USA: sędzia zablokował nakaz graficznych ostrzeżeń na papierosach

Amerykański sędzia tymczasowo zablokował w poniedziałek (7 listopada) rządowy nakaz umieszczania na paczkach papierosów graficznych ostrzeżeń przed skutkami palenia. Orzekł m.in., że koncerny tytoniowe mają duże szanse na udowodnienie, iż nakaz jest niezgodny z konstytucją.

Dziewięć ostrzeżeń graficznych, które od września 2012 r. miały być umieszczane na paczkach papierosów, wykracza poza przekazywanie faktów na temat ryzyka palenia. Ich wielkość sugeruje, iż są one niezgodne z konstytucją. Te szokujące zdjęcia byłyby "małymi billboardami" stanowiącymi część "jawnie antynikotynowej kampanii" amerykańskiego rządu - napisał sędzia Richard Leon w liczącym 29 stron uzasadnieniu.

Sędzia Leon wyjaśnił, że podczas podobnych spraw uznano, iż pierwsza poprawka do konstytucji USA chroni nie tylko prawo osób do wolności wypowiedzi, ale także prawa konsumentów, aby nie byli poddawani "narzucanym reklamom".
Urząd kontroli leków i żywności (FDA) nakazał w czerwcu br. umieszczanie od września przyszłego roku na paczkach papierosów etykietek ostrzegających przed skutkami palenia. Miały one zajmować połowę przedniej i połowę tylnej powierzchni paczki z papierosami. Podobne ostrzeżenia miały wypełniać 20 procent powierzchni reklam papierosów.

W połowie sierpnia pięć amerykańskich koncernów tytoniowych - Reynolds Tobacco, Lorillard Tobacco, Commonwealth Brands, Liggett Group i Santa Fe Natural Tobacco - złożyło w sądzie pozew przeciwko FDA, kwestionując nowe przepisy. Według producentów, nowe opakowania godziłyby w zapisaną w pierwszej poprawce do konstytucji USA wolność słowa.

- Badania prowadzone na całym świecie i dowody przekazana przez FDA wskazują, że duże graficzne ostrzeżenia są najskuteczniejszym sposobem informowania konsumentów o ryzyku palenia, zniechęcania dzieci i innych niepalących do palenia oraz motywowania palaczy do rzucenia nałogu - napisał przewodniczący tzw. kampanii na rzecz dzieci wolnych od tytoniu (Campaign for Tobacco-Free Kids) Matthew Myers. Zaapelował do administracji prezydenta USA Baracka Obamy, by złożyła apelację.

W USA już od lat 60. obowiązują słowne ostrzeżenia o szkodliwości palenia, umieszczane na paczkach papierosów. Krytycy jednak uznają je za nieskuteczne.

Atrakcyjne opakowania to jeden z ostatnich sposobów reklamowania papierosów i zdobywania lojalności klientów, po tym gdy rząd ograniczył obecność produktów tytoniowych na billbordach, w gazetach i w telewizji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.