Lepiej ubrani łatwiej uzyskają pomoc

Temu samemu człowiekowi ludzie gotowi są pomóc albo przejść obok niego obojętnie. Wszystko zależy od tego, w co jest ubrany. Takie są wyniki eksperymentu przeprowadzonego w okolicy stacji metra w centrum Warszawy.

Na pomysł przeprowadzenia eksperymentu wpadli naukowcy z Uniwersytetu Warszawskiego i Wyższej Szkoły Nauk Społecznych "Pedagogium" - informuje Gazeta Wyborcza. 

Wynajęty aktor zagrał dwie role. Raz udawał elegancko ubranego mężczyznę (garnitur, biała koszula, krawat, aktówka), który zasłabł w jednym z najbardziej ruchliwych miejsc stolicy. Po niespełna minucie do leżącego zaczęły podchodzić pojedyncze osoby. W końcu zebrała się cała grupa: próbowano go cucić, podano butelkę wody, ktoś wyjął telefon, by wezwać fachową pomoc.

W tym samym miejscu ten sam człowiek - z tym że w poplamionych dżinsach, w starym swetrze, ciemnej kurtce i czapce z daszkiem - znów udawał zasłabnięcie. Choć minęło pół godziny, nikt się nim nie zainteresował. W końcu podeszła do niego jedna osoba.

Pomysłodawcy spodziewali się podobnej reakcji. Nie przewidywali jednak, że dysproporcja będzie aż tak duża - że człowiek gorzej wyglądający okaże się aż tak "niewidzialny".

Okazało się, że przechodnie dokonywali "selekcji" tych, którym udzielą pomocy. Co ciekawe, ponad 70 proc. Polaków deklaruje, że pomaga innym (według badania CBOS).

Więcej: www.wyborcza.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.