zgadza się z takim stwierdzeniem. Szpital, w którym się leczyli, za godny polecenia uznało 88 proc. pacjentów.
Jak zaznaczają autorzy badania PASAT OPEN 2022* przeprowadzonego przez Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia, należy podkreślić, iż wskaźnik ogólnej oceny różni się w poszczególnych szpitalach. W badaniu znalazły się szpitale, które rekomendowało 100 proc. ankietowanych, ale i takie placówki, które po doświadczeniach leczenia w nich polecało innym zaledwie 34 proc. pacjentów.
Zdecydowana większość, bo 92 proc. respondentów, nie miała zastrzeżeń co do przestrzegania praw pacjenta. Zarazem oznacza to jednak, że w szpitalach dochodzi do ich naruszeń.
Pacjenci najczęściej wskazywali na brak poszanowania ich prawa do intymności, godności oraz do kontaktu z osobą bliską. We wszystkich wskazanych obszarach 4 proc. pacjentów miało zastrzeżenia do przestrzegania ich praw.
Najwięcej piątek za opiekę pielęgniarską
Respondenci zostali poproszeni o ocenę pracy personelu medycznego. Hospitalizowani najlepiej oceniają opiekę pielęgniarską. 80 proc. respondentów wybrało najwyższą możliwą ocenę „5”. W przypadku oceny opieki lekarskiej, taką notę dało 75 proc. pytanych.
- Należy podkreślić, że ocena ta dla wszystkich grup medycznych była wysoka i tylko niewielki odsetek pacjentów ocenił negatywnie pracę personelu medycznego. Było to 3-4 proc. - skomentowali ten wynik autorzy badania.
Pacjentów zapytano też o sposób komunikowania się z nimi przez medyków, gdyż - co podkreślają twórcy ankiety - często pojawiają się uwagi, że język lekarzy jest hermetyczny i niezrozumiały. Ponadto właściwe zrozumienie tego, co mówi do pacjenta lekarz, ma istotny wpływ na osiągniecie dobrych wyników leczenia.
W badanych szpitalach 6 proc. pacjentów przyznało, że nie rozumiało zaleceń, jakie przekazywali im lekarze, a 8 proc. pacjentów miało poczucie, iż nie uczestniczy w decyzjach dotyczących sprawowania opieki, tak jak by sobie tego życzyli.
Czy w szpitalu musi boleć?
Aż co piąty pacjent wskazuje, że w trackie pobytu w szpitalu odczuwał przygnębienie. To wysoki wskaźnik, który wyraźnie pokazuje, jak bardzo ważna jest w szpitalach opieka psychologiczna nad pacjentami. Pacjenci zaznaczali, że w trudnych chwilach najczęściej mieli rozmowy z pielęgniarkami. Tak odpowiedziało 39 proc. respondentów.
W ankiecie padło też pytanie o odczuwanie bólu. Co piąty pacjent nie cierpiał zupełnie w trakcie pobytu w szpitalu. Co trzeci pacjent odczuwał ból większy niż „5” (w skali 0-10), a blisko co 10. pacjent (9 proc.) odczuwał natężenie bólu w trakcie hospitalizacji na poziomie 9-10.
- Ten wskaźnik daje personelowi szpitala dobrą informację o skuteczności działań w zakresie eliminacji bólu i skłania do konieczności modyfikacji strategii analgetycznych (analgetyki to leki znoszące uczucie bólu, przyp. red.) - podkreślają eksperci CMJ.
Pozytywnie brzmi informacja, że trzy czwarte pacjentów zdecydowanie potwierdziło, iż personel podejmował skuteczne próby zmniejszenia bólu. Jednak 7 proc. hospitalizowanych chorych uczestniczących w ankiecie zdecydowanie wskazało, że medycy nie pomogli im w uśmierzaniu dolegliwości bólowych.
"Posiłki zbyt zimne"
79 proc. pacjentów nie miało uwag do warunków pobytu w szpitalu. To jednak oznacza zarazem, że aż co piąty pacjent nie był zadowolony z tych warunków.
Najczęściej zgłaszane zastrzeżenia dotyczyły duszności na salach chorych - blisko co 10. pacjent zwracał na to uwagę. 6 proc. pacjentów wskazywało na zbyt wysoką temperaturę w salach, tyle samo miało uwagi co do czystości w łazienkach. Równie często mieli oni zastrzeżenia do warunków odpoczynku.
Wśród ocen negatywnych, jakie pacjenci wystawili szpitalom, są niskie noty dotyczące żywienia. 29 proc. pacjentów nie było usatysfakcjonowanych tym, co otrzymywali na szpitalnych talerzach. Pacjenci najczęściej skarżyli się na brak możliwości wyboru posiłku (19 proc.), zbyt małe porcje (11 proc.) i zbyt zimne posiłki (10 proc.).
Co 10. ankietowany pacjent twierdzi, że doświadczył zdarzenia niepożądanego
Pacjenci w większości (93 proc.) byli przekonani co do bezpieczeństwa opieki w szpitalu.
- Należy jednak zwrócić uwagę, że co 10. pacjent nie wiedział, z kim ma się kontaktować w przypadku wątpliwości dotyczących jego leczenia lub opieki - piszą we wnioskach autorzy badania.
Badanie pozwoliło również na zgromadzenie informacji o częstości występowania zdarzeń niepożądanych z perspektywy pacjenta.
- Zwraca uwagę fakt, że częstość zgłaszania zdarzeń nie różni się znacząco od danych, wynikających z przeglądu dokumentacji medycznej - zauważa CMJ.
9 proc. pacjentów twierdziło, że doświadczyło zdarzenia niepożądanego. Przy czym 3 proc. odpowiedziało, że nikt z personelu o tym nie informował. Najczęściej pacjenci zgłaszali zdarzenia dotyczące podania leków.
*Badanie PASAT OPEN 2002. CMJ, M. Bedlicki, A. Warunek, M. Bochenek. Badanie pacjentów hospitalizowanych PASAT OPEN jest prowadzone przez CMJ w trybie ciągłym. Dane uwzględnione w opracowaniu zostały zgromadzone między 1 stycznia 2022 a 31 grudnia 2022. Dane obejmują 54 383 ankiety w wersji online, które zostały pozyskane od 134 szpitali.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
ZOBACZ KOMENTARZE (9)