Raport dotyczący problematyki zgłoszeń kierowanych na infolinię Rzecznika Praw Pacjenta Biorąc pod uwagę dwa ostatnie lata (rok 2018 i 2019) Rzecznik Praw Pacjenta odnotował wzrost zgłoszeń na infolinię o 32 proc. Fot. PTWP

W czwartek (20 sierpnia) na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta opublikowany został raport dotyczący problematyki zgłoszeń kierowanych na infolinie RPP w 2019 roku.

Zespół ekspertów pod kierunkiem Bartłomieja Chmielowca opracował kolejny raport, podsumowujący ostatnie lata funkcjonowania infolinii Rzecznika Praw Pacjenta. Dokument identyfikuje obszary, w których może dochodzić do naruszenia praw pacjentów i standardów udzielania świadczeń zdrowotnych oraz określa elementy systemu ochrony zdrowia, wymagające dalszej poprawy i zmian na korzyść pacjentów.

Od blisko 12 lat u Rzecznika Praw Pacjenta funkcjonuje ogólnopolska bezpłatna infolinia, której celem jest wsparcie pacjentów, udzielanie informacji, wskazanie możliwości rozwiązania pojawiających się problemów oraz szeroko rozumianej edukacji.

W latach 2014-19 eksperci dyżurujący na infolinii odebrali 304 580 sygnałów od pacjentów. Rozmowy w głównej mierze dotyczyły korzystania z podstawowego prawa pacjenta, jakim jest prawo do świadczeń opieki zdrowotnej.

W styczniu 2019 r. Rzecznik Praw Pacjenta opublikował pierwszy raport poświęcony problematyce zgłoszeń kierowanych w latach 2015-2018 na infolinię oraz przekazywanych bezpośrednio w urzędzie podczas spotkań osobistych pacjentów z pracownikami Biura. II raport został uzupełniony o dane z 2019 r., a jego pełna treść znajduje się w pliku na dole strony.

Biorąc pod uwagę dwa ostatnie lata (rok 2018 i 2019) Rzecznik Praw Pacjenta odnotował wzrost zgłoszeń na infolinię o 32 proc. Zwiększenie nastąpiło w zakresie problemów dotyczących: ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (o 31,4 proc.), podstawowej opieki zdrowotnej (o 33,2 proc.), leczenia stomatologicznego (o 33,7 proc.), rehabilitacji leczniczej (o 60,8 proc.) i leczenia uzdrowiskowego (wzrost niemal trzykrotny).

W 2019 r. spośród wszystkich rodzajów świadczeń, najwięcej zgłoszeń dotyczyło leczenia szpitalnego (16 238 zgłoszeń, co stanowiło 24,4 proc.), ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (13 516 zgłoszeń, co stanowiło 20,3 proc.), podstawowej opieki zdrowotnej (9734 zgłoszeń, co stanowiło 14,6 proc.) oraz leczenia uzdrowiskowego (5173 zgłoszeń, co stanowiło 7,8 proc.).

Spośród wszystkich rodzajów świadczeń udzielanych w ramach ubezpieczenia zdrowotnego najwięcej zgłoszeń wpływających na infolinię Rzecznika w 2019 r. obejmowało m.in.:
- kolejki pacjentów oczekujących na udzielenie świadczenia
- Kolejki pacjentów oczekujących na udzielenie świadczenia
- Odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego w zaleconym przez lekarza prowadzącego terminie
- Brak dostępu do badań diagnostycznych
- Odsyłanie pacjentów do innych miejsc udzielania świadczeń zdrowotnych
- Brak kompleksowego udzielania świadczeń zdrowotnych w placówce, która taką pomoc oferuje
- Odmowy zapewnienia transportu sanitarnego
- Zwłokę w udzielaniu świadczenia w dniu jego realizacji
- Zaniżanie jakości udzielanych świadczeń
- Dostęp do dokumentacji medycznej
- Dostęp do lekarza POZ
- Dostęp do leków
- Organizację procesu udzielania świadczeń

Więcej: www.gov.pl/web/rpp/

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.