Pływanie i chodzenie najbezpieczniejszą formą aktywności?

Autor: PAP/Rynek Zdrowia • • 12 sierpnia 2019 11:38

Ciało ludzkie jest stworzone do poruszania się, a aktywność fizyczna jest warunkiem zdrowia przez całe życie. Sportem, który okazuje się być najbezpieczniejszą formą aktywności fizycznej, jest pływanie, eksperci zachęcają również do spacerów.

Pływanie i chodzenie najbezpieczniejszą formą aktywności?
Fot. Adobe Stock. Data Dodania: 16 grudnia 2022

- Wiele osób, zwłaszcza w wieku 20 i 30 lat, jest zainteresowanych ćwiczeniami, ale nie biorą pod uwagę możliwości kontuzji - zauważa na łamach "Time" dr Brian Werner, chirurg ortopeda i specjalista medycyny sportowej w University of Virginia. Dodaje, że jedną z najpopularniejszych form ćwiczeń jest bieganie, wskazuje jednak, że to jeden z najbardziej kontuzjogennych sportów.

- Sam jestem biegaczem długodystansowym, ale jest to forma ćwiczeń, która obciąża i nie jest optymalna dla osób próbujących uniknąć kontuzji - mówi Werner. Ponadto wielu biegaczy ma tendencję do przesadzania, gdy tymczasem jeśli chodzi o korzyści płynące z tej formy aktywności, naukowcy przekonują, że optymalne jest bieganie dwa lub trzy razy w tygodniu w wolnym lub umiarkowanym tempie. Werner dodaje, że ćwiczenia, które powodują duże obciążenia kolan, ramion i innych stawów, mogą przyczyniać się do zwiększonego ryzyka kontuzji.

Nie oznacza to, że te ćwiczenia są niezdrowe i należy je porzucić. Każda aktywność ma swoje zalety, ale pływanie różni się od innych ćwiczeń aerobowych. Jeśli zależy nam zatem na aktywności fizycznej, a równocześnie chcemy zminimalizować ryzyko kontuzji, pływanie jest najkorzystniejszą i najbezpieczniejszą formą ruchu. Łączy także ćwiczenia aerobowe i trening siłowy, co oznacza poprawę sprawności i siły.

Eksperci wskazują również na chodzenie. To chyba jedna z najmniej wymagających form aktywności fizycznej, która zapewnia jednak mnóstwo korzyści.- Chodzenie to aktywność na świeżym powietrzu, która może obejmować spędzanie czasu z innymi ludźmi, a każde ćwiczenie łączące te dwie rzeczy będzie bardzo zdrowe - ocenia kardiolog dr James O'Keefe.

Wśród zalecanych aktywności wymienia się również jogę, jednak w tym wypadku konieczna jest pomoc doświadczonych instruktorów. - Należy to robić poprawnie i pod odpowiednim nadzorem, szczególnie na początku, ale joga oferuje doskonałe połączenie ćwiczeń rozciągających i treningu siłowego - mówi dr Steven Struhl, chirurg ortopeda z NYU Langone Health. Podkreśla, że elastyczność i gibkość ciała to zaniedbywane elementy składające się na dobrą kondycję.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum