Portugalia: rowery zastępują transport miejski - mieszkańcy będą zdrowsi?

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 17 sierpnia 2013 12:48

Władze gminy Murtosa w północnej Portugalii rozwijają sieć wypożyczalni rowerów. Inwestycje w jednoślady służą ograniczeniu wydatków samorządowych na transport miejski i ochronę zdrowia oraz przyciągnięciu turystów.

Portugalia: rowery zastępują transport miejski - mieszkańcy będą zdrowsi?
Fot. Adobe Stock. Data Dodania: 16 grudnia 2022
- Stosunkowo płaskie ukształtowanie terenu i oddalenie od głównych szlaków komunikacyjnych sprawia, że rower był od dekad chętnie używanym pojazdem w Murtosie - przypomniał Jose Troia, 92-letni mieszkaniec Murtosy i zarazem najstarszy rowerzysta w tej gminie.

W liczącej blisko 11 tys. mieszkańców gminie jest obecnie więcej rowerów niż zamieszkujących ją osób. Według danych Krajowego Instytutu Statystyki w Lizbonie na terenie Murtosy do pracy dojeżdża rowerem regularnie prawie 20 proc. osób, najwięcej w Portugalii.

- Statystyki te nie oddają jednak pełni zjawiska, jakim jest fenomen masowej jazdy na rowerach w naszej gminie. Nie uwzględniają one bowiem osób na emeryturze oraz uczniów szkół podstawowych i średnich. W przypadku tej drugiej grupy odsetek regularnych rowerzystów przekracza aż 90 proc. - poinformował Joaquim Baptista, burmistrz Murtosy.

Inwestycje władz samorządowych w infrastrukturę dla rowerzystów, prowadzone od 2004 r., sprawiły, że rower jest dziś głównym środkiem transportu miejskiego w Murtosie. Urzędnicy gminni potwierdzają, że popularność jednośladów przynosi oszczędności samorządowej kasie i zmniejsza wydatki na ochronę zdrowia, w związku z dużą aktywnością fizyczną mieszkańców korzystających regularnie z rowerów.

Od sześciu lat wspólnie z Uniwersytetem w Aveiro i Portugalską Agencją Ochrony Środowiska urzędnicy samorządowi wytyczają w Murtosie ścieżki rowerowe i uruchamiają nowe wypożyczalnie jednośladów dla odwiedzających tę miejscowość turystów. W tym roku gminną flotę rowerową wzbogacono o kilkanaście jednośladów z napędem elektrycznym. Pojazdy, których koszt szacuje się na 500 euro, mogą rozwijać prędkość do 50 km na godzinę.

- Chcemy, aby nasza gmina stała się synonimem jazdy na rowerze nie tylko w Portugalii, ale również na całym świecie. W tym celu nie tylko organizujemy u nas warsztaty, konferencje i imprezy sportowe związane z jednośladami, ale wysyłamy również naszych przedstawicieli na podobne wydarzenia odbywające się za granicą" - dodał Joaquim Baptista.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum