Pandemia sprawiła, że Polacy kupują mniej napojów alkoholowych

Autor: oprac. KM • Źródło: Rzeczpospolita06 maja 2021 14:55

W 2020 r. sprzedaż i konsumpcja alkoholu w Polsce w stosunku do roku poprzedniego spadły. Wśród przyczyn wymienia się m.in. zamknięcie placówek gastronomicznych.

Pandemia sprawiła, że Polacy kupują mniej napojów alkoholowych
Alkohole inne niż piwo i wódka, a zatem wino, whisky, rum czy gin, odnotowały wzrosty sprzedaży o 8,5 proc. Fot. Shutterstock
  • W ubiegłym roku Polacy kupowali mniej alkoholu w stosunku do roku 2019. Największe spadki odnotowano w kategoriach: piwo i wódka
  • Niektóre rodzaje alkoholu odnotowały jednak wzrosty sprzedażowe - w tym whisky
  • Na zakup alkoholu wpływa m.in. status prawny sprzedaży internetowej trunków

Do zmiany przyczyniły się zwłaszcza spadki odnotowane w dwóch najpopularniejszych kategoriach. Sprzedaż piwa zredukowała się o 2,1 proc. w ujęciu ilościowym, co przekłada się na spadek o 67,4 mln litrów trunku. Z kolei sprzedaż wódki - drugiej w kolejności - spadła ilościowo o 0,8 proc.

Lockdown nie zwiększył sprzedaży w głównych kategoriach

Marcin Cyganiak, dyrektor komercyjny NielsenIQ, dopatruje się przyczyn spotęgowania spadku sprzedaży produktów alkoholowych w zamknięciu gastronomii i ograniczeniach dotyczących organizacji imprez masowych.

Zdaniem Cyganiaka kolejną z przyczyn jest podatek cukrowy, którym, poza słodzonymi napojami, obciążone są także m.in. smakowe wódki i piwa typu radler.

Wzrosło zainteresowanie innymi alkoholami

Alkohole inne niż piwo i wódka, a zatem wino, whisky, rum czy gin, odnotowały wzrosty sprzedaży o 8,5 procent. Ilościowo stanowią zaledwie 6,4 proc. rynku, jednak mają znacznie wyższą wartość. Ponadto wzrost sprzedaży win i whisky zauważono w segmencie premium, do czego przyczyniła się sytuacja pandemiczna. Istnieje tu jednak rozróżnienie: wina premium nie są winami luksusowymi - w tej kategorii specjaliści odnotowali spadki.

- Pandemia zachwiała rynkiem win luksusowych. W minionym roku zanotowano spadki sprzedaży produktów superpremium. Zgodnie z prognozami, możemy się jednak spodziewać dynamicznego wzrostu tej kategorii, gdy tylko sytuacja wróci do normy - poinformowała media Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. Dodała, że "dobrze mają się natomiast wina premium: na taką przyjemność pozwalamy sobie w tym trudnym czasie".

Whisky coraz bardziej atrakcyjna

Whisky stanowi jedną z tych kategorii, w których odnotowywane są najbardziej dynamiczne wzrosty: w samym 2020 r. jej sprzedaż wartościowo wzrosła o prawie 20 procent.

Jak podkreślił w rozmowie z mediami Szymon Fałkowski, country manager Poland, William Grant & Sons Polska Limited, Polska jest jednym z rynków, na których pandemia nie przyczyniła się do wstrzymania rozwoju kategorii whisky. Wskazał, że rynek whisky odnotował dwucyfrowy wzrost, co jego zdaniem pokazuje m.in. wielkość importu do Polski w zeszłym roku, kiedy "trafiliśmy do czołówki największych importerów whisky na świecie, wyprzedzając np. Hiszpanię". - Pandemia (...) w dużej mierze wpłynęła na zachowania rynkowe, zarówno z perspektywy indywidualnych wyborów konsumenta, jak i alteracji globalnych trendów - zaznaczył Fałkowski.

Internet utrudnia zakup alkoholu

Sprzedaż alkoholu przez internet nie jest zakazana, ale nie jest również dozwolona. Firmy, w obawie przed konsekwencjami, nie oferują zatem sprzedaży alkoholu, niemniej istnieją sklepy internetowe, w których taka sprzedaż jest praktykowana. Jak podkreśla wiceprezes Polskiej Izby Handlu Maciej Ptaszyński, produkt jest legalny, więc nie powinny istnieć ograniczenia wobec sprzedaży alkoholu. Jednak, aby móc kupić alkohol w internecie, trzeba spełnić pełne wymogi. - Karta płatnicza, którą płacimy kupując coś online, przypisana jest do osoby w konkretnym wieku, a poza tym wystarczy zobowiązać kurierów do kontroli wieku odbiorcy - mówi Ptaszyński.

Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum