Szpitale pediatryczne. Na co najczęściej skarżą się rodzice? Jest RAPORT

Autor: oprac. MP • Źródło: K.I.D.S./Rynek Zdrowia11 października 2021 15:00

Życzliwość personelu szpitali pediatrycznych to najwyżej oceniany punkt wśród ankietowanych. Najgorzej wypada jedzenie. Na SOR-ach największy problem rodzicom chorych dzieci sprawia biurokracja.

Szpitale pediatryczne. Na co najczęściej skarżą się rodzice? Jest RAPORT
Fundacja K.I.D.S. przeprowadziła badanie ankietowe doświadczeń rodziców małych pacjentów szpitali pediatrycznych Foto: Shutterstock
  • Fundacja K.I.D.S. przeprowadziła badanie ankietowe doświadczeń rodziców małych pacjentów szpitali pediatrycznych
  • W ankietach znalazły się pytania jakościowe badające doświadczenia dziecka w szpitalu: od momentu przyjęcia, przez pobyt w oddziale, aż po wypis
  • Były również pytania o warunki lokalowe, posiłki, dodatkowe zajęcia dla dzieci czy wyposażenie pokoi

Według raportu Klub Innowatorów Dziecięcych Szpitali życzliwość personelu (lekarzy i pielęgniarek) jest najlepiej ocenianym obszarem wśród rodziców pacjentów oddziałów szpitalnych i na drugim miejscu wśród pacjentów SOR.

Ponadto lekarze byli też dobrze oceniani za pomocność, otwartość i dbanie o redukcję stresu u dziecka, a pielęgniarki za dostępność, pomocność i otwartość. 

Czytaj także: "Ostry Dyżur": Jakub Chwiećko o "Wielkim badaniu szpitali dziecięcych"

Rodzice małych pacjentów w swoich wypowiedziach wskazywali przede wszystkim na zaangażowanie personelu, wsparcie, zrozumienie, udzielanie wyczerpujących informacji oraz otwartość na dziecko i jego potrzeby.

Z ankiet wynika, że rodzice potrzebują empatycznej i skutecznej komunikacji z lekarzami i pielęgniarkami, żeby wspierać dziecko w czasie pobytu w szpitalu. Rodzice, którzy spotkali się z życzliwością i dyskrecją personelu przy przyjęciu do placówki, pozytywnie oceniają ogólną pracę lekarzy i pielęgniarek.

Jeśli szpital stawia na dobrą komunikację, to personel dzieli się informacjami na temat postępowania diagnostycznego i leczniczego na każdym etapie leczenia.

Wypełnianie skomplikowanych dokumentów jest uciążliwe dla rodziców, szczególnie podczas nieplanowanej wizyty na SOR.

Wymagania regulacyjne są wszędzie podobne - niektóre szpitale jednak ułatwiają przejście przez formalności bez stresu i problemów.

Z ankiety wynika, że rodzice lepiej oceniają pracę pielęgniarek i lekarzy, jeśli ich pierwsze doświadczenia z placówką medyczną są pozytywne. Im szybciej zadbamy o pacjenta, tym większe będzie jego zadowolenie na dalszych etapach leczenia.

65 proc. rodziców pozytywnie ocenia szybkość i sprawność przebiegu formalności na Izbie Przyjęć. Na SOR tylko 55 proc. wyraża się o formalnościach pozytywnie. Natomiast 73 proc. rodziców uznało, że personel robi wszystko, aby  formalności były jak najmniej uciążliwe.

Ponad połowa opiekunów dobrze oceniła wyposażenie i udogodnienia na oddziale. Jednocześnie w komentarzach blisko jedna czwarta wypowiedzi zawierała negatywną ocenę warunków panujących na szpitalnych oddziałach.

Rodzice wskazywali, że sale na oddziałach są zbyt małe. Zdecydowana większość była przepełniona, a opiekunowie czasami spali na podłodze. 

Rodzice oczekują łazienek w pokojach lub przynajmniej większej ich liczby na ogólnodostępnych korytarzach.

Ponad połowa opiekunów dobrze lub bardzo dobrze oceniła posiłki w szpitalu na oddziale. 

Rodzice oczekują bardziej urozmaiconych posiłków, które nie będą ograniczały się do "jasnego pieczywa i dżemu". Zwracają wagę, że serwowane jedzenie czasami jest zimne, a porcje nieadekwatnie małe do potrzeb i apetytu małych pacjentów.Niektórzy zgłaszają problemy z uwzględnieniem diet czy zgłaszanych alergii pokarmowych.

Dużym minusem są godziny serwowania posiłków (zbyt wczesne kolacje), co związane jest z porami procedur medycznych. Dodatkowo ograniczenia te narzucają firmy outsourcingowe, z którymi szpitale współpracują.

Bolączką jest również częsty brak możliwości wykupienia posiłków dla opiekunów przebywających na oddziale. Nie wszyscy mają dostęp lodówek, w których można przechowywać dodatkowe jedzenie dla najmłodszych.

W przypadku oddziałów najlepiej oceniane wśród pacjentów jest podejście personelu do pacjenta i rodziców,  zarówno lekarzy jak pielęgniarek. Najgorzej zaś jedzenie szpitalne.

W przypadku SOR najlepiej oceniana jest czystość szpitala i podejście personelu. Najniżej zaś biurokracji i formalności związane z udzielaniem opieki medycznej.

Czytaj także: Dziecięce szpitale. Jak je zmienić? Igor Grzesiak: najważniejszym ogniwem w systemie jest pacjent

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum