Wniosek o wydanie karty EKUZ. Od 1 lipca ważne zmiany

Autor: oprac. JKB • Źródło: pacjent.gov.pl, Rynek Zdrowia30 czerwca 2022 13:30

Od 1 lipca ważna nowość przy składaniu wniosku o EKUZ, czyli Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Wniosek o wydanie EKUZ można złożyć online np. za pomocą ePUAP, natomiast od 1 lipca będzie można sprawdzić status realizacji wniosku również za pośrednictwem internetu.

Wniosek o wydanie karty EKUZ. Od 1 lipca ważne zmiany
Status wniosku o EKUZ będzie można sprawdzić online. Fot. PAP/Jakub Kamiński
  • Ważne udogodnienia dla wszystkich zainteresowanych kartą EKUZ
  • Jak informuje portal pacjent.gov, już od 1 lipca będzie dostępna możliwość sprawdzenia statusu realizacji wniosku o EKUZ
  • Opcja ta będzie dostępna dla osób, które złożą wspomniany wniosek po 30 czerwca 2022 roku przez internet (za pomocą IKP lub ePUAP)

EKUZ. Od 1 lipca nowość przy składaniu wniosku

Jak przekazał portal pacjent.gov.pl, podczas składania wniosku za pośrednictwem IKP lub ePUAP, warto podać adres e-mail do kontaktu. Jeżeli wniosek zostanie złożony po 30 czerwca 2022 roku, na wskazany adres mailowy zostanie przesłana informacja zwrotna o przyjęciu wniosku do rozpatrzenia oraz identyfikator sprawy. Dzięki niemu identyfikatorowi będzie można sprawdzić przez internet, na jakim etapie jest wniosek.

Krótka instrukcja krok po kroku:

  1. Wystarczy wejść na stronę „status sprawy” (adres dostępny TU),
  2. Następnie należy wprowadzić podany poprzednio identyfikator sprawy,
  3. Status sprawy obejmuje następujące komunikaty:

a. Przyjęliśmy wniosek do realizacji,
b. Rozpatrujemy wniosek,
c. Karta EKUZ została wysłana pocztą,
d. Wniosek o EKUZ został rozpatrzony negatywnie – szczegółową informację zwrotną przesłaliśmy na wskazany adres,
e. Przesyłka z EKUZ została zwrócona przez Pocztę. Prześlemy ponownie po uzyskaniu poprawnego adresu.

Jak wynika z wyjaśnień portalu, przy pierwszych dwóch statusach oznaczające sprawę w toku, pojawi się dodatkowa informacja o szacowanym czasie, gdy EKUZ zostanie wysłany pocztą. Gdy karta zostanie wysłana, wówczas przesłany zostanie link do śledzenia przesyłki pocztowej.

Szacowany czas oczekiwania oraz okres ważności

Co ważne, wszystkie wnioski o EKUZ składane za pośrednictwem internetu rozpatruje Centrum Usług Wspólnych w Chełmie. Z kolei wniosek o wydanie karty jest rozpatrywany w ciągu 5 dni roboczych. Natomiast od czerwca do września, gdy napływa większa liczba wniosków, czas może ulec przedłużeniu do nawet 10 dni roboczych – wyjaśnia pacjent.gov.pl. Warto pamiętać, że do tych dni należy również doliczyć czas na dostarczenie EKUZ przez pocztę na wskazany adres.

Okres, na który wydawana jest karta EKUZ, ustalana jest na podstawie danych dotyczących ubezpieczenia. Tym samym okres ten ustalany jest automatycznie i pracownik generujący EKUZ w CUW w Chełmie nie ma na niego wpływu – zaznacza portal.

Dowiedz się więcej na temat:
Podaj imię Wpisz komentarz
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum