Wielkanocne jajka i wędliny z majonezem - pyszne, ale jedzmy myśląc o zdrowiu Wielkanocne jedzenie, czyli co za dużo, to nie zdrowo. Fot. Fotolia

Trudno sobie wyobrazić Wielkanoc bez jajek, majonezu, wędliny, białej kiełbasy i sernika. Ale co za dużo, to nie zdrowo...

Powinny o tym pamiętać szczególnie osoby z przewlekłą niewydolnością nerek, dla których nadmiar białka w diecie jest najbardziej niekorzystny. Zbyt duże spożycie białka, szczególnie pochodzenia zwierzęcego, zwiększa również ryzyko chorób serca.

Dietetyk dr Hanna Stolińska przyznaje, że trudno sobie wyobrazić święta Wielkiejnocy bez jajek, majonezu, wędliny, białej kiełbasy i sernika. Trzeba jednak pamiętać, że taki zestaw w zbyt dużych ilościach jest niekorzystny dla zdrowia.

 Wielkanocne dania - jak jeść  zdrowo?

- Tradycyjne potrawy wielkanocne to prawdziwa "bomba białkowa", bardzo niebezpieczna dla osób z chorymi nerkami - zwraca uwagę dietetyk.

Nie sposób jednak całkowicie zrezygnować z tradycji. Jak zatem jeść wielkanocne potrawy, by nie wpłynęło to źle na nasze zdrowie?

- Doradzałbym jednak odstawienie majonezu, czy rozdzielenie niektórych potraw, na przykład zjedzenie jajek na śniadanie i potem niewielkiej porcji mięsa na obiad. Najlepiej z kaszą. Sałatkę jarzynową można przyrządzić bez jajek, a jeśli chodzi o ciasta to jest naprawdę bardzo dużo ciekawych przepisów wegańskich"- przekonuje dr Hanna Stolińska.

W Polsce prawie 4,5 mln osób zmaga się z przewlekłą chorobą nerek. Chorzy ci muszą pamiętać, że każde odstępstwo od diety to dodatkowe obciążenie dla ich organizmu. - Dwa dni delikatnych odstępstw nie muszą skończyć się źle, ale jeśli chory pójdzie na żywioł to konsekwencje mogą być poważne - dodaje dr Hanna Stolińska.

Warzywa i owoce jednak lepsze niż mięso i nabiał

Przewlekła choroba nerek długo rozwija się w utajeniu, gdyż nie powoduje poważniejszych dolegliwości. Wiele osób nie zdaje sobie zatem sprawy, że postępuje u nich niewydolność nerek. Tymczasem spożywanie dużych ilości produktów wysokobiałkowych, a niewielkich ilości warzyw i owoców, działa na organizm zakwaszająco. Białka rozkładają się do kwasów, a warzywa i owoce zawierają związki zasadotwórcze.

Dłużej utrzymująca się w utajeniu kwasica powoduje osłabienie i spadek wydolności organizmu oraz zwiększa podatność na inne choroby, takie jak osteoporoza i reumatyzm. Z kolei dieta bogata w produkty roślinne chroni nerki i opóźnia rozwój przewlekłej niewydolności nerek. Wskazują na to badania specjalistów z Texas A&M Healath Science Center College of Medicine w Bryan w Teksasie, opublikowane przez "Journal of the American Society of Nephrology".

Naukowcy z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii w Kuopio ostrzegają, że dieta wysokobiałkowa zwiększa ryzyko niewydolności serca, szczególnie u mężczyzn w średnim wieku. Najbardziej zagrożeni są ci, którzy spożywają białko pochodzenia zwierzęcego, zawarte zarówno w mięsie, jak i nabiale. Jedynie w przypadku białka z ryb i jaj nie odnotowano większego zagrożenia niewydolnością serca. Fińscy badacze informowali o tym na łamach pisma "Circulation: Heart Failure".

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.