Otwierasz lodówkę, jest koronawirus. Jak nie dostać obłędu w czasach infodemii Strach przed koronawirusem napędza internet, media i domorosłych wirusologów; FOT. Fotolia

Na początku epidemii obserwowaliśmy głód informacji dotyczących koronawirusa. Chłonęliśmy wszelkie doniesienia na ten temat, nawet te niezbyt mądre. Po pewnym czasie nastąpił przesyt. Zaczynamy mieć dość domorosłych wirusologów i pandemicznych proroków snujących wizje katastrofy, wręcz końca świata - przyznają rozmówcy Rynku Zdrowia.

Światowa Organizacja Zdrowia wprowadziła niedawno pojęcie „infodemia”, oznaczające swoistą pandemię informacji dotyczących koronawirusa, często niezgodnych z prawdą i dowodami naukowymi.

- Żyjemy w szumie informacyjnym. Infodemia” to bardzo trafne określenie. Niestety, podobnie jak gorszy pieniądz wypiera lepszy, tak niesprawdzone, czy wręcz fałszywe, wprowadzające w błąd informacje, często rozchodzą się szybciej niż dane w pełni wiarygodne - stwierdza w rozmowie z Rynkiem Zdrowia prof. Piotr Jankowski z I Kliniki Kardiologii i Elektrokardiologii Interwencyjnej oraz Nadciśnienia Tętniczego CM UJ.

Niemal 60 proc. wpisów ocenionych przez niezależnych ekspertów jako dezinformacja na temat koronawirusa pozostaje dostępnych na Twitterze, 27 proc. na YouTube, a 24 proc. na Facebooku - wynika z opublikowanego w środę (8 kwietnia) raportu naukowców z Uniwersytetu w Oksfordzie. Więcej o raporcie: TUTAJ

- Wydaje się, że to zjawisko przybiera na sile. Osobiście staram się mu nie ulegać. Bardzo rzadko włączam telewizor, a jeśli już - to w określonych porach, jeśli naprawdę tego potrzebuję, by zdobyć konkretne informacje - przyznaje dr Krystian Dudek, ekspert ds. strategii komunikacji i komunikacji kryzysowej, właściciel agencji PR i szkoleniowej Instytut Publico.

Domorośli wirusolodzy wyrastają jak grzyby po deszczu
- Inna sprawa, że na siedzenie przed telewizorem nie mam wiele czasu, bo bardzo dużo pracuję. Wiąże się to m.in. z tym, że współpracuję z kilkoma szpitalami, a te muszą się dziś mierzyć z pandemią nie tylko od strony medycznej, organizacyjnej i finansowej, ale także z problemami natury informacyjnej - dodaje dr Dudek.

Wskazuje, że obecnie wiele lecznic funkcjonuje w warunkach permanentnego kryzysu, także w kontekście medialnym, wizerunkowym. I nie chodzi tylko o dziennikarzy czy tradycyjne media. - Dzisiaj, za sprawą mediów społecznościowych, łatwości rejestrowania obrazu i dźwięku, chociażby smartfonem, każdy może stać się influencerem, wrzucać do sieci w zasadzie każdy przekaz, często nieprawdziwy, bez żadnych konsekwencji wobec siebie, ale z ogromnymi konsekwencjami społecznymi - podkreśla ekspert.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.