Sprawdź, jak się nawadniać. Porozumienie Zielonogórskie rusza z Wakacyjną Szkołą Zdrowia

Autor: WOK • Źródło: PZ, Rynek Zdrowia02 sierpnia 2021 18:16

Specjaliści medycyny rodzinnej z Porozumienia Zielonogórskiego rozpoczynają realizację projektu Wakacyjnej Szkoły Zdrowia.

Prawidłowe nawadnianie to część profilaktyki wielu schorzeń FOT. Shutterstock
  • Przez najbliższe tygodnie lekarze z Porozumienia Zielonogórskiego w przystępny sposób będą przedstawiać wiedzę dotyczącą różnych aspektów zdrowia
  • Joanna Zabielska-Cieciuch z PZ zaznacza, że największe przełożenie na nasze zdrowie ma styl życia
  • W tym tygodniu w ramach Wakacyjnej Szkoły Zdrowia PZ o tym jak prawidłowo się nawadniać

Sezon urlopowy sprzyja dbaniu o zdrowie

- Zależy nam by wykorzystać wakacje i urlop do przyjrzenia się sobie i wyprowadzenia koniecznych zmian w nawykach, bo dzisiejsi dwudziestolatkowie, przez styl życia, jaki wybiorą decydują jakimi będą dziadkami - mówi lek. med. Joanna Zabielska-Cieciuch, pomysłodawczyni Wakacyjnej Szkoły Zdrowia PZ.

Dodaje: - System ochrony zdrowia, jego funkcjonowanie i dostępność do usług medycznych i ich jakość, ma wpływ na nasze zdrowie zaledwie w ok. 10 procentach.

Jak tłumaczy Joanna Zabielska-Cieciuch, największe przełożenie na nasze zdrowie ma styl życia (w 50 proc.); środowisko fizyczne i społeczne, warunki w domach oraz w pracy, wpływają na zdrowie już tylko w 20 proc. Czynniki genetyczne - w 15 proc. - Dlatego tak ważna jest profilaktyka i działania mające na celu zachowanie zdrowia, zapobieganie chorobom, ograniczenie postępu choroby - dodaje.

Lekarze PZ przez najbliższe tygodnie będą poruszać zagadnienia mające wpływ na nasze zdrowie i w przystępny sposób prezentować je za pośrednictwem mediów. Materiały będą też dostępne na stronie internetowej PZ: www.federacja-pz.pl.

Ekspertami Wakacyjnej Szkoły Zdrowia Porozumienia Zielonogórskiego są lekarze POZ: Anna Osowska, Wojciech Pacholicki, Agata Sławin, Małgorzata Stokowska-Wojda, Joanna Szeląg, Joanna Zabielska-Cieciuch i Andrzej Zapaśnik.

Po wodę sięgajmy odruchowo

W tym tygodniu w ramach cyklu Wakacyjnej Szkoły Zdrowia Porozumienia Zielonogórskiego, jej ekspert Joanna Szeląg, radzi jak prawidłowo się nawadniać.

  • Nasza wiedza nie jest wystarczająca, by skutecznie bronić się przed konsekwencjami wysokich temperatur i wciąż popełniamy te same błędy, zwłaszcza jeśli chodzi o picie wody. Dzieci oraz seniorzy zapominają, by robić to regularnie.
  • U osób dorosłych uruchamia się odruchowy mechanizm pragnienia, gdy tracą wodę z organizmu. U seniorów oraz dzieci poczucie łaknienia jest dużo mniejsze, dlatego osoby starsze nie czują, że się odwadniają. Tymczasem konsekwencją braku wody w organizmie są zaburzenia elektrolitowe, co prowadzi do zaburzeń pracy serca i nerek. Dlatego warto skorzystać z kilku rad:
  • Wodę trzeba pić profilaktycznie, a nie dopiero wtedy, kiedy zaczynamy odczuwać pragnienie, bo to jest już sygnał odwadniania organizmu.
  • Osoba zdrowa, średniej masy ciała i wzrostu przy umiarkowanych temperaturach powinna wypić 2,5-3 litrów płynów dziennie. Dlatego wychodząc z domu warto zabrać ze sobą butelkę z wodą i po drodze ją wypić. Natomiast w czasie upałów należy zwiększyć ilość wypijanej wody.
  • Osoby z chorobami nerek i serca ilość wypijanej wody - w zależności od typu choroby i przyjmowanych leków - powinny skonsultować ze swoim lekarzem.
  • Osoby, które zażywają leki moczopędne powinny z uwagi na dodatkową utratę wody, zwiększyć ilość przyjmowanych płynów. Błędem jest niezażywanie tych leków w czasie upałów, by dodatkowo się nie odwadniać.
  • Gdy przebywamy w wysokiej temperaturze, pocimy się i tracimy elektrolity. Sama woda więc nie wystarczy. Żeby uzupełnić braki minerałów, trzeba też sięgnąć po naturalne soki (np. pomidorowy czy pomarańczowy), owoce i warzywa.
  • Jeśli jesteśmy w domu po wypiciu szklanki wody nalejmy kolejną porcję - sięgniemy po nią odruchowo
  • Jeśli podczas spotkania ktoś zaproponuje nam coś do picia, nie odmawiajmy - poprośmy o szklankę wody, a po wypiciu filiżanki kawy czy herbaty wypijamy dwie filiżanki wody.

 

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum