dziennik.pl/Rynek Zdrowia | 06-02-2017 10:27

Kawa a wysiłek fizyczny. Ile i co pić?

Jednym z najtańszych i najłatwiej dostępnych sposobów na poprawienie nie tylko wydolności intelektualnej, ale także fizycznej, jest picie kawy. Zawarta w niej kofeina jako stymulant może wykazywać działanie pobudzające, głównie poprzez zwiększenie wydzielania adrenaliny czy serotoniny.

Największy efekt pobudzający pojawia się do ok. 40 minut od wypicia kawy. Fot. archiwum

Zastosowanie ok. 5 mg kofeiny na kg masy ciała powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych i wzrost stężenia adrenaliny we krwi. Wpływa to korzystnie na wytrzymałość, odporność organizmu i koncentrację. Zmniejsza się uczucie zmęczenia i można kontynuować trening o większej intensywności przez dłuższy czas. 

Dr Anna Stolecka-Warzecha z Zakładu Fizjologii Katedry Nauk-Fizjologiczno-Medycznych AWF w Katowicach podkreśla, że największy efekt pobudzający pojawia się do ok. 40 minut od wypicia kawy. 

Kofeina już w dawce 1-3 mg/kg masy ciała zmniejsza odczuwanie zmęczenia. Dla osoby ważącej 70 kg byłoby to 210 mg, co odpowiada około dwóm filiżankom kawy. Dawka bezpieczna wynosi do 4 mg kofeiny na kg masy ciała. Objawy przedawkowania mogą się zaczynać od 500 mg, a od 1000 mg są one znaczne. Dawka śmiertelna to ok. 150 mg na kg masy ciała. 

Przyjmuje się, że zawartość kofeiny w kawie może się wahać od 1 do 2,8 proc. Jak tłumaczy w serwisie dziennik.pl dr Stolecka-Warzecha, zielona kawa, która jest kawą nieprażoną, zawiera kofeiny najwięcej. Jedną z najmocniejszych będzie ta przygotowywana w ekspercie przelewowym lub kawa przygotowana na styl turecki.

Kawa rozpuszczalna zawiera 20-50 mg kofeiny na 200 ml, kawa parzona będzie jej miała 80-150 mg na 200 ml, espresso ok. 100 mg na 60 ml.

Więcej: www.dziennik.pl