PAP/Rynek Zdrowia | 17-04-2019 15:19

Najlepsze polskie uzdrowisko może być wypromowane w UE, ale jest warunek

Najlepsze polskie uzdrowisko, SPA, wellness czy firma z branży turystyki zdrowotnej może być promowane w UE w ramach sieci Eden, wyróżniającej miejsca turystyczne w 28 krajach Wspólnoty. Zgłoszenia można składać do 24 maja - poinformowała Polska Organizacja Turystyczna.

W Polsce jest ponad 40 uzdrowisk. Fot. archiwum (zdj. ilustracyjne)

Właśnie rozpoczął się nabór do konkursu. Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej (POT) Robert Andrzejczyk powiedział w środę (17 kwietnia) na konferencji prasowej, że kandydatów mogą zgłaszać regionalne i lokalne organizacje turystyczne, samorządy, instytucje, stowarzyszenia, fundacje oraz prywatni przedsiębiorcy.

Podkreślił, że nasz kraj ma bardzo bogatą ofertę w segmencie turystyki prozdrowotnej. - Mamy bardzo bogatą infrastrukturę, doskonale wyszkolony personel medyczny, który realizuje bardzo skomplikowane operacje - również dla turystów zagranicznych - mówił.

Przypomniał, że w Polsce jest ponad 40 uzdrowisk i są one zróżnicowane pod względem przedmiotu działalności, ale również pod względem lokalizacji - znajdują się w górach, na nizinach, nad morzem.

Ewa Pawlak-Lewandowska z Ministerstwa Sportu i Turystyki powiedziała, że konkurs organizowany jest przez Komisję Europejską w 28 państwach członkowskich - w tym roku pod hasłem turystyki zdrowotnej i wellness. Wskazała, że ma on wyłonić sieć europejskich obszarów turystycznych, charakteryzujących się wysoką jakością usług, które dostarczają dobrą ofertę turystyczną, ale przede wszystkim działają w zgodzie ze zrównoważoną ekonomią, lokalną gospodarką, szanują miejsca pracy, a także korzystają z bogatych zasobów przyrodniczych i kulturowych.

Laureat konkursu będzie mógł posługiwać się tytułem "Najlepszej Europejskiej Destynacji Eden" i trafi do grona najlepszych europejskich destynacji turystycznych. - Dodatkową nagrodą jest to, że POT oferuje przedsiębiorcom z tej branży wsparcie promocyjne na targach krajowych i zagranicznych oraz w mediach - wskazał Andrzejczyk.

Sieć Eden wspiera rozwój turystyki zrównoważonej i "sprzyja temu, żeby w Polsce poznawać inne miejsca, a nie tylko bardzo popularne kierunki turystyczne, także poza sezonem - podkreśliła Ewa Pawlak-Lewandowska.

W Polsce jest wiele nieodkrytych miejsc, które mogłyby się włączyć do wyścigu o klientów - uważa Andrzejczyk.

Powiedział też, że każdy remontowany i nowopowstający hotel w Polsce ma dziś strefę SPA i wellness, a niektóre, głównie te poza wielkimi miastami, pozycjonują się na rynku jako wyspecjalizowane w tej dziedzinie.

Jego zdaniem Polska jest znana przede wszystkim z uzdrowisk i obiektów SPA oraz wellness, ale sektorem turystyki zdrowotnej o dużym potencjale jest medycyna zaawansowana. - Do Polski przyjeżdża rocznie 150 tys. turystów medycznych z zagranicy - wskazał.

- Mamy ogromną przewagę nad konkurentami z Europy Zachodniej głównie w sektorze uzdrowisk. Na rynkach rozwiniętych, gdzie turystyka medyczna jest ważna, tak jak np. w Niemczech, polskie uzdrowiska cieszą się ogromną popularnością - w szczególności te zlokalizowane w woj. zachodniopomorskim. Są one nawet doceniane przez niemieckie kasy chorych, które podpisują z naszymi uzdrowiskami umowy - podkreślił Andrzejczyk.

Eden (European Destinations of Excellence) to projekt zainaugurowany przez KE w 2006 r. Polska dołączyła do niego w 2009 r., a jego koordynatorem została POT, przy wsparciu MSiT.

Każde z 28 państw UE należących do sieci Eden w krajowych konkursach wyłania jednego zwycięzcę i przyznaje maksymalnie cztery wyróżnienia. Ocenie podlegają zarówno miejsca, obiekty, regiony, jak i poszczególne produkty turystyczne. Wynik krajowych głosowań trafia do KE, która po weryfikacji zgłoszeń nagradza 28 zwycięzców. Rozdanie nagród w polskiej edycji odbędzie się 17 czerwca.

Zgłoszenia do tegorocznej polskiej edycji można wysyłać za pośrednictwem www.edenpolska.pl.

PAP - Magdalena Jarco