Lekarz w social mediach: szansa na olbrzymie zasięgi, ale i ryzyko wpadki Fot. Fotolia (zdjęcie ilustracyjne)

Lekarze coraz chętniej udzielają się w mediach społecznościowych - w charakterze ekspertów, ambasadorów własnych praktyk/klinik, propagatorów szczepień, zdrowego stylu życia czy w końcu jako lekarze związkowcy, ideowcy. Wykorzystanie potencjału social mediów wymaga jednak znajomości zasad komunikacji - często zupełnie innych od tych funkcjonujących w realnych gabinetach.

Coraz więcej lekarzy, szczególnie z młodszego pokolenia, nie chcąc w zawodowej komunikacji ograniczać się tylko do relacji z pacjentami w szpitalach, klinikach, gabinetach, odważnie korzysta z mediów społecznościowych typu Facebook, Instagram czy Twitter. Bywa, że zasięgi, które w ten sposób generują, są wielokrotnie większe i bardziej opiniotwórcze niż w przypadku uznanych medycznych autorytetów z tytułami profesorskimi, ale komunikujących się z odbiorcami tradycyjnie.

Przykłady zasięgowych sukcesów w „socjalach” - np. ginekolog Nicole Sochacki-Wójcickiej, której profile na Instagramie (mamaginekolog i mamaginekolog.medycznie) i Facebooku (mamaginekolog) obserwuje grubo ponad milion internautów - zachęcają kolejnych lekarzy do aktywności.

Droga do popularności nie jest jednak usłana różami.

„Wszelkie reklamowanie się jest zabronione”
Lekarze aktywni w social mediach przede wszystkim powinni pamiętać o zakazie reklamy. Co to konkretnie oznacza, wytłumaczył Rynkowi Zdrowia adwokat Juliusz Krzyżanowski z Baker McKenzie Polska.

- Kwestia reklamy usług medycznych uregulowana jest w ustawie o działalności leczniczej, która zezwala na podawanie do wiadomości publicznej informacji o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Jednocześnie, treść i forma tych informacji nie mogą nosić cech reklamy - przypomina.

Zaznacza, że dotyczy to wszystkich podmiotów wykonujących działalność leczniczą, w tym lekarzy prowadzących praktykę lekarską. - Przepisy ustawy uzupełniają wewnętrzne regulacje Naczelnej Izby Lekarskiej. Również Kodeks Etyki Lekarskiej stanowi, że "lekarz tworzy swoją zawodową opinię jedynie w oparciu o wyniki swojej pracy, dlatego wszelkie reklamowanie się jest zabronione" - dodaje.

Krzyżanowski przyznaje, że prawo polskie nie zawiera jednej, uniwersalnej definicji reklamy, ale np. ustawa o radiofonii i telewizji uznaje za taką „przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług, ale również autopromocję”.

- Należy zatem przyjąć, że autopromocja może zostać uznana za reklamę niezgodną z prawem i przepisami branżowymi. Niemniej jednak każdy przypadek powinien być analizowany indywidualnie - komentuje. 

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.